Championship Manager 5

Få dataspillserier har dratt så mange mennesker bort fra sivilisasjonen som Championship Manager. Statistikken over skrantende relasjoner som en direkte konsekvens av spillserien ville med stor sikkerhet vært deprimerende lesning. Men hva gjør vel det når man får en ny versjon i hendene?

Kamphandlingen
I Championship Manager 5 er taktikkoppsettet noe forbedret. Man har blant annet flere valgmuligheter i henhold til plasseringer på banen, hvor spillerne skal gjøre løpene sine, samt hvor den enkelte spilleren skal sentrere pasningene og innleggene sine mot. Det store problemet er bare at de ikke ser ut til å ha noe innvirkning på selve kamphandlingen. Spillerne ser ut til å ta null hensyn til hva du mener - noe som sjeldent kan betegnes som et godt tegn når man er fotballmanager. I tillegg til dette inneholder kampvisningene en rekke mindre feil. Den kunstige intelligensen til spillerne som vises på banen er stort sett hårreisende, og det er fint lite som ligner en simulasjon av virkelig fotball. Et av de artigste nye elementene i spillet er muligheten til å se alle situasjonene hvor en enkelt spiller er involvert - gjennom det såkalte spillerkameraet. Dette gjør det spennende og mer virkelighetsnært å speide etter nye spillere.

Synsvinkelen i spillet er noe mer "avansert" i forhold til tidligere versjoner. Man har nå et mer isometrisk 2D-perpektiv som blant annet lar deg se ballens høyde. Ellers er actionsonene delt opp i ni ulike soner denne gangen, et element som gir deg bedre anelse om hvor på banen du må gjøre eventuelle forandringer. Mediehåndteringen er dessverre et stykke fra det man kunne håpet. Det er sjeldent noen form for interessant interaksjon mellom deg selv og media. Pressens grunnløse spekulasjoner i overgangsmarkedet skal selvsagt være der, men det blir ofte litt for mye av det gode i Championship Manager 5 - selv de klareste avkreftelser ser ikke ut til å stoppe en tilsynelatende sultefôret presse. Treningsoppsettet i Championship Manager 5 er noe av det bedre i spillet. En oversiktlig og brukervennlig oppstilling gjør det enkelt å sette opp detaljerte treninger for hver enkelt spiller. Dessverre ser det igjen ut til å ha litt for liten betydning for spillets gang, noe som gjør det hele til et lite hensynsfullt aspekt.

Halvferdig
Det ser dessverre ut til at det enorme tidspresset har fått Beautiful Game Studios til å levere et halvferdig produkt. Foruten tidligere nevnte feil er det en del klare mangler og feil blant annet i databasen og rent språklig. En lei tendens man ser er at store stjerner har feil data på ferdighetene. I de mest håpløse tilfellene virker det som dataen er tatt ut fra luften. Det er absolutt bra at de nå har et poengbasert rangeringssystem fra 1 til 100 for hver ferdighet, men da bør man forvente at det går an å lage realistiske forskjeller mellom spillerne - spesielt med tanke på at et profesjonelt apparat har stått bak innsamlingen av data. Andre småfeil som ikke er kritiske, men like fullt er feil, er eksempelvis at man får to identiske meldinger når man spør etter trenerrapport. Et annet eksempel er at klubber i forhandlinger om spillere enkelte ganger byr mer penger enn hva du har krevd i forhandlingene.

PlayStation 2-versjonen
PlayStation 2-versjonen av Championship Manager 5 består naturligvis av mange av de samme elementene som PC-versjonen. Brukergrensesnittet er mye av det samme, men er heldigvis noe forenklet. Det er både enkelt og oversiktlig å navigere seg frem til der man vil. Spillet er dog en del mer begrenset enn PC-versjonen. Flere valgmuligheter er kuttet ut, blant annet i kampmotoren. Dette medfører at kampene selv på hurtigste innstilling går ganske tregt. Forøvrig går PS2-versjonen meget raskt, så det tar aldri lang tid før du skal spille nye kamper. Dessverre inneholder tittelen en del irriterende småfeil. Dette viser seg blant annet tydelig i kampmotoren, samt når man skal utføre spillersøk. Velger man eksempelvis å filtrere søket etter midtbanespillere og offensive midtbanespillere, må spilleren stå oppført med begge posisjonene, i stedet for at man finner enten eller. Kanskje ingen fatal feil, men når man summerer feilene sammen blir det mer enn nok til å forstyrre spillopplevelsen.

PS2-versjonen inneholder dessuten en noe skral database. Det er for så vidt naturlig nok at konsollversjonen ikke inneholder samme utvalg som PC-versjonen – men utviklerne har nok kuttet litt vel drøyt i detaljmaterialet. Mitt kjære lag IK Start, inneholder for eksempel snaut halvparten av spillerne som finnes i virkeligheten. Resten av laget er fiktive spillere, noe som er under pari for en seriøs fotballmanagersimulator. Alt i alt føles PS2-versjonen som en utvannet versjon av PC-versjonen. Den inneholder samtidig mange av de samme småfeilene. Det fortjener dog ros for at det er brukervennlig og enkelt å spille. Dersom man ønsker en rask omgang med en noe overfladisk fotballmanagersimulasjon, klarer PS2-versjonen i det minste å underholde deg noen få timer – så lenge man ser mellom fingrene enkelte plasser. Men at utviklerne burde videreutviklet spillet en stund, er det ingen tvil om

Championship Manager 5 rettferdiggjør dessverre ikke helt seriens lange tradisjon. Beautiful Game Studios har en rekke spennende ideer med i spillet, men det lukter dessverre hastearbeid et godt stykke inn i garderobeanlegget. Spillet skal ha stor ros for hurtigheten og den konstante gameplay-følelsen dette medfører, men en rekke småfeil vitner om at hurtigheten i for stor grad har gått på bekostning av dybden. Spillet er ikke tynt i forhold til majoriteten av sjangeren, men sett opp mot Football Manager 2005 er det dessverre en blek kopi. Og det er nettopp slik spillet føles - som en utvannet versjon av sin populære storebror. Selv om serien er vippet av tronen i år, har spillet såpass mange spennende ideer og kvaliteter, at de med en del måneder med videreutvikling og kvalitetssikring absolutt vil være helt der oppe. Håpet er at også Sports Interactive nå vil optimalisere sitt neste spill i henhold til hurtighet.