Colin McRae Rally 3

Igjen er det tid for å spenne fast firepunktsbeltet, dra på hjelmen og smelle en topptrimma rallybil i gir. Codemasters er ute med det tredje Colin McRae Rally-spillet, og du har fått tillatelse til å ta rattet. Colin McRae Rally-spillene har vært ansett som kremen av rallyspill, helt siden det første spillet kom i juli 1998.

Meget bra 5.1 digitallyd
Som sagt er lyden fra biler og landskap veldig bra, men jeg ble veldig satt ut når jeg hørte en eller annen rar skraping fra bilen. Jeg klarte ikke å plassere den helt der jeg satt inne i bilen og raste bortover veien i 170 km/t. Derfor valgte jeg på tredjepersons-synsvinkel og la merke til at et av bakhjulene hadde sprengt. Da fant jeg like godt fram mitt ”5.1 Dolby Digital”-sett for å teste ut noe. Jeg koblet det hele opp, plasserte høyttalerne strategisk rundt i rommet og spant ut fra start. Etter en hel del sinnssyk kjøring klarte jeg atter en gang å sprenge et bakhjul. Det var ikke et reint lite smil om munnen på meg når jeg hørte det skrape og gnistre fra høyre høyttaler bak meg. Spillet har 5.1 digitallyd som er meget bra laget, lydene kommer akkurat der de skal. Spillet fungerer meget bra i stereo, men skal du ha den virkelig store opplevelsen, slenger du noen kroner i digitalt 5.1. Vi hadde ikke de samme mulighetene på PC-en, ettersom maskinen kun hadde et vanlig stereo-lydkort. Lydene er fortsatt de samme fantastiske som når vi testet det på Xbox. Alle notene fra Nicky Grist er der for å veilede deg gjennom banene og billydene er fortsatt så realistiske som det kan bli. Som på Xbox vil også PC-versjonen nyte godt av flere høyttalere og en litt skikkelig gromlyd. Til tross for ren stereolyd, også her er Colin McRae Rally 3 en vinner.

Når du har spilt ”championship” og ”single-track” til krampa har tatt deg kan du trenge avveksling. Hvorfor ikke slåss mot en kompis i multiplayer? Det er vel derfor Codemasters har lagt inn denne modusen. I multiplayer har du muligheten til å velge mellom å kjøre en etter en, eller du kan spille med skjermen delt mellom dere. Bortsett fra det er det lite som skiller seg fra vanlig singleplayer. Den eneste muligheten du har er å kjøre race på akkurat samme måte som om du kjørte ”single-track”. Altså ikke den mest innovative multiplayer-delen vi har sett de siste åra. Man kunne jo håpe at tingene hadde blitt litt bedre nå som spillet kommer på PC. At man hadde tatt seg jobben med å lage en flerspillerbit som faktisk viste seg å være litt underholdene i det minste, men den gang ei. Dette er flaut, ikke minst med tanke på hvor ekstremt bra flerspiller var i Colin McRae Rally 2. Her er det rett bort i skammekroken for Codemasters.

Når Colin McRae Rally 3 kom på Xbox og PS2 i fjor høst hadde vi ingen problemer med å gi det strålende karakterer. Det var rett og slett et av de beste rallyspillene som var å få tak i, det er det faktisk fortsatt. Nå etter litt over et halvt år har spillet endelig kommet til PC også. Med en så solid formel som Codemasters fant i Colin McRae Rally 3 er det ikke rart at de lot være å gjøre noe særlig med spillet når de skulle porterere det til PC. Bilene og fysikken er den samme som den var i fjor høst. Banene og basisgrafikken er også lik som den var da. Så klart har man lagt inn mulighetene til å justere grafikken nå som det er ute på PC. Dermed kan spillet se alt fra helt fantastisk ut på en kraftig PC til ganske så kjedelig og trist ut på en dårligere PC. Hvis du har en kraftig PC har du altså god grafikk i vente. For å følge opp den gode grafikken har Codemasters lagt mye jobb i lyden. Alt er som det burde være, fra notene til lyden fra grusen som slår mot hjulbuene på bilen. Dessverre er ikke alt gull og grønne skoger, kontrollene er nemlig ikke helt på topp. Piltastene gjør jobben sin greit nok, men skal du spille bilspill skikkelig trenger du et ratt. Problemet er bare at her fungerer ratt skikkelig dårlig, vi har dog bare spilt en testversjon og vi regner med at dette løser seg enten i den ferdige versjonen eller i en patch. Ser vi bort fra kontrollene, som burde være ordnet når spillet kommer i ferdig versjon, er spillet en klar vinner. Det trekker litt ned at flerspilleren er helt fullstendig talentløs. Hvis du er ute etter heftig flerspiller burde du enten skaffe deg Rallisport Challenge eller vente til Colin McRae Rally 4 kommer, dessverre kan det nok ta lang tid før det finner sin vei til en PC nær deg. Grafikken er topp, lyden er topp og bilkjøringa er helt rå. Om du er en av de som liker rallyspill burde dette spillet stå i hylla di. Spillere som allerede har spillet på Xbox eller PS2 har lite å hente her. Denne utgivelsen er bare for de stakkarene som ikke har noen konsoll å leke seg med. Til gjengjeld er det et flott spill de får til PC-ene sine.