Chase: Hollywood Stunt Driver

Har du noen gang hatt lyst til å være stuntmann i Hollywood? Nå har du sjansen, i I-Imagine sitt nye spill, Chase: Hollywood Stunt Driver. Men, her spiller du ikke en stuntmann, heller ei stuntdame ved navn Chase Corrada. Her skal du benytte deg av ulike kjøretøy, og fullføre scener fra forskjellige filmer med glans, eller få regissøren på nakken.

Lys, kamera, og action!
Nå? Er du klar til å hoppe inn i den ikke alltid så glamourøse, men heller harde hverdagen til en stuntmann... unnskyld, stuntdame? Straks du har valgt den første scenen, i den første filmen blir du tatt med inn i spill-verdenen. Du blir først vist en tabell med oversikt over forskjellige utfordringer du bør fullføre på denne banen, samt poengene du vil sanke inn hvis du greier dem. Selve spillet går ut på å kjøre gjennom banen ved å følge ei grønn pil, slik som i Taxi, men på veien til "målet" skal du prøve å utføre disse forskjellige utfordringene. Disse varierer mellom alt fra å måtte kjøre på to hjul en viss distanse, fullføre banen innen en gitt tid, til å hoppe såpass høyt eller såpass langt. Langs banen finner du også en rekke klippe-brett som du skal sanke inn. Gjennom banen kommer du som regler over en eller flere action-sekvenser, slik som å kjøre dønn gjennom et tog, eller hoppe over ei elv. Da forandrer kamera-vinkelen seg slik at vi får se det slik som det burde sett ut på film, og går inn i slow-motion. Når du har fullført banen, og hører regissørens "Cut!", er det bare å se over hvilke utfordringer du greide å fullføre, og hvor mange poeng du greide å sanke inn. Sanker du inn nok reputation-poeng, vil du låse opp nye scener i filmen. Når du fullfører en film, låser flere filmer seg opp, og så videre.

Banene ser altfor enkle ut, ikke spesielt mye eye-candy, og det ser heller ut som et bilspill forkledd i et "vær-stuntmann-i-Hollywood"-kostyme. Innholdet i banene er likevel ganske bra. Etter du har fullført banene, kan du se og lagre replayene, noe som egentlig er ganske tilfredstillende da du får se dem i skikkelig film-vinkel. Noen av banene er jo egentlig ganske morsomme, slik som å hente en ambassadør og få ham til å gå ombord i et helikopter i fart. Men egentlig bunner det hele ut i at du prøver å fullføre banene for å se om det blir mer interessant etterhvert. Kontrollene fungerer fint, men kjøretøyene er litt vanskelige å håndtere. Du kan utføre stunts, slik som å gå opp på to hjul hvis du sitter i en bil, ved å trykke X-knappen. Jeg syntes spillet var veldig enkelt å spille. Får du en utfordring ved at du skal kjøre på to hjul over 20-meter, trenger du ikke kjøre alle 20-meterne på en gang. Du kan for eksempel kjøre 5-meter, falle ned på alle fire, for så å gå opp på to hjul igjen. Noen kan se på dette som for simpelt, men jeg syntes det gjorde spillet enklere å fordøye. Spillet er ikke spesielt spennende, og jeg tror at hvis man hadde blitt fremstilt med for mye motstand, hadde det vært lett å bare pakke det sammen å legge det på hylla.

Med hensyn til variasjon, synes jeg banene ikke skiller seg godt nok ut fra hverandre. Så klart er det forskjellige filmer, og settingen i dem alle er helt forskjellig. Men det føles som at det er den samme geometrien, bare med nye teksturer. Kjøretøyene er derimot ganske forskjellige. Vetaran-bilen føles helt forskjellig ut fra Formel 1-bilen. Motorsykkelen er også helt forskjellig, og når det gjelder denne ble jeg positivt overrasket av at når man faller av, blir man med engang plassert tilbake på sykkelen. Det er nok å tenke på i dette spillet, ved å skulle kjøre korrekt og ikke kollidere med noe før tiden er ute, enn å i tillegg skulle måtte løpe tilbake for å sette seg på sykkelen igjen. Takk I-Imagine! Kjøretøyene er likevel for realistiske. Se sannheten i øynene; dette spillet er ikke et hardcore-bilspill. Det er ikke der fokuset ligger. Sant nok benytter man seg av biler og andre kjøretøy, men hele ideen med spillet er å overkomme utfordringer man aldri vil komme over i virkeligheten, eller noe annet bilspill for den saks skyld. At det skal være såpass vanskelig å fullføre krappe svinger er unødvendig. Det blir raskt veldig frustrendende å hele tiden forsøke å ikke kollidere i et eller annet hus, for så å rygge tilbake og fortsette scenen.