Darkened Skye

Darkened Skye er et action-/eventyrspill i tredjeperson med sterke plattformelementer, og enkelte elementer fra rollespillsjangeren. Spillets heltinne, rødhårede Skye, må redde verden fra mørkets makter som i dette spillet er representert av en slemming som lyder det noe gufne navnet Necroth.

Intelligent gameplay
Mens gameplayet i andre spill i denne sjangeren ofte består av å slakte ned den ene fienden etter den andre, har Darkened Skye et solid preg av eventyrspill over seg, og du må definitivt bruke hodet for å komme noen vei. Noen av oppgavene som må løses er ganske vriene, og du kommer nok til å sette deg fast mer enn én gang i løpet av spillet. Skye skriver opp ting hun føler er viktige i journalen sin, og ofte inneholder notatene hennes hjelpsomme hint. Likevel er det nesten en nødvendighet med tilgang til en såkalt "walkthrough" (løsning, red. anm.), spesielt hvis du ikke er av den tålmodige typen.

En annen ting som preger gameplayet er hopping fra plattform til plattform. Dette elementet gjøres ofte litt mer frustrerende enn det burde ha vært ved at resultatet av ett enkelt feiltrinn ofte betyr en umiddelbar død. Heldigvis støtter spillet hurtiglagring, en funksjon som er nødvendig skal du klare å spille gjennom spillet uten alt for alvorlige raseriutbrudd. Størsteparten av tiden er likevel Darkened Skye ganske så gøy å spille. Gameplayet er av en type vi stort sett må til konsoll-land for å finne, og fokuset på problemløsning gjør at spillet ikke blir kjedelig så fort.

Utviklerne Boston Animation er et amerikansk selskap, men en rask titt på team-listen viser at flesteparten av dem er russiske. Det kan virke som de har tatt med seg inspirasjon fra østeuropeisk kultur når de laget spillets mange fantasifulle og spennende brett. Det er godt å se spill hvor handlingen ikke foregår i sterile og kjedelige militærbaser og fabrikker, eller standard Tolkien-aktige omgivelser. Denne fantasirikdommen er sammen med humoren en av de viktigste grunnene til at spillet holder seg morsomt og friskt så lenge det gjør. Darkened Skye er også et ganske langt spill, og det vil ta mange timer å spille gjennom det.

Suverene skuespillerprestasjoner
Et av spillets definitive høydepunkter er dialogene mellom Skye, Draak og innbyggerne i de bisarre landene handlingen foregår i. Skye spilles av Linda Larkin, som kanskje er best kjent som Prinsesse Jasmin i Disney's Aladdin, og hun gjør en svært god jobb. Heltinnen vår er smart, sarkastisk og vittig, og har sin helt egne karakter. Mannen som spiller Draak, Robb Pruitt, gjør også en fremragende jobb, og det samme kan sies om de andre skuespillerne. Skyes kommentarer og samtaler er alle preget av mer eller mindre vellykket humor. Dette gjør selv den minste samtale interessant, og der du i andre spill hadde klikket deg forbi dialogene så raskt som mulig, blir du her sittende og lytte.

Når en snakker om spillets generelle lydopplevelse er det naturligvis de gjennomført profesjonelle skuespillerne som utmerker seg, men musikken er slett ikke ille den heller. Den er jevnt over fantasifull og musikerne har åpenbart ikke vært redde for å eksperimentere litt. Musikken passer alltid til brettenes tema, og hjelper med å opprettholde stemningen når grafikken av og til svikter. Lydeffektene er ellers helt greie, og støtter opp om handlingen uten å virkelig imponere.

Når det gjelder grafikken er ikke inntrykket like positivt. Teknisk sett virker grafikken som tatt ut av forrige århundre. Landskapene er bygd opp av enkle geometriske former, animasjonene er stort sett enkle (men effektive), og teksturene er ofte utydelige. Dessuten mangler spillet vanlige effekter slik som skygger, og det er ikke mulig å stille på den relativt lave synsavstanden. Takket være svært god fantasi og ofte fin fargebruk klarer likevel Darkened Skye å skape et visuelt bilde som absolutt er tilfredsstillende, om ikke akkurat imponerende.

Darkened Skye er et spill du blir mer og mer glad i etter som du spiller det. I begynnelsen virker det hele ganske treigt. Humoren føles ikke helt vellykket, landskapet er kjedelig, grafikken er dårlig og i tillegg kan du godt risikere å sette deg bom fast allerede på det første brettet. Spillet blir imidlertid langsomt, men sikkert bedre, og plutselig oppdager du at du er avhengig. Gameplayets fokus på problemløsning gjør at spillet ikke blir ensformig, og humoren gjør det verd å spille selv når du frustreres av de mindre heldige elementene spillet inneholder. Darkened Skye er nok et spill som kommer til å bli oversett av mange, men for deg som liker sjangeren (eller har unger i huset) er det vel verdt pengene.