Colin McRae Rally 2.0

Det er sikkert mange som deler mitt ønske om å kunne kjøre en profesjonell rally bil. Ofte er det tanken på å kjøre i sinnsyke hastigheter gjennom smale og kronglete veier som lokker. Løsningen for de fleste blir å kjøpe seg et bilspill, med ratt og pedaler koblet til datamaskinen sin. Et av spillene du har valget mellom i butikkene i dag er Colin McRae Rally 2.0.

Så kom arcaden likevel
En ny "Arcade" modus er lagt til i denne versjonen. Dermed har du også mulighet til å kjøre direkte mot andre motstandere på baner basert på runder, istedenfor kjøringen kun på tid. "Arcade" modus er ikke like morsomt som de andre, men det er greit for en avveksling i blant. Du blir godt fulgt opp med låter som skal pumpe opp adrenalinet ditt. Det er 2 klasser innen arcade racing. Klasse A og B. Klasse A blir kun tilgjengelig når du har vunnet klasse B. Og A er da logisk nok litt vanskeligere, og det vil garantert gi deg den motstanden du søker etter. Arcade modus er bra for folk som ikke er så interessert i å spille normal rally med "spøkelses bil" men heller kjøre løp direkte mot venner eller datamaskinen, men samtidig beholde den gode rally stemningen.

Noe av det beste med dette spillet er at bilen er designet for å ødelegges. Et utall bilspill lar deg sjeldent ødelegge bilen på samme måte som du kan her i Colin McRae Rally. Ikke engang skraper i lakken er tilfelle i mange andre spill, for å sikre at fabrikkene ikke skal bli plaget av å få deres logo ødelagt. Men siden rally er en sport der bilene normalt sett er i mye kontakt med landskapet, og normalt sett blir godt banket opp, er dette spillet intet unntak. Når du smeller bilen din borti objekter langs veien (trær, steiner, hus, gjerder etc) kan det resultere i at vinduene knuser, dasjbordet kan bule litt ut, og støtfangere kan falle halvveis av og bli hengene på slep etter deg. Det er med andre ord relativt få objekter på bilen din som ikke kan ødelegges.

Det lille ekstra som mangler?
Mye kan altså ødelegges på bilen og det er bra, men det er noe annet jeg alikevel savner på den visuelle siden. Jeg forventer endel jord og grus fra bildekkene når jeg spinner avgårde, men jeg ser bare en såvidt merkbar sky bak bilen. Den visuelle opplevelsen er rett og slett ganske begrenset. Hvor er blendingen fra solen, sprut fra vannpytter jeg kjører over etc? Her har utviklerne vært litt slappe, og det skuffer meg.

Med så mye bra gameplay i dette spillet, er det virkelig synd å måtte medele at også lyden ikke tilfredstiller like mye som den burde. Det er liksom noe litt unaturlig med lyden fra motoren og dekkene fra bilen din. Akkurat som om noen har holdt en mikrofon ut av McRae sin bil under et løp og samplet 4 sekunder for å så spille det i en loop med forskjellig volum gjennom hele spillet. Motorlyden blir dermed ubrukelig sammen med lyden fra dekkene fordi de ikke gir deg noen god følelse av hva som egentlig skjer. Heldigvis er musikken i det minste akseptert, den er behagelig og den tar ikke i bruk CD-ROMen under avspilling. Dette er bra for enkelte har problemer med at Windows stopper prosessoren av en merkelig grunn, i det den skal ta ibruk CD-ROMen til audio.

En sak som er litt rart med Colin McRae 2.0 er det faktum at spillet ikke bruker Codemasters' egne spill servere (CMN), som egentlig burde være ideelt for å finne andre motstandere på nettet. Spillet støtter ivertfall TCP/IP, modem og IPX. Jeg håper inderlig at Codemasters gir ut en patch som fikser støtte for CMN etterhvert.

Colin McRae er et meget bra bilspill, antageligvis det mest realistiske som er å få tak i akkurat nå. Spillet har kommet langt siden forrige versjon. Det er fullspekket med interessant gameplay som kan glede bilspill-fantaster i mange måneder framover. Selv om spillet har noen sprekker i det visuelle og lydmessig, er det totalt sett det beste bilspillet jeg har spilt på flere år. Hvis du elsker bilspill som ser og ikke minst "føles" bra ut, da er dette et meget godt valg.