Car Tycoon

Helt siden oppfinnelsen av hjulet for nesten 6000 år siden, har mennesket jobbet seg mot en mekanisert form for transport. Car Tycoon fører oss tilbake til 1950- og 1960-årene, da menneskeheten virkelig begynte med masseproduksjoner av biler. Spillet gir oss anledning til å gå tilbake til denne epoken og ta del i denne revolusjonen.

Detaljene sier sitt
Det er mulig å produsere mange forskjellige biler, og dette skjer etter at en ny bil er utviklet. Merkelig nok er det ikke mulig å velge farge bilene skal ha, eller gi dem et passelig navn. På toppen av det hele er det for lett. Det eneste som trengs er penger. Fabrikken kan bare produsere en modell av gangen, og da er det et smart trekk å anskaffe seg en fabrikk eller to ekstra. Dermed har fabrikken en konstant produksjon, og du slipper å kontrollere den. Ulempen her er at dersom en har alt dette, blir det oftest til at man sitter og venter på at at bilene skal selge og pengene skal komme. Det var et oppdrag jeg hadde, hvor jeg bare lot maskinen stå å gå for seg selv. Da jeg kom tilbake en time senere, hadde jeg greid oppdraget.

For å kunne kjøpe en ny fabrikk, forhandler eller en garasje, må du melde deg på auksjon. Det som er leit her er at det ikke er noen bestemt dato eller tid for auksjonen, så det dukker opp som oftest når en minst venter det, og har lite penger. Dette kan være utrolig irriterende noen ganger. Hvert oppdrag består som regel av to eller flere smådeler, og det er vanlig at du bare starter etablert i den ene delen. Altså med en fabrikk og en forhandler og kanskje en garasje. Det er imidlertid ikke mulig å selge i de områdene man ikke har plassert både en fabrikk og en forhandler. Rimelig unaturlig logikk. Derfor kan auksjone være helt avgjørende, og ofte kan det ende med å loade et tidligere spill hvor auksjonen ennå ikke har funnet sted.

Spillet inneholder en børs hvor du kan kjøpe aksjer. Overraskende nok forklarer tutorialen hvordan det er mulig å kjøpe noen aksjer, men ikke hvordan det er mulig å tjene på, eller utnytte dette. Jeg personlig hadde ingen nytte av børsdelen, og syntes den bare var kronglete. De kunne ha gjort mye mer ut av dette.

Svak oversikt
Car Tycoon er basert på salg, og det er veldig naturlig da å ha grafer som kan hjelpe oss med å holde oversikten, og for å se hvor bra salgene og lignende ligger til. Forbløffende nok er det bare noen få grafer tilgjengelig, som ikke sier så mye. Den eneste oversikten som egentlig er til litt hjelp er den årlige oversikten over salg, inntekt og utgifter. Da det kom et oppdrag hvor jeg skulle produsere 600 biler hadde det vært veldig kjekt for meg å vite hvor langt jeg var på vei. Det var ingen grafer som informerte meg om dette, og det førte til at jeg rett og slett bare ventet på bil nr. 600 uten i det hele tatt vite hvordan jeg lå ann. Skuffende.

Grafikken i Car Tycoon er ikke spesielt imponerende. Spillet foregår i en 2D-verden, som mange av de andre Tycoon-titlene. En slags Sim City-utforming. Spillet er ikke spesielt detaljert, og det skuffer stort når man zoomer inn. De som ikke har skjermkort av nyere sort, bør holde seg unna zoome-funksjonen. Spesielt leit er det når du som regel bare ser biler med eiernes farger, alstå nesten bare rød, blå, grønn eller gul. Musikken i spillet er derimot noe som passer mye bedre inn. Fin jazzmusikk underholder oss i det du spiller, men de kunne gjerne slengt på et par låter i tillegg. For i dette spillet er det mye ventetid.