Crash 'n' Burn

Se for deg en kombinasjon av Need for Speed Underground og Burnout, hva får du da? I følge reklamen får du Crash 'n' Burn. Dessverre lyver reklamen.

En av trendene innenfor bilspillsjangeren om dagen er spill som er basert i street racingens undergrunnsverden. Populariteten til Need for Speed Underground-serien og spill som Street Racing Syndicate er tydelige tegn på dette. En annen trend om dagen er kræsjespill. Burnout 3: Takedown, Driven to Destruction og FlatOut er noen eksempler på denne trenden. En eller annen smart ansatt hos Eidos har innsett at det er disse to sjangrene som gjør det kommersielt best om dagen. Med dette i bakhodet har han så fundert seg fram til noe som bare må være enda bedre: En kombinasjon av begge sjangrene. Vips så sitter vi her med bilspillet Crash 'n' Burn, et spill som sliter hardt allerede på startstreken og som går hardt på snørra og lander i et kraftig mageplask.

Ikke la deg lure
Det første du møter i spillet er en tidvis svært så heftig rendret video som viser stilige biler som ikke gir opp før motstanderen er fullstendig vraket. Alt foregår i ville hastigheter på fete baner og med en stil som kan feie beina under selveste Burnout 3: Takedown. Dessverre er det ikke dette som venter deg når du kommer forbi åpningsfilmen. Vel inne i spillet venter nemlig en minimal meny på venstre side mens en ganske labert modellert bil ruller over høyre side av skjermen. Det er kun denne ene bilen og en til du kan leke deg med i løpene som kommer. Utvalget av biler er nemlig svært smalt i Crash 'n' Burn. Det er bare usle fire biler å velge mellom. Alle bilene er ulisensierte look-alikes. Det finnes en liten bil som kan minne litt om VolksWagen Golf, en Ute (sports-pick-up) ala en litt tilårskommen Ford Falcon Ute, en muskelbil som minner om en 70-talls Dodge Charger og en supersportsbil med klare likhetstrekk med en noe eldre Nissan Skyline.

Det er med andre ord ganske begrenset hva du har å leke deg med. Heldigvis får du i løpet av spillet tilgang til en god del styling-deler, slik som nye felger, bredere skjermer, forskjellige spoilere og støtfangere. Disse kan forandre mye av det visuelle ved bilen. Etter hvert som du kommer videre i spillet får du tilgang til flere og flere deler. Dessverre er det ikke slik at du til en hver tid kan stikke i butikken for å velge mellom en rekke forskjellige deler til bilen, nei her gjøres det på den tungvinte måten. Etter et løp kan du dra i butikken, der vil du finne én del innen hver kategori. Neste gang du går i butikken kan det være en annen del å kjøpe der. Dermed tar det gjerne litt tid for å få et virkelig godt utvalg av deler å leke seg med.

Enkel og kjedelig trimming
I løpet av spillet har du også muligheten til å trimme bilene, i alle fall til en viss grad. I likhet med stylingen av bilene er også dette elementet gjort svært overfladisk. Det er ikke som i andre spill hvor du sakte med sikkert kan bygge opp et virkelig monster ved å velge og vrake i forskjellige ytelsesfremmende deler. Her kan du egentlig bare gjøre to enkle ting: Kjøpe lystgass og forbedringspoeng. Forbedringspoengene kan du fordele for å øke ytelesen på hjul, gir eller motor. Enklere kan du nesten ikke få det, ikke særlig kjedeligere heller.

Når du har fått litt orden på kjerra di er det på tide å gjøre det som virkelig teller i et bilspill: Kjøre om kapp med andre. Men det som burde være grunnsteinen i ethvert bilspill, selve bilkjøringa, fungerer utrolig dårlig. Realisme kan du se lenge etter i Crash 'n' Burn. Noen ganger kan det være like greit, ikke minst i et spill som i all hovedsak går ut på å vrake motstandernes biler. Dessverre har man ikke bare droppet realismen, man har droppet kjørefølelse i det hele tatt. Bilen kjennes som en tom pappboks der den skjener frem og tilbake på banen, som oftest i spiss vinkel og bredsladd. Det finnes mange arkadebilspill som ikke har i nærheten av realistisk kjørefølelse, men som allikevel er kjempeunderholdende. Dessverre er ikke Crash 'n' Burn et av dem. Til det er de fleste elementene i spillet for dårlig gjennomført.

Noe fungerer
Det er ikke dermed sagt at spillet kun er dårlig. Det finnes faktisk noen deler av spillet som er godt gjennomført. Lakkering av bilen er en del av stylingen, og det fungerer veldig bra. Her kan du velge hvilken del av bilen du skal lakkere; støtfanger, spoiler, felger, panser og så videre. Ikke bare kan du velge hvilken del du vil lakkere, du kan også velge nøyaktig hvilken farge du vil ha. Du har hele fargeskalaen å velge mellom i tillegg til at du kan justere metning og lysstyrke på fargene. Dermed kan du få fargen på bilen din nøyaktig som du vil ha den. Hadde nå bare bilene sett litt kule ut ville det vært helt topp.

Selve konkurransedelen av spillet er lagt opp etter en rimelig standardisert mal. Du har en del forskjellige turneringer å velge mellom. Noen løp går kun over en bane mens andre igjen krever at du kjører løp over flere baner før du kan håve inn seieren. Skulle du vinne får du en pen slump med penger. Disse kan du bruke på de tidligere nevnte visuelle og ytelsesmessige oppgraderingene. Penger kan du tjene ved å plassere godt i et løp, ved å oppnå gode rundetider eller ved å destruere motstanderne dine. Når du velger å kjøre et race er det ikke godt å vite hva du går til. Utvikleren, Climax, har nemlig gitt oss et par forskjellige spillmodier å leke oss med. Noen ganger kjører du og motstanderne dine samme vei rundt banen og det eneste du trenger å tenke på er å presse dem inn i vegger og å unngå brennende vrak og vrakdeler som ligger spredd langs veien.