Sniktitt

Colin McRae Rally 2005

Det har nær blitt en årlig foreteelse, utgivelsen av et nytt spill i Colin McRae Rally-serien. En stund tilbake annonserte Codemasters at 2004 ikke blir noe unntak. Allerede i september ligger det an til neste runde.

Helt siden Codemasters ga ut det første Colin McRae Rally-spillet i 2000 har navnet Colin McRae vært synonymt med heftig rally både i virkeligheten, på PC og konsoll. Gjennom utgave etter utgave, fire så langt, har Codemasters utviklet spillet videre med det mål for øye å bli det eneste vettuge valget når man skal ha seg et rallyspill. En del vil kanskje påstå at man tok noen steg tilbake med utgivelsen av det tredje spillet for snart to år siden. Flere av de beste elementene fra forrige spill var fjernet og valgfriheten i spillet var mer eller mindre forsvunnet som dugg for solen. Noe ble heldigvis rettet opp i spill nummer fire, men fortsatt er det mye som kunne gjøres.

Det virker som om Codemasters har lyttet til spillerne denne gangen. De forsøker å gi dem mer med Colin McRae Rally 2005. Fortsatt mangler en del av det som gjorde Colin McRae Rally 2 til et fantastisk spill, ikke minst i flerspiller. Heldigvis er flespillermuligheten tilbake, om enn noe amputert. De har heller valgt å satse på en mer omfattende karrieremodus. Vi tok en prat med Andrew Bendall, produktsjef hos Codemasters, om hva årets utgave av spillet vil by på.

Ny turnering
Turneringsmodus har alltid vært hovedelementet i Colin McRae Rally-spillene. Det er her du har kjempet deg mot toppen av ligaen, vunnet nye deler til bilen, konkurrert mot Colin McRae, og det er her du har fått den virkelige spillopplevelsen. Den rene firehjulstrekkerturneringen vil fortsatt være å finne i Colin McRae Rally, men det er ikke lenger her hovedfokus ligger. I årets utgave har en helt ny karrieremodus fått den æren. Dette er en mye dypere og mer omfattende sak enn noen gang tidligere i serien. Her skal du sakte, men sikkert bygge deg opp helt fra bunnen av rallyverdenen.

Du starter ut i de absolutt laveste klassene, med små forhjulsdrevne biler i privatsjåførklassene. Ingen fabrikkteam og store sponsorer. Her skal du bygge deg opp til å bli kongen av rallyverdenen. For å komme dit må du kjempe deg gjennom over 300 løp i en rekke forskjellige klasser. Etter hvert som du vinner de forskjellige turneringene vil du klatre oppover i et stigesystem som omfatter, forhjulsdrevne, bakhjulsdrevne og firehjulsdrevne klasser.

Masser av nye godsaker
I forrige spill hadde du som spiller tilgang til rundt 20 biler og i overkant av 50 baner. Mange av banene var like fra spill tre til spill fire. De var bare en smule forbedret. Denne gangen har heldigvis Codemasters jobbet videre med banene for å gi oss noe nytt å sette tennene i. Mange av de gamle banene har blitt plukket fra hverandre og satt sammen på nye måter for å gi oss spillere en ny opplevelse. En rekke nye baner har også kommet til. Totalt har spillet 76 baner denne gangen, altså mer enn 20 baner ekstra i forhold til Colin McRae Rally 4. Over 50% av disse er helt nye. Det har også kommer til et helt nytt land; Tyskland. Banene her har en variasjon av asfalt, betong og grusunderlag.

Grafikken i spillene har sakte, men sikkert, utviklet seg til å bli noe av det beste i sjangeren. Ikke minst har bilmodellene vært av svært høy kvalitet, med nøye modellerte overflater både inne i bilen og på utsiden. Fra å ha ca 2000 polygoner på hver bil i Colin McRae Rally 2, økte man til ca 14 000 i spill nummer tre. Denne gangen består bilene av i overkant av 15 000 polygoner. Det har ikke stått like bra til med andre grafiske elementer. Publikum har bestått av spredte grupper med kjedelige 2D-bilder som står statisk langs siden av banen. Trærne har vært triste og kjedelige og i alle fall ikke runde og tre-lignende. I år vil publikum endelig vises som mer aktive 3D-figurer. De vil være plassert ut flere steder langs banene og de vil gjøre mer ut av seg. Trærne har også blitt overhalt og vil denne gangen være rundere og mer realistiske. De vil også være laget slik at om du treffer dem i høy hastighet vil de miste blader og svaie. Landskapsgrafikken vil bli forandret og ser ikke så glattpolert og platt ut denne gangen. Det grafiske uttrykket har nemlig blitt lagt om til å se mer skittent og rått ut.

Et av de store problemene i tidligere spill har vært skilter, reklameplakater og objekter langs veien som har stått omtrent som støpt til bakken. Mang en spiller har vel bannet og svertet i det han har feilberegnet en sving litt, kræsjet i et skilt og blitt stående pal stille. I spill nummer tre begynte man smått å se at dette ble bedret på. En del av reklameskiltene var løse slik at racet ikke nødvendigvis ble helt ødelagt om du traff dem under din ville ferd gjennom landskapet. Nå har man gjort det samme med flere andre elementer langs banene. Vi fikk demonstrert hvordan veiskilt kunne bøyes eller knekkes alt etter som hvor høy hastighet du har i det du treffer dem. Selv om det har blitt "tryggere" å krasje med ting i spillet er det fortsatt ikke noen spesielt god idé. Ved siden av å gjøre miljøet mer interaktivt har Codemasters også lagt til en annen nyhet. Hvis du krasjer hardt nok vil du miste fokus, bildet vil skjelve og du vil få inntrykk av å være svimmel og uvel.

Nicky er tilbake
I de tre første spillene ble du ledet gjennom banene av Colin McRaes kartleser Nicky Grist. Når Colin byttet kartleser i fjor fikk du også en ny kartleser i spillet. Derek Ringer var den nye bestevennen din i det du for over krøn og gjennom toersvinger. Man ville passe på å ha samme kartleser i spillet som den Colin brukte i virkeligheten. En del hadde nok mer problemer med å skjønne Dereks ganske brede dialekt i forhold til Nickys mer "rene" engelsk. Ettersom Colin McRae ikke lenger kjører rally kunne man like godt gå tilbake til Nicky Grist. Det betyr at vi igjen har en kartleser som er veldig enkel å forstå, og som virkelig kan spillet ut og inn. Grist har jobbet som konsulent for Codemasters i flere år og er inne flere ganger i uka for å hjelpe til med å fininnstille spillet slik at det gir en best mulig spillopplevelse for gamere. Ved siden av å skrive notene har han, i følge produktsjef Andrew Bendall, vært til uvurderlig hjelp med å finstille bilfysikk og perfeksjonere bandedesign.

Spillet vil ha støtte for flerspiller både på PlayStation 2 og over Xbox. Som forrige gang vil det kun være mulig å se de andre som spøkelsesbiler. Det er for så vidt ingen annen vettug måte å gjøre det på om man skal kjøre seriøst rally. For en mer underholdene flerspilleropplevelse kunne man nok med fordel gjeninnført rally cross slik man hadde i Colin McRae Rally 02. Enn så lenge er spillet kun annonsert for PlayStation 2 og Xbox, men etter litt lett masing fikk vi bekreftet at det også kommer en PC-versjon. Vi regner med at det blir med den som med de forrige, at den kommer en stund etter konsollversjonene. Sikkert er i alle fall at den kommer. Noen detaljer om PC-versjonen har vi dessverre ikke, ettersom det ikke en gang offisielt jobbes med en.

Siste fra forsiden