Anmeldelse

Chaser

Chaser er et skytespill i førsteperson-perspektiv som må være en av årets største og mest positive overraskelser. Utvikleren, slovakiske Cauldron, hadde praktisk talt ingen hørt om, og utgiveren, JoWood, er ikke akkurat kjent for gode spill i denne sjangeren. Likevel klarer de å levere et skytespill som faktisk overgår det meste som er kommet ut dette året.

Side 1
Side 2
Side 3

Chaser får ingen poeng for originalitet, men hvis du liker skytespill vil dette spillet gi deg tonnevis av underholdning mens du venter på Half Life 2. Spillet inneholder en virkelig lang singleplayerkampanje og fire forskjellige multiplayermodus å sette tennene i.

Red Faction?
La oss begynne med historien, som faktisk betyr ganske mye i Chaser. Det hele begynner med at representanter for verdens 34 største selskaper etablerer Marscorp, med det mål for øyet å skape et beboelig paradis av den røde planeten. Men få år senere, etter at den ambisiøse industrimagnaten Samuel Longwood ble valgt som leder, forandrer Marscorp karakter. Fra nå av blir det preget av lyssky forretninger og hemmelighetskremmeri. Med stilltiende støtte fra FN blir Marscorp et middel for å kontrollere planeten Mars og dens innbyggere.

Sammen med Mars sin politistyrke begynner etter hvert Marscorp å slå hardt ned på alle som ønsker at Mars skal få selvstyre. Tilhengerne av et uavhengig Mars blir dermed presset til å gripe til våpen for å forsvare seg. Under ledelse av Graham Castor skapes en effektiv geriljastyrke som faktisk klarer å stå imot Marscorp. Dette får Samuel Longwood til å se rødt, og han beordrer massive forfølgelser av alle som mistenkes å ha sympati med separatistene. Dette presser Castor til å trappe opp virksomheten sin, og snart er den blodigste konflikten i Mars sin korte historie et faktum.

Historien er ikke akkurat original, og følelsen av å ha sett dette før bygges videre opp av at spillets helt, motstandsmannen John Chaser, våkner opp på et fremmed sted uten å huske hvem han er eller hvorfor han er der. Cauldron må imidlertid tilgis denne mangelen på originalitet, for når spillet kommer i gang fungerer historien faktisk ganske godt. Den er full av små overraskelser og den klarer faktisk å involvere spilleren. Historien utfolder seg gjennom filmsnutter inne i og mellom oppdragene. Disse filmene spilles av med Chasers grafikkmotor og er (med ett par irriterende unntak) overraskende profesjonelt utført. En kan nesten begynne å lure på hvordan et lite selskap som Cauldron har klart å lage filmsnutter som nesten kan konkurrere med det aller meste PC-markedet har å by på.

Forutsigbart gameplay
I bunn og grunn er Chaser et helt ordinært skytespill med førsteperson-perspektiv. Du er en virtuell enmannshær, og løser problemene dine med kuler og krutt. De fleste kartene er lineære, hvilket vil si at det stort sett kun finnes en mulig vei gjennom dem, og de fleste problemene du møter vil kun ha en løsning - makt. Dette betyr imidlertid ikke at spillet ikke inneholder noe variasjon. På noen kart er fokuset lagt på sniking, og på andre blir du jaget av fiender uten mulighet for å forsvare deg. Spillet har også kart som minner om baseforsvaret i Unreal 2, samt et kart som minner om Omaha Beach fra Medal of Honor.

I tillegg har utviklerne stykket opp gameplayet med enkelte spesialsekvenser der du får helt andre utfordringer. I et oppdrag hvor du skal forsvare en base på Mars utstyres du med et "exoskeleton" (en slags "mech"), og i to oppdrag får du boltre deg under havet i en miniubåt. Oppdragene med miniubåten er imidlertid ikke helt vellykkede, og kan best beskrives som en forvirrende variant av Pac Man uten noe særlig spilleglede. Spillmiljøene er varierte. Du starter på en romstasjon som er i ferd med å falle fra hverandre, og drar videre til jorden hvor du havner i en storby, senere Sibir, og til slutt forlater du Jorden og drar til Mars. Selv om spillet må sies å være relativt variert kan det overhodet ikke anklages for å være nyskapende. Chaser inneholder nemlig lite som vi ikke har sett før.

Noe som ser ut til å være populært blant spillutviklere i disse dager er å inkludere en "slow-motion"-modus lik Max Payne sitt "Bullet Time". Chaser inneholder noe som heter "adrenaline mode". Når denne er aktivert går tiden svært langsomt, og du får et stort overtak på fienden. Dette kan være svært nyttig i situasjoner der fienden er i stort overtall. Når John Chaser er i adrenalinmodus forandres måten han ser verden på, og alle lydene høres i "slow motion" (noe som gir en ganske god effekt, spesielt når fienden skriker i smerte etter å ha blitt truffet av kulene dine). Naturligvis kan du kun forbli i denne modusen en begrenset tid, men når du spiller vanlig vil adrenalinnivået ditt langsomt lades opp igjen.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden