Combat Mission II: Barbarossa to Berlin

Da Combat Mission: Beyond Overlord kom ut på markedet, ble det mottatt med storm. Spillet var annerledes og nytenkende. Noen mente til og med det var revolusjonerende. Nå har imidlertid oppfølgeren kommet. Den gode stemningen og den sitrende spenningen i forgjengeren er beholdt, samtidig som at grafikken er forbedret og vi har fått et utrolig utvalg enheter å velge mellom.

Varierende spilltyper
I Combat Mission 2 har du mulighet til å velge mellom en stor mengde varierte spilltyper. Du kan velge mellom å spille et vanlig scenario, bestående av kun en kamp. Det er også mulighet til å spille såkalte "operations", som er et scenario med flere sammenhengende kamper. I en vanlig kamp mot datamaskinen, er denne faktisk overraskende, ja, nesten frustrerende intelligent. Sniker du deg innpå din motstanders område med hele din hær, for så å overraske med et kjempeangrep, er han raskt på pletten med å få spredd sine soldater til forskjellige poster, slik at disse kan komme med et brukbart motangrep. Motstanderen er også flink til å fordele angrepene på sine fiender, slik at ingen av mine soldater kan stå ubemerket i et hjørne og plaffe ned fiende etter fiende.

I andre spill har jeg ofte irritert meg over at datamaskinen ikke får sine skadde eller panikkslagne soldater ut av en krigssone. Dette gjelder imidlertid ikke for Combat Mission 2. De skadde eller panikkslagne får straks beskjed om å gjemme seg i en bygning eller i et buskas, alt ettersom hvor du befinner deg. Vanskelighetsgraden bestemmes utifra hvor mange av dine fiender du velger å kunne se. Velger du den vanskeligste graden ser ikke du fienden din før noen av dine enheter kommer tett innpå dem. I det enkleste tilfellet ser du alle fiendene fra begynnelsen av.

Området hendelsene utspiller seg i varierer fra å være temmelig små til veldig store, noen med kun noen få enheter, andre med så mange at det nesten blir vanskelig å holde oversikten. I sistnevnte tilfelle er det godt å kunne se et spilleminutt flere ganger, for å få med seg alt som har skjedd. Det er også mulighet for å spille to personer av gangen. Det gjøres ved at hver spiller tar hvert sitt trekk, for så å klikke på "go". En multiplayer-del er også på plass. Denne foregår på samme måte som når to spillere spiller sammen på samme maskin, men multiplayer-delen foregår over nettverk.

Det er en kjent sak at lyden er halve opplevelse. Dette gjelder også i dataspill. I Combat Mission 2 er lyden helt spesiell. Det finnes ingen bakgrunnsmusikk, men det trengs ikke heller! Hver av de til sammen over 900 forskjellige enhetene, har forskjellig lyd. Her har utviklerne simpelthen tatt opptak av de forskjellige våpnene. I tillegg til eksplosjoner, tanks som avfyrer sine spesialvåpen, og kuler som treffer hardt metall, roper soldater ordre til hverandre på hvert av sine språk. Det er utrolig morsomt når jeg hører de panikkslagne tyskerne som hyler "Achtung, achtung" om hverandre, etter å ha overtatt hovedkvarteret deres og bombardert hele deres forsvar med kuler fra mine russiske tanks. I bakgrunnen av spillet høres hele tiden lyden av krig som utspiller seg langt borte, noe som forsterker følelsen av faktisk å være i krigssonen. Til sammen finnes det faktisk over 2.300 lydfiler i spillet, noe som sier litt om dets størrelse, hele 1.2 GB.

Combat Mission 2: Barbarossa To Berlin er uten tvil et av de beste krigsstrategispillene jeg har sett på lenge. Spillets variasjon, grafikk og lyd, skaper en fantastisk atmosfære og dybde. I tilegg er spillet "turn-based", noe som gjør spillet annerledes og mer spennende. Til tross for en irriterende bug, der enhetene går "inn" i hverandre gjentatte ganger, er dette en fantastisk spillopplevelse! Det hele samles sammen til en utrolig spillopplevelse. Her får du massevis av action, samtidig som at de små grå virkelig får noe å bryne seg på. Dette spillet er etter min mening det ultimate WWII-spillet, som jeg på det sterkeste anbefaler til både entusiaster og nybegynnere innen denne sjangeren.