Colin McRae Rally 3

Igjen er det tid for å spenne fast firepunktsbeltet, dra på hjelmen og smelle en topptrimma rallybil i gir. Codemasters er ute med det tredje Colin McRae Rally-spillet, og du har fått tillatelse til å ta rattet. Colin McRae Rally-spillene har vært ansett som kremen av rallyspill, helt siden det første spillet kom i juli 1998.

En fin blanding av realisme, action og spektakulær kjøring har sørget for spillenes suksess. Med det tredje spillet har Codemasters gått enda lenger for å få spillet så intenst og realistisk som mulig. Over de neste sidene skal vi i detalj fortelle deg om spillet, og hva du kan vente det hvis du blar opp noen kroner for å få det selv.

Vil du forresten ha en konebil med 400hk?
Rally er sporten hvor man har tatt standardbiler og bygget om til noen monstre av noen racerbiler. Her går det ikke i formel-biler til titalls millioner, her kjører deltakerne i alt fra Skoda og Citrôen til Subaru og Ford. Det har naturligvis blitt brukt noen millioner på hver bil, her er alt unødvendig fjas som seter og interiør revet ut. Inn har man satt to bøtteseter, firepunktsseler og et sveiset sikkerhetsbur. I motorrommet har man dyttet inn en trimmet motor med turbo, plutselig har Ford Focus fått 400 hestekrefter. I disse bilene har en heldig gjeng sin arbeidsplass.

De kjemper mot hverandre i løp rundt omkring i verden, med et mål for øyet; å bli verdensmester i WRC-turneringen. Nå har dessverre ikke Colin McRae Rally 3 fått WRC-lisens, derfor er det bare Colin selv som er hentet fra WRC-serien. Motstanderne dine har navn hentet fra løse luften. En annen ting vi går glipp uten lisensen er baner fra det ekte mesterskapet. Til tross for disse manglene får du alt du forventer av et rallyspill i Colin McRae Rally 3. Løpene er lagt til åtte forskjellige land rundt i verden. I hvert land er løpene delt opp i seks etapper, hver etappe tar ca. tre minutter. I motsetning til andre bilsporter, kjører ikke førerne direkte mot hverandre. Man kjører mot klokka på trange landeveier. Den som har best sammenlagt tid når alle etappene er kjørt sitter igjen som vinner. Når disse seks etappene er kjørt får du kjøre noe som heter ”super special stage”. Disse etappene foregår på en lukket bane hvor du kjører samtidig med en av motstanderne dine. Du er atskilt fra motstanderen din med et gjerde hele veien, så du har ikke sjansen til å bruke ”dirty tricks” for å hale i land seieren.

Nytt av året: Du er Colin McRae
I de to tidligere spillene har du spilt som om du var en av deltakerne i WRC-serien. Du måtte altså startet din egen karakter og kjempe mot virkelige rallyførere. Denne gangen har Codemasters valgt en ganske annen vri på det hele, nå er du nemlig Colin McRae. Som Colin skal du kjøre deg til seier i verdensmesterskapet. I det du begynner spillet kan du velge om du vil kjøre normalt, vanskelig eller meget vanskelig turnering. Jeg gjorde som de fleste antageligvis gjør, og valgte å kjøre med normal vanskelighetsgrad. Det resulterte i at jeg fullstendig knuste all motstand i min første sesong som rallyfører. I det du vinner en sesong blir vanskelighetsgraden automatisk satt opp før starten av neste sesong. Andre sesong måtte jeg altså kjøre med mye skarpere motstandere, plutselig var ikke spillet patetisk enkelt lengre. Jeg måtte innrømme nederlaget og se meg slått i sesong to, det ble bare en andre plass. Ved å vinne race og sesonger vinner du nye deler til bilen din, du vinner også nye biler til bruk i multiplayer og enkeltetapper. Delene du vinner er alt fra nye turboer og fjæringer til bedre dekk og bremser. Dette er deler du trenger etter hvert som turneringen spinner videre og motstanden blir tøffere.

Kontrollene på konsoll var ganske enkel helt geniale, analog gass og brems kombinert med analog styring gjorde at du hadde full kontroll over bilen. Når man spiller på PC blir det ofte til at man bare har piltastene å benytte seg av. Det er ikke alle unt å ha et ratt for PC liggende å slenge. Det har så klart vi, derfor valgte vi å koble det til og prøve det ut. Det fungerte dessverre svært så dårlig, rattet fungerte nesten ikke i det hele tatt. Selve gassingen og bremsingen gikk for så vidt glimrende. Styringen derimot var helt på jordet, faktisk helt der borte på feil jordet. Dødsonen på rattet var verre enn på en gammel sliten Lada, og når det først tok var det fullt utslag med en gang. Altså helt fullstendig håpløst. så vi får håpe dette problemet forsvinner i den ferdige versjonen, eller at det var vårt Microsoft ForceFeedback SideWinder-ratt som sviktet. Piltastene fungerer for så vidt greit nok, men et skikkelig ratt gjør jobben mange ganger så bra.