Crash Nitro Kart

Crash Bandicoot og vennene hans entrer N-Gage-scenen og tar fatt på et heftig, motorisert eventyr. Dessverre blir det hele en litt trangsynt opplevelse.

Vår alles kjære punggrevling Crash Bandicoot har nå - i likhet med mange andre kjente spillfigurer - valgt å ta en liten svipptur innom bilsportverdenens desidert råeste kjøretøy - Go-karten. I velkjent Mario Kart-stil skal du i Crash Nitro Kart benytte deg av det tidligere nevnte kjøretøyet i en rekke mer eller mindre halsbrekkende løp mot kjente og kjære venner og fiender fra Crash Bandicoot-spillserien.

Jordens undergang Historien i spillet er sjangeren tro verken voldsomt engasjerende eller banebrytende dyp. Den store keiser Velo og hans utenomjordiske hær har fått det for seg at de vil arrangere en intergalaktisk Go-kart-konkurranse. Keiseren kidnapper dermed Crash og vennene hans, i tillegg til Crashs erkefiende Dr. Cortex og hans gjeng med skumle kjeltringer. Settingen for konkurransen er krystallklar: Vinner keiser Velo og hans lag, ødelegges planeten Jorden. Enten du velger å kjøre som Crash og hans venner, eller som en del av Cortexs hensynsløse gjeng, er oppgaven i spillet den samme; nemlig å vinne alle løpene slik at du kan vende tilbake til Jorden.

Innholdsrikt Om historien virker noe tynn og påklistret, så er innholdet rent spillmessig alt annet enn magert. Spillet inneholder 18 spillbare karakterer, i tillegg til 13 fantasifulle og godt designede baner med en rekke angreps- og forsvarsutrustninger. En mengde "mysteriebokser" er plassert på strategiske steder rundt om på banene, og disse boksene skjuler djevelske våpen som raketter, rullende bomber og hensynsløse tornadoer. Boksene kan også skjule nyttige hjelpemidler som fartsøkere og beskyttelsesskjold, noe som er svært nyttig med tanke på å verne seg mot hissige motstandere.

Modusmessig inneholder spillet også nok å legge fingrene i for de aller fleste. Den historiebaserte eventyrmodusen er spillets hovedmodus, og er både omfattende og underholdende. I tillegg til å kjøre selve løpene finnes det nemlig en rekke tilleggsutfordringer i denne modusen, som for eksempel å samle bokstaver eller diamanter. Ved å gjennomføre disse tilleggsutfordringene kan man låse opp forskjellige turneringer og lignende, noe som gjør eventyrmodusen til en morsom og gjenspillingsverdig affære.

Spillet inneholder også en arkademodus, med muligheter for å kjøre både turneringer og enkeltløp, samt en "tidsutfordringsmodus" hvor poenget er å sette runde- og banerekorder på de forskjellige banene i spillet. I tillegg til den omfattende enkeltspillerdelen inneholder spillet også en god flerspillerdel, med muligheter for at opptil fire spillere kan spille mot hverandre via Bluetooth i en rekke forskjellige flerspillermoduser. Det er også mulig å laste ned "skygger" av andre spilleres prestasjoner via N-Gage Arena, for så å konkurrere mot dem på din egen N-Gage.