Anmeldelse

Castle Strike

Middelalderen er en evig inspirasjonskilde for spillutviklere verden over. En epoke full av riddere, borger og fagre jomfruer i nød er som et mekka av ideer. Det er nettopp fra denne epoken Castle Strike har sin opprinnelse.

Side 1
Side 2
Side 3

Ingen forskjeller på nasjonene
For å få totalt utbytte av spillet, holder det ikke å spille kampanjen. Sanntidsstrategispill har som oftest noe de kaller ”custom game.” Her kan du selv konfigurere som du vil: hvilket brett som skal spilles, hvor mye ressurser man begynner med, etc. Castle Strike har også denne modusen. Her er alltid alle enheter tilgjengelige, så fremt du gjennomfører den rette utviklingen. Inviter gjerne en venn til litt borgkos, og har du ingen venner å spille mot stiller datamaskinen villig opp.

På lik linje med mange andre titler i denne sjangeren, inneholder spillet flere spillbare nasjoner. I Castle Strike kan en spille som enten England, Frankrike eller Tyskland. Jeg gledet meg til å manøvrere sofistikerte engelskmenn, grasiøse franskmenn og brutale tyskere, men den gang ei. De tre nasjonene er så godt som identiske på spillbarheten, forskjellen man kan finne er utseendemessig. Alle bygninger og enheter ser ulike ut, og høres ulike ut. Jaja, det er da i hvertfall noe.

Visuelt og auditivt skiftende
Det første som møter spilleren er en dårlig introduksjonsscene med like skuffende lyd som bilde. Meget firkantede modeller, stakkato bevegelser og dårlige overlappinger blandet opp i et sammensurium av dårlig historieformidling. En meget irriterende mannstemme har fått jobben med å fortelle om begivenhetene du skal gjennom. Av en eller annen grunn assosierer jeg filmsekvensene med en episode av Ungkaren. Førsteinntrykket var fryktelig, men det var lys i enden av tunnelen.

Med en gang selve spillet kommer i gang blir det hele mye bedre. Grafikken er mye penere og oversiktlig. Halvepisk musikk faller fint inn i bakgrunnen, og flotte kommentarer fra dine undersåtter spriter opp hele stemningen. Alt blir betraktelig mye bedre når man først kommer i gang. Bra, men aldri i nærheten av perfekt.

Konklusjon
Utviklerne skal ha skryt for nyvinning, for Castle Strike har unektelig noen gode momenter. Uheldigvis er ikke konseptet helt godt gjennomført, og føles noe hengslete på mange punkter. Både bilde og lyd er meget varierende i kvalitet, noe som trekker enda litt mer ned på den helhetlige følelsen. Related Designs forsøker å bringe et friskt pust til sanntidsstrategien med Castle Strike, og det greier de til en viss grad. Dessverre lider spillet flere steder av dårlig ånde, og på det verste har Castle Strike pusteproblemer.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden