Sniktitt

Crackdown 3

Eksplosjoner, enorme ødeleggelser og fargerike fiender

Crackdown 3 er det Michael Bay ser i sine våte drømmer.

Reagent Games/Microsoft Studios

KÖLN (Gamer.no): Det var en entusiastisk, om litt småstressa gjeng fra Reagent Games som demonstrerte spillets små finurligheter på Gamescom. Av spillbart materiale var det ikke mye, kun video. I rangeringen av spilldemonstrasjoner rager videoklipp hakket over Powerpoint-presentasjoner, men utviklerne hadde likevel noen ess i ermet da sultne spilljournalister troppet opp for å se Crackdown 3 i aksjon.

Etter et labert andrespill ser det nå ut til at Crackdown-serien har gjenoppstått i den formen vi alle ønsker. Crackdown 3 bringer ting tilbake til røttene.

Gjør ting på nestegenerasjonsmåten

Politiagenten kan du selvsagt tilpasse nøyaktig slik du vil.

Det virker som om gjengen i Reagent har lært av reaksjonene folk hadde på Crackdown 2. Zombiene, lysbombene og ruinene er ikke å se. I stedet ligger en sci-fi-inspirert fremtidsby for dine føtter og bare venter på å bli utforsket. Dette er din personlige lekegrind, som du kan utforske akkurat slik du vil, både vertikalt og horisontalt.

Under demonstrasjonen snakkes det mye om hvordan ting skal gjøres «på nestegenerasjonsmåten». Alt fra strukturen og mekanikk til grafikk og historieforløp skal forbedres og finjusteres for å bringe den åtte år gamle spillserien inn i Xbox One-varmen. Foreløpig ser det ut som mye av dette uttrykkes gjennom flerspillerdelen, der store ødeleggelser rager øverst på agendaen.

Vi liker å sprenge ting

Akkurat hva dette flerspillerkomponentet skal være er jaggu ikke godt i si. Sentralt for det hele er Microsofts mye omtalte skytjeneste, som skal la konsollen din hente ekstra maskinkraft fra dedikerte spillservere. Slik skal spilleren få oppleve en interaktiv utgave av Michael Bay og Roland Emmerichs feberfantasier, der alt sprenges på tilfredsstillende og overdrevne måter.

Foreløpig har utviklerne snekret sammen et eksempel på hva de kan gjøre med de tilsynelatende uendelige mengdene skykraft de har tilgjengelig. De vet tydeligvis ikke selv hva flerspillerdelen skal være, men de få minuttene vi får mulighet til å teste er en imponerende opplevelse.

Crackdown 3 gir ny mening til «kriminelt nettverk».

Skytjenesten muliggjør modulære ødeleggelser ned på detaljnivå av absolutt alt du ser foran deg. Vegger, tak og dører er konstruert lagvis av ulike typer materiale som lar seg ødelegges med kuler, granater og raketter. Står en potensiell motstander på den andre siden av en betongvegg kan du bare plaffe gjennom herligheten for å ta deg av problemet. Befinner han seg på en bro mellom to bygninger kan en velplassert rakett sende hele broa rett ned i bakken.

Dedikerte servere tar seg av de tunge løftene og Xbox One-konsollen henter fortløpende inn mer kraft etter hvert som det trengs. Og det trengs virkelig. Mens vi sitter der og sender rakett etter rakett inn i skyskraperen foran oss faller veggene av i svære biter. Til slutt balanserer ti etasjer med betong og glass på et tynt skjelett bestående av bæresøyler og armeringsstål. En velrettet rakett i en eksponert gassledning sender hele sulamitten i dørken, til lattermilde hurrarop fra de samlede journalistene.

Hvordan alt dette skal arte seg for de med dårlig internettforbindelse gjenstår å se. Reagent Games har satt en 2,5 megabit-linje som et minstekrav, noe som forhåpentligvis burde være overkommelig for de aller fleste.

Ødelegg et kriminalimperium

Les også
Anmeldelse: Crackdown 3

De enorme, skybaserte ødeleggelsene er kun tilgjengelig i spillets flerspillermodus. Dette er så énspillerdelen skal være tilgjengelig for spilling uten Internett-forbindelse. Du skal fortsatt få lov til å hoppe rundt og sprenge ting, men skyskraperne forblir der de står.

Når ting eksploderer, eksploderer de på ganske imponerende vis.

Pacific City fra det første Crackdown er borte og har blitt erstattet med et helt nytt sted. Ellers er det meste som det samme gamle. Politifolkene i «The Agency» skal fortsatt stanse et enormt kriminalimperium og trenger ikke sky noen midler for å gjøre det. Våpen, kjøretøy og akrobatiske krumspring står til din disposisjon, og hvis du vil blåse i de kriminelle en stund og heller samle hundrevis av glødende ferdighetskuler står du selvsagt fritt til å gjøre det.

Kriminalimperiet tatt over byen, representert ved et sammenhengende nett av ulike kriminelle operasjoner og forretninger du kan ta knekken på. Menneskesmugling, dophandel og hvitvasking av penger er bare noe av tingene du kan stikke kjepper i hjulene for. Setter du en stopper for nok kriminelle hendelser vil du tirre på deg sterkere og sterkere fiender før du til slutt møter lederne for de ulike delene av imperiet.

Kriminallederne blir spillets drotter, og krever litt mer enn at du bare skyter dem nok ganger med maskingevær. De krever en strategisk tilnærming. Under demonstrasjonen blir en agent angrepet på et havneområde av en yakuza-fyr i robotdrakt som kan motstå kuler og skyte ned granatene du kaster mot ham. Han angriper ikke bare agenten heller, men også de sivile som panisk løper rundt på området, så her gjelder det å handle kjapt. «Cluet» er å finne måter du kan bruke omgivelsene mot ham. En skipscontainer sluppet fra en høy kran funker fjell, og setter robotdrakten ute av spill et par sekunder. Dermed kan et par velplasserte granater sprenge hele herligheten til helvete.

Konklusjon

Crackdown 3 trenger fortsatt litt mer tid å koke på. Det vi fikk se på Gamescom var et spill som ennå har et år med utviklingstid igjen. Likevel var det en imponerende demonstrasjon som tyder på at spillet er i riktige hender, på god vei til å bli en verdig Crackdown-oppfølger. Zombier, mutanter og annet overnaturlig tull har blitt skrubbet vekk til fordel for et kriminelt nettverk av fargerike figurer du skal elske å hate.

Byen som aldri sover?
Reagent Games/Microsoft Studios

Byen er din lekegrind og du skal kunne overvinne utfordringene dine med alt fra destruktive kjøretøy til kuler, krutt og akrobatiske krumspring. Rettferdighet for byens innbyggere er ditt mål, og du trenger ikke sky noen midler for å oppnå det.

Personlig er jeg mest spent på spillets flerspillerdel. Akkurat hva den skal være er ikke godt å si, men de omfattende ødeleggelsene du kan påføre omgivelsene skaper et herlig trekkplaster for spillere som liker å sprenge ting. Detaljnivået i bygningene er høyt, med en lagvis oppbygging av ulike materialer som lar deg knuse vekk individuelle biter akkurat slik du vil. Forhåpentligvis vil selv også de med litt dårlig forbindelse få bli med på moroa.

Reagent Games bringer Crackdown tilbake til røttene, men flytter det hele et par skritt framover på en overbevisende måte. Dette kan bli et råkult actionspill, med enorme eksplosjoner, hardtslående våpen og en herlig storby du kan boltre deg i.

Siste fra forsiden