Sniktitt

Dark Age of Camelot

Jeg må innrømme at jeg er rimelig fersk i MMORPG sammenheng, med en liten tur innom EverQuest (EQ) og 6 måneder i Anarchy Online (AO). Derfor vil det for meg være naturlig å sammenligne Dark Age of Camelot med disse to spillene, både grafikkmessig og spillemessig.

Historisk perspektiv
DAoC har et brukbart historisk perspektiv i sine 3 riker, Albion, Hibernia og Midgard. Hvert rike har sine 4 forskjellige raser som i de fleste tilfeller gjenspeiler fortiden, og 4-5 basisklasser som er godt representert. Albion er ganske inspirert av England, du har Camelot der med sine riddere og longbow-skyttere. Hibernia er en mytisk plass med utgangspunkt i Irland, og har elve-aktige raser som er mye basert på magi. Og så har vi noe som vi kjenner godt til, nemlig Midgard, som er inspirert av vikingeepoken, blant annet med sine vikinger og runemestere. Når en kommer opp i femte level kan man spesialisere seg innenfor en gren, og hvert basisyrke kan ha flere grener. Blant annet kan en tyv i Albion velge om han vil være infiltrator, ministrel eller scout. Det er altså veldig mange muligheter, og selv har jeg bare rukket å teste omtrent halvparten av dem.

I tillegg er det mange ferdigheter, og du kan spesialisere deg på forskjellige måter. RvR (altså PvP) er det sentrale i hele spillet, hvor man ved å ta enkelte fort i fiendeland kan flytte landegrenser, og dette er det orginale med DAoC. Man kan slåss med sine venner mot rikets fiender, og dermed influere grenselinjene. Med utgangspunkt i dette kan man bygge opp sine karakterer. Infiltratorer kan klatre opp vegger og snike seg rundt omkring for å plutselig dukke opp bak deg og dolke deg i ryggen. Bueskyttere kan snike seg rundt og fyre av piler. Skalder synger sanger som gir mer pågangsmot og forvirrer fienden. Enkelte kan til og med lage rambukker som kan knuse porter i fort til pinneved, for å slippe inn sine kamerater og stjele hellige relikvier. Heldigvis er dette valgfritt og en kan istedet bygge opp sine karakterer til å springe rundt og jakte på all slags ulumskheter som holder til inne i riket. Mulighetene er altså mange.

Grafikk og lyd
Jeg er nok litt bortskjemt på AO, men jeg må si meg fornøyd med grafikken. Nå har ikke jeg sett oppdateringen til EQ med Luclin tilleggspakken, men den vanlige EQ blir regelrett most av DAoC. AO er akkurat hakket bedre, spesielt er jeg misfornøyd med at vegetasjonen rett og slett minner om Might and Magic V med sine todimensjonale teksturer. Væreffektene er gode, hvor tåkedisen dukker opp enkelte kvelder og morgener, samt regnet faller ikke under ly, slik det gjør i AO. Personene ser helt kurante ut, kanskje ikke like bra som AO, men likevel fullt brukbart.

Lydene er ganske ordinære, mens musikk får du stort sett bare i byer og i kamper. Det er lite oppsiktsvekkende å fortelle, og kunne kanskje vært litt bedre. AO har en del mer atmosfære i sine ambiente lydeffekter. Likevel er jeg godt fornøyd med hvordan ting ser ut og høres.

Blow me away!
Det som teller mest for meg er spillbarheten, og den er god. Jeg har spilt stort sett hver dag, av og til i over 20 timer i strekk, fordi DAoC rett og slett sugde meg fast, og det har ikke sluppet enda. Selv er jeg ikke så veldig glad i medieval-inspirerte rollespill, jeg foretrekker mere sci-fi varianten, men hekta ble jeg. Skillsystemet er ganske enkelt, men likevel ganske bra. Du har ikke så mange skills å trene i, men etterhvert blir du bedre og får nye ferdigheter. I tillegg er tradeskills godt implementert i DAoC. Du har foreløpig 4 forskjellige trades du kan bli medlem av, og du kan kun bli medlem av en av dem. Bueskyttere burde bli med i fletching, da piler er ganske dyre, men enkelte klasser kan kun velge mellom 1 eller 2. Du kan lage våpen, rustninger, klær eller piler, buer og staver.

Jeg er meget fornøyd med spillet, og har allerede forhåndsbestilt det, så hvis du liker denne typen spill så anbefaler jeg det på det varmeste. Men bli nå for guds skyld ikke hekta.

Forsiden akkurat nå

Til toppen