Anmeldelse

Combat Mission II: Barbarossa to Berlin

Da Combat Mission: Beyond Overlord kom ut på markedet, ble det mottatt med storm. Spillet var annerledes og nytenkende. Noen mente til og med det var revolusjonerende. Nå har imidlertid oppfølgeren kommet. Den gode stemningen og den sitrende spenningen i forgjengeren er beholdt, samtidig som at grafikken er forbedret og vi har fått et utrolig utvalg enheter å velge mellom.

Side 1
Side 2

Dette spillet er ikke som andre krigsstrategispill. For det første går ingen av oppdragene dine ut på å etablere en base, skaffe ressurser, for så å bygge og trene opp en hær. Nei, i Combat Mission 2 får du utdelt et visst antall enheter som du deretter skal utføre et oppdrag sammen med. Det hele foregår på østfronten, under 2. verdenskrig, i perioden 1941-1945, hovedsaklig i Russland. Hvert av scenarioene, som det er hele 50 av, er basert på en virkelig hendelse. Scenarioene er ikke lagt opp i historisk rekkefølge, men du velger dem derimot fra en liste. Når du klikker på det scenarioet du vil spille får du opp fakta som historien bak, hva ditt hovedmål er, og størrelsen på hæren, med eller uten eventuelle "reinforcements".

Dette spillet tar også momentet sanntidsstrategi helt bokstavelig. Her er nemlig et minutt i spillet et minutt i virkeligheten. Det hele er svært realistisk! I Combat Mission 2, er du ikke "Gud", som i spillserier som C&C, AOE og Warcraft, der du kan styre hver av dine undersotter i det du klikker på dem. Nei, i Combat Mission 2 er du en kommandant. Spillet er såkalt "turn-based". Det vil si at spillet settes på pause etter et minutts krig. Deretter kan du klikke på hver av dine undersotter, og gi dem den ordren du vil at de skal gjøre. Disse ordrene kan være å angripe en spesifikk fiende, bevege seg til et annet område, komme seg fort vekk fra et område eller gjemme seg bak en busk eller i høyt gress. Mange av dine enheter har også spesialordre, som å lage et røykteppe for å skjule de andre, eller bruke spesialvåpen. Etter å ha gitt ordre til hver av dine enheter, er det bare å trykke på "go"-knappen, og kampen er i gang.

Spillet virker på en underfundig måte om en svært oppdatert versjon av sjakk. Under kampen har du ikke lenger noen innflytelse, men må bare sitte og se på. Dette fant jeg temmelig frustrerende i begynnelsen, men etter hvert som jeg lærte meg teknikken, ble dette faktisk svært underholdende. Dessuten styrker det realismefølelsen at du ikke kan kommandere enhetene dine mens de sloss. Etter et minutt settes spillet på pause igjen, og du kan gi nye ordre. Du har også mulighet til å se det spilte minuttet om og om igjen, for å se hendelsen fra en annen vinkel og for å iaktta fiendens strategier og lignende. Dette er med andre ord et spill som krever tålmodighet. Et enkelt slag kan ofte ta flere timer i strekk. Her må du altså tenke strategi i stor grad, for hvert eneste trekk du gjør i spillet.

Glimrende grafikk
Combat Mission 2 innebærer et enormt antall enheter. Du kan faktisk velge mellom hele 300 kjøretøyer og 600 infanterityper. Disse er fordelt på sju nasjoner, Tyskland, Russland, Finland, Ungarn, Romania, Polen og Italia. Hver av disse er fantastisk detaljert i full 3D. Hver av tanksene, som for øvrig er nøyaktige kopier av virkelige tanks brukt under andre verdenskrig, har sine egne unike våpen med et visst antall ammunisjon. Det er selvfølgelig også mannskap om bord i kjøretøyene, og hver av disse har sin oppgave å gjøre (en styrer kanonen, mens en manøvrerer kjøretøyet omkring på slagmarken).

Du kan zoome helt inntil hver av dine enheter, og selv da er de like pene å se på. Selv ansiktene til soldatene dine er rikt varierte. Dette er temmelig imponerende, med tanke på antallet enheter som finnes i spillet. Utviklerne har helt tydelig satt detaljer og realisme i høysetet. Miljøet rundt er også like flott og detaljrikt. Her er det flotte bygninger i hver en by og en villmark med trær, kornåkrer og fjell og daler som ser fullstendig ekte ut. Miljøet forandrer seg selvfølgelig ettersom hvor i verden du befinner deg. Det er faktisk svært viktig å bruke miljøet rundt deg strategisk riktig. I skogen må du gjemme dine soldater bak busker og trær, i byen kan de gjemme seg i okkuperte bygninger, for så å sprette fram i det fienden nærmer seg.

Jeg har imidlertid blitt oppmerksom på en irriterende bug. De mange enhetene har det noen ganger med å gå "inn" i hverandre. Dette resulterer i at de deretter rygger bakover, for så å gå inn i hverandre igjen. Dette er fryktelig frustrerende, ettersom at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å vente til spilleminuttet er over for å styre dem unna hverandre. Kameravinkelen kan du justere nøyaktig ettersom hvilken vinkel du vil se det hele i. Det vil si at du for eksempel kan velge å se hele slagmarken oversiktlig fra luften eller du kan se en mindre del av slagmarken fra bakken, for å få følelsen av virkelig å delta i slaget. Dette spillet er rett og slett nervepirrende vakkert å se på!

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden