Combat Flight Simulator 3

Da det aller første Combat Flight Simulator kom på markedet i 1998 ble dette allerede da ansett av mang en flyentusiast som en av de beste flysimulatorer verden hadde sett. Nå, nesten fem år etter at det første kom på markedet, kommer spill nummer tre i serien. Det nye spillet er både nyskapende, mer utfordrende og ikke minst mye mer realistisk enn forgjengerne.

Handlingen i CFS3 er satt til andre verdenskrig, i perioden 1943-1945. Det resulterer selvfølgelig i at du flyr fly fra denne perioden, og for de mest framtredende nasjonalitetene i denne krigen, Tyskland (Luftwaffe), England (Royal Air Force) eller USA (U.S. Air Force). Til sammen kan du fly hele 18 kjente fly, som for eksempel Mosquito, Spitfire, Mustang, Thunderbolt, Messerschmitt og Junker Ju 88. Spillet inkluderer også verdens aller første jet-fly; Vampire, P55 Ascender, Gotha 229 og Me 262. Stusser litt på at disse faktisk ikke ble tatt i bruk før etter krigen. Alle flyene kan du male om som du vil, slik at du får ditt eget personlige preg over flyet ditt.

Når du har gjort klar flyet, og vil begynne å fly, kan du velge mellom å spille fem forskjellige oppdragstyper. Disse er "Free Flight", hvor du simpelthen bare flyr uten noen fiender eller mål, Dogfight, hvor du skyter ned fiendtlige kampfly, Intercept, hvor du skal skyte ned et fiendtlig bombefly, "Escort", hvor du eskorterer et bombefly til et fiendtlig bakkemål og "Ground Attack", hvor du selv kjører et bombefly og skal bombe et fiendtlig bakkemål. I tillegg har du mulighet til å bruke en såkalt "quick mission generator", hvor du lager et egendefinert oppdrag. En kombinasjon av alle oppdragstypene, er "Campaign", hvor du får et oppdrag basert på en historisk hendelse.

Realisme
AI-en (kunnstig intelligens) i CFS3 er forholdsvis intelligent. Du kan gi dine vingmenn ordre om å angripe fienden eller forsvare deg selv. Fienden er temmelig uforutsigbar. Det virker faktisk som om AI-en blir smartere ettersom du spiller. Dette er en viktig faktor som absolutt forbedrer spillets spillbarhet og, ikke minst, varighet. Det herlig gjengitte været er også en viktig faktor i CFS3. Flyet ditt reagerer bestandig på værtypen. Du kan ofte risikere å bli dratt med av mektige vindkast osv. Dessuten er det selvfølgelig mye vanskeligere å fly i en voldsom snøstorm, hvor du ser svært lite av verden rundt deg, enn det er å fly en lys solskinnsdag. Hvorvidt flyet ditt skal reagere på været, kan selvfølgelig også justeres i realismegraden.

Microsofts produsent Tucker Hatfield har sagt at "Combat Flight Simulator 3 er så virkelig som det er mulig å bli uten å faktisk sitte i et fly fra andre verdenskrig". Denne påstanden har han tatt bokstavelig, og jeg mener at han mer eller mindre har klart å leve opp til den. I dette spillet føler du nemlig virkelig at du er piloten selv. Piloten er nemlig svært realistisk lagt opp. Denne figuren er ikke bare en tilfeldig person som sitter i cockpiten din, men han er faktisk en egen rollefigur som utvikler seg og reagerer på alt du foretar deg. Han reagerer blant annet på for høye G-krefter.

Hvis piloten din får for høy G-kraft, vil han til slutt få en "blackout", noe som resulterer i at alt på skjermen, unntatt flyet, plutselig blir svart. Etter hvert som du spiller flere kampanjeoppdrag vil piloten få større G-toleranse. Du vil også få tunnellsyn i høye stup. Selve piloten kan også bli skutt, ikke bare flyet. Da påvirker dette selvfølgelig din ytelsesevne. Spillet er såpass realistisk at du faktisk kan bruke omgivelsene rundt deg til din fordel. Du kan for eksempel gjemme deg i de fantastiske skyene. Selv sola kan du bruke til din fordel, dine fiender blir faktisk blendet av å få den rett mot seg. AI-en vet også å bruke dette mot deg.

Realismegraden på styringen av flyet kan naturligvis justeres. Letteste grad er svært lett, mens den vanskeligste graden er veldig vanskelig. Den vanskeligste graden skal være helt realistisk med virkeligheten, men dette er såpass vanskelig at jeg faktisk ikke har så lett for å tro at det kan være så vanskelig å manøvrere et fly, selv ikke under andre verdenskrig. Vil du kjøre på full realisme, må du nok forberede deg på mang en "Free Flight"-tur, før du virkelig begir deg ut i kamp. Det er forholdsvis enkelt å styre flyenes forskjellige funksjoner. Disse kan du på forhånd stille inn etter hvordan du selv vil ha det. Skifting mellom forskjellig mannskap (dette gjelder kun på bombefly) er også lagt opp på en praktisk og enkel måte.

Når man derimot ikke spiller mot AI, men mot andre personer, enten i et LAN-nettverk eller over Internet, finner jeg dette veldig underholdende. Her er det mange muligheter. Det er selvfølgelig mulig å spille vanlig Deathmach. Her kan du enten samarbeide med eller spille mot dine venner. Du kan også samarbeide med opptil 16 andre personer i en slags "multiplayer-kampanje-del". Den etter min mening morsomste multiplayer-muligheten i dette spillet er den delen hvor du og dine venner kan sitte i samme bombefly, med hver deres oppgave. Her skal den ene være pilot, den andre være bombardør, den tredje haleskytter osv. Dette er faktisk den beste multiplayer-delen jeg har sett på en flysimulator noen gang.