Dark Age of Camelot: Trials of Atlantis

Undervannskamper, statuer som går berserk og blodtørstige haier står klare for å skremme vannet av den som våger seg til å installere Trials of Atlantis, den siste ekspansjonen til Dark Age of Camelot.

Dark Age of Camelot følger i fotsporene til det populære rollespillet EverQuest, og trår til med en verden av fantasi, mytologi og en lekker dose velkjente kulturer. Her får spillere fra hele verden sjansen til å utvikle sin egen fantasi-figur sammen med andre mennesker, i en av de tre rikene: Hibernia, Albion og Midgard. Etter hvert som du beviser din styrke i kamp, vil du kunne delta i virkelig krig mellom rivaliserende land og deres spillere.

I et land langt borte
For riktig lenge siden lå det et stort øyrike et sted i Atlanterhavet. Riket huset en velstående og mektig sivilisasjon, men gudene ville det slik at riket sank i havet i løpet av ett døgn. Navnet var Atlantis, og det var ingen ringere enn Platon som brakte oss legenden.

Trials of Atlantis er den andre ekspansjonen til Dark Age of Camelot som koster penger. Den første, Shrouded Isles, oppgraderte grafikkmotoren til spillet betydelig, samtidig som et stort landområde med forbedrede motstandere ble lagt til. Trials of Atlantis gjør alt det samme en gang til, og mer enn som så.

Viktig samarbeid
Når du kaster deg ut i Trials of Atlantis, har du 10 hovedoppdrag å bryne deg på. De er igjen delt opp i 8 til 10 mindre opdrag. Når disse løses får du "Master Level"-erfaring, og når denne når 100% er den aktuelle mastergraden fullført. For hver fullførte mastergrad får du en ny ferdighet, avhengig av hvilken masterlinje som velges. De ulike linjene avhenger av klassen din. Spiller du som "Wizard" kan du for eksempel velge "Stormlord", som gir deg tilgang til områdespesifikk magi som beskytter gruppen mot nærkampvåpen. Andre karakterer som "Paladin" og "Berserker" får ferdigheter som gjør dem sterkere og mer slagkraftige. Andre spillere fra ditt eget rike kan også bli berørt av dette.

De ulike master-gradene må enten gjøres alene, i en gruppe på 2 til 8 spillere, eller i en såkalt "battlegroup" bestående av flere grupper. Mange av oppdragene er så krevende at du blir kvestet før du kommer halvveis om du ikke har med deg en middels stor hærskare av venner. Dette tvinger igjennom en spillestil hvor samarbeid er helt nødvendig for å lykkes. Noen oppdrag krever også mer tankevirksomhet enn hva som var vanlig før ekspansjonen landet på harddisken.

Viktige artefakter
Foruten nye, store områder å utforske, inneholder Trials of Atlantis en mengde nye gjenstander. Spesielt er visse artefakter interessante. Dette er spesielle objekter en kun kan få ved å gjøre vanskelige oppdrag sammen med andre. I tillegg til å finne selve gjenstanden, må du også finne noen formler for å aktivere den. Det skal med andre ord litt arbeid til for å skaffe seg en. Artefaktene får erfaringspoeng og stiger i grader, slik at de blir bedre ved bruk, men denne prosessen er meget tidkrevende. Fordelene kan imidlertid være store, og spenner fra bonuser for karakterens egenskaper til spesielle formler som hjelper deg å knerte fiender før de grisebanker deg.

Det er ingen tvil om at Trials of Atlantis tilfører svært mye nytt til Dark Age of Camelot. Imidlertid er dette klart en ekspansjonspakke beregnet på de som spiller både ofte og mye. Som omtaletidspunktet bærer sterkt preg av, er det først når du har spilt din karakter opp til en høy grad at den virkelige moroa starter. Grad 40 er minstekravet for å starte med prøvelsene mot mastergradene, og de nye områdene er fulle av styggedom du verken vil eller bør møte på med mindre du har en rimelig kraftig karakter.

Et annet moment er at mastergradene nå er så viktige at du blir tvunget til å investere timevis i dem om du skal ha noe å stille opp med i kamper mot spillere fra de andre rikene. Det samme gjelder artefaktene, som kan bli så kraftige at de nærmest blir nødvendige. Tid suges bort, og om du trodde du var kongen på haugen fordi du har en karakter på grad 50 må du tro om igjen. Du skal ikke se bort ifra at du vil bruke like lang tid på å trene opp artefaktene dine.