Call of Duty: Advanced Warfare gjør store flerspillerendringer

Den 7 år gamle formelen får sin største omvelting til nå.

Et økt fokus på bevegelighet er nytt i år.
Activision

Call of Duty har lenge blitt beskyldt for å koke suppe på den samme spikeren en stund nå – noe serien ikke fikk fritak for da vi anmeldte Call of Duty: Ghosts i fjor høst. Den uhyre populære flerspillerdelen har for all del gått gjennom en rekke forandringer opp gjennom årene, men selve grunnkjernen i opplevelsen – kartdesignene og skytekampene – har for det meste holdt seg godt plantet i modellen fordret av Call of Duty 4: Modern Warfare i 2007.

Med årets nye spill, Call of Duty: Advanced Warfare, ser det likevel ut som om debututvikler Sledgehammer Games prøver å gjøre noen byks i en annen retning – bokstavelig talt. Eurogamer og IGN har fått en liten titt på det nye spillet, og kan melde om forandringer.

Opp, opp og avgårde

Som to av årets andre skytestorheter lar Call of Duty: Advance Warfare spillerne leke seg med økt bevegelighet, særlig opp i luften. Der Destiny åpner for doble hopp, og der Titanfall lar skytearenaen et friskt pust med sterke jetpacks, gjør skytestørstingen sine egne grep. Med det nye eksoskjelettet om soldatene er utstyrt med vil man kunne hoppe høyt, hoppe hurtig til siden (både i lufta og på bakken), og også dælje kroppen ned i bakken med ødeleggende kraft.

Oppå dette introduseres det en rekke ferdigheter kalt «Exo Abilities». Dette kan være alt fra energiskjold til usynlighet, bedre regenerering av helse og økt hastighet. Noen mer spennende ferdigheter er muligheten til å se skuddene og bevegelsene til fiender på kartet i det øyeblikket de skjer.

Loot for de loot-hungrige

Etter hver endte kamp får spillerne en «Supply Drop» – en kiste med utstyr som tilsynelatende gis tilfeldig. Og det skal ikke skorte på variasjonen heller. Eurogamer nevner Borderlands og dets mange mulige kombinasjoner av gjenstander som en tydelig inspirasjon her. Her er det en drøss av forskjellige muligheter, kategorisert i tre kategorier. Og de vil påvirke spillerfiguren på mindre måter.

Av spillmodi finnger vi de gamle traverne, slik som Team Deathmatch, Capture the Flag, Hardpoint og Domination, men det er også noen nye tilskudd å spore. Modusen Uplink handler om å å kapre en satelittdrone og lenke den til fiendens base. I Momentum skal man kontrollere fem kontrollpunkter – twisten er at kun én av punktene er aktiv på en gang.

Bak det hele bruker Advanced Warfare sin egen variant av «Pick 10»-systemet fra Call of Duty: Black Ops 2. Som i spillet fra 2012 plukker man ulike våpen, påheng, perks og scorestreaks med mer, men den totale poengsummen kan ikke overstige 13.

Call of Duty: Advanced Warfare kommer til PlayStation 4, Xbox One, Windows, PlayStation 3 og Xbox 360 4. november i år.

Flerspilleren er ikke det eneste som får en overhaling.
Enspillerdelen i Call of Duty: Advanced Warfare får også nye leketøy »

Trailer for flerspillerdelen. (Video: Activision, YouTube)
Les også
Anmeldelse: Call of Duty: Advanced Warfare
Missing youtube id

Siste fra forsiden