Capcom ønsker å appellere til et yngre publikum med Street Fighter V

Prøver å gjøre spillet mer tilgjengelig.

Capcom

Det siste nummererte Street Fighter-spillet ble utgitt i 2008.

Det har med andre ord nesten gått ti år siden Capcom jobbet med en helt ny oppfølger til slåsspillet. Hvis det sjokkerer deg, er det ikke særlig overraskende ettersom det eksisterer utallige oppdateringer i Street Fighter-serien. Disse inkluderer blant annet Ultra Street Fighter IV, Super Street Fighter IV og Street Fighter X Tekken.

Disse spin-off-versjonene har generelt sett vært godt mottatt, men til tross for dette virker det som Capcom har bestemt seg for å ta den kommende tittelen i en ny retning.

Forandringer

Ifølge Brian Ayers, EMEA produktansvarlig hos Capcom, vil det settes et større fokus på å åpne et ellers sammensveiset spillsamfunn til en ny generasjon spillere. Dette er visstnok en del av markedsføringskampanjen i håp om å appellere til et større publikum.

Street Fighter V.

Ayers forklarer videre at målet er at spillet skal virke som en inngangsport for seriens nykommere. Ytterligere påpeker han Street Fighters involvering i e-sport, noe som antyder at store ting ligger i vente på det profesjonelle planet når spillet endelig lanseres:

– Vi håper virkelig at Street Fighter V kan bringe inn et nytt, yngre publikum. Kanskje et publikum som er mer interessert i e-sport også. Street Fighter er faktisk en av de første e-sport titlene, men det er relativt «underground» sammenlignet med Dota 2 og League of Legends.

Nyhetene stopper ikke der, utgivelsesplanen står nemlig i sterk kontrast til det vi har sett tidligere. Etter hovedspillets lansering vil det ikke være andre «Super» eller «Ultra»-utgivelser. Idéen er motsetningsvis å gradvis forbedre gameplayet, legge til karakterer og introduserer flere funksjoner gjennom periodiske oppdateringer.

Street Fighter V.

Dette vil være et viktig steg i å legitimere spillets vekst som en e-sport. Forskjeller mellom spillversjoner kan problematisere ting på det profesjonelle nivået. Ved å bare ha ett spill, utjevnes konkurransen. Enda bedre, som et direkte resultat tilgjengeliggjøres spillet i en mer generell sammenheng, da det ikke lenger blir noen forvirring om hvilken versjon man skal kjøpe siden det bare er ett valg.

Mikrotransaksjoner

Ulikt andre spill i serien kommer Street Fighter V til å inkorporere mikrotransaksjoner, selv om det selges i butikker. Spillere kan enten kjøpe nye figurer ved å bruke ekte penger, eller poeng de har opptjent ved å spille. Capcom er imidlertid fortsatt i prosessen av å utarbeide akkurat hvordan modellen kommer til å fungere i praksis:

– Kanskje du er yngre og ikke har særlig mye penger, men er såkalt «tidsrik». Det blir interessant å se hvordan det utvikler seg. Det tillater oss også å reagere på fan-feedback – kanskje hvis vi ikke gjør noe helt riktig eller hvis fans vil se mer av noe annet. Capcom har et godt rykte for å lytte til fansen, og vi kan fortsette med det og være mer reaktive.

Les også
Anmeldelse: Street Fighter V

Dedikerte fans

Etter flere tiår står Street Fighter igjen med en av de mest dedikerte og lidenskapelige spillerbasene. Problemet er at dette gjør innføringen av nye innovasjoner desto vanskeligere. Det blir derfor en fin balansegang for utvikler Capcom å tilfredsstille spillets lojale fanbase, mens de prøver å appellere til et større publikum.

Street Fighter V kommer til PlayStation 4 og Windows, 16. februar, 2016. Takket være kompatibilitet på tvers av plattformer, får spillere på begge fronter muligheten til å slåss mot hverandre.

Den nåværende varianten av spillet fikk en interessant oppdatering.
Ultra Street Fighter IV på PlayStation 4 får støtte for gamle slåssestikker »

Siste fra forsiden