Cross Racing Championship 2005

Kjøreglede og action får vi masse av i Cross Racing Championship 2005. Glitter og stas får vi imidlertid ikke like mye av.

Cross Racing Championship 2005 representerer det klassiske eksempelet på et spill de store massene aldri kommer til å legge merke til. Med en ukjent utvikler og en knøttliten utgiver, ser slaget om den livsnødvendige plassen i butikkhyllene allerede ut til å være tapt. Når spillet i tillegg føles merkelig og uvant om en først tester demoen, er det nok mange som raskt avfeier det som et middelmådig produkt og aldri igjen vil ense det en tanke. Det er synd. Cross Racing Championship er nemlig et rått og upolert spill som tilbyr massevis av heftig underholdning.

Se dashbordet!
Er det en ting som irriterer med de aller fleste bilspillene på markedet i dag, er det at de ikke makter å tilby et godt bilde av hvordan handlingen ser ut fra førerens øyne. Derfor er det flott når utviklere som Invictus viser oss hvordan det egentlig skal gjøres. Her er innsiden av bilene bygd opp i full 3D, og vi har både fungerende speiler, instrumentbord og ratt (og hender) som beveger seg i forhold til kontrollene. Mens du ser handlingen fra førerens synspunkt, kan du snu hodet for å titte til venstre og høyre, og disse hodebevegelsene vil faktisk være synlige for andre spillere i flerspiller (eller på "replays"). I tillegg får vi rikelig med andre synsvinkler, både innenfra og utenfor bilen.

Nå lurer du kanskje på hvorfor jeg startet omtalen med å fortelle om synsvinklene i Cross Racing Championship. Grunnen rett og slett at akkurat dette aspektet er typisk for hvordan Invictus har gått i detalj når de laget spillet. Når du spiller Cross Racing Championship kommer det hele tiden utrolig klart fram at dette er et spill som er laget av en relativt liten gruppe mennesker som elsker det de gjør, og som ikke har hatt noen dresskledde folk over seg som har fortalt dem hvordan de skulle gjøre jobben deres. Resultatet av dette er et spill som føles friskt og spennende, og er svært morsomt å spille, men som mangler litt av den blankpoleringen som et større utviklerteam og budsjett hadde gitt det.

Hvorfor begrense seg?
Cross Racing Championship minner i utgangspunktet litt om Race Driver-serien fra Codemasters. Det fokuserer ikke på en enkelt type racing, men gir deg i stedet en rekke ulike typer biler og baner. Her får du blant annet typiske rallybiler, "pickup"-trucker, buggyer, sportsbiler og standardbiler. Antallet er begrenset til en enkelt bil i hver klasse, men de er alle svært nøye modellert og føles helt forskjellige fra hverandre. I tillegg får du etter hvert tilgang på en rekke modifiseringsmuligheter, noe som gir deg stor frihet i forhold til det å skreddersy de individuelle bilenes ytelse. At ingen av bilene er basert på ekte bilmodeller er kanskje en svakhet i noens øyne, men det har ingen verdens ting å si for moroa.

Banene er også varierte, men bare til en viss grad. Spillesken skryter av 65 ulike baner, men dette må tas med en klype salt. Det er nemlig kun snakk om banemodifikasjoner her - spillet kommer med seks store kart fulle av veier og baner, og hvert løp foregår på en unik trasé på et av kartene. Det tar ikke fryktelig lang tid før du begynner å oppleve at de samme baneelementene går igjen og igjen, og noen ganger blir det faktisk direkte irriterende. Det får være måte på hvor mange ganger vi skal bli tvunget til å kjøre utfor akkurat den samme trappen på California-kartet, for eksempel.

De seks kartene er imidlertid svært varierte og detaljerte, og kommer alle med flere ulike seksjoner. Foruten de solfylte strendene i California får vi kjøre på et "mud racing"-anlegg i Ungarn, et overraskende fjellrikt område i Finland, et høstpreget landeveisområde i England, en asfaltert racerbane i Tyskland og et fransk fjellområde ved en idyllisk innsjø. Du kan ofte velge mellom flere ulike biler på samme bane, noe som gir spillet litt ekstra dybde, da det stort sett er slik at en bil passer bedre til banens karakter og underlag enn en annen. Disse underlagene varierer forøvrig fra våt gjørme og sand til glatt asfalt og treverk, og takket være den gode kjøremodellen kjenner du umiddelbart forskjell når underlaget går over fra (for eksempel) våt gjørme til tørr grus.