Dark Souls-inspirert rollespill fra Witcher-produsent

Lords of the Fallen blir svært utfordrende.

Tomasz Gop var produsenten på det kritikerroste rollespillet The Witcher 2: Assassins of Kings. I 2011 forlot han CD Projekt til fordel for Sniper-skaperne CI Games, hvor han fikk ansvaret for et nytt rollespillprosjekt. I august i fjor fikk vi de første detaljene om spillet, som heter Lords of the Fallen og foregår i en fantasiverden som en gang ble hersket over av en gud. Men denne guden er nå død.

En journalist fra nettstedet Eurogamer traff ham på den polske messen Digital Dragons, hvor han fortalte litt mer om det kommende spillet.

Lords of the Fallen skal komme til PC, PlayStation 4 og den neste Xbox-konsollen, og har vært under utvikling siden september i 2011. Mye av den tiden skal ha blitt brukt på å arbeide med ulike prototypeversjoner, for å få grunnmekanismene til å sitte så godt som mulig.

Inspirert av Dark Souls

Det er nødvendig, for en av hovedinspirasjonskildene til Lords of the Fallen er det nådeløse japanske actionrollespillet Dark Souls.

Konseptbilde.

Lords of the Fallen blir ikke et spill der du slakter fiender for fote. Hver fiende blir en stor utfordring, som tar tid:

– Det er et utfordrende spill, noe som betyr mye avansert kamp. Når du går gjennom et område og bekjemper ti fiender på veien, vil det ta cirka én time, forteller Gop.

Som i Dark Souls må du regne med mye prøving og feiling før du endelig kommer gjennom vanskelige områder. I tillegg til Dark Souls nevnes rene slåssespill som Mortal Kombat og Tekken som inspirasjonskilder. I tillegg vil utviklingen av figuren din minne litt om Gearbox-spillet Borderlands.

Ifølge Gop vil Lords of the Fallen primært være et enspillerspill, men det vil visstnok også ha visse nettbaserte elementer.

Spillet utvikles på tvers av to studioer. Polske CI Games har 10 ansatte på jobben, mens de øvrige 35 befinner seg hos tyske Deck 13. Det er utvikleren bak eventyrspill som Ankh-serien og Jack Keane, samt actionrollespillet Venetica.

Les også: Store endringer i The Witcher 3

Siste fra forsiden