Darkfall

Og det ser ut til at denne karusellen aldri vil stoppe å snurre; spill i denne sjangeren bokstavlig talt hagler mot oss i disse dager, men selv om utvalget blir større, ser det ikke ut til at de spillene som allerede er etablert i markedet lider noen store spillertap. Markedet ser ut til å utvide seg, og stadig flere mennesker finner frem til Internetts tivoli for å betale en liten månedlig sum for å oppleve MMORPG-karusellen.

Selve planleggingen og designet av Darkfall har pågått i cirka fem år, men selve produksjonen startet i Juli 2000. Siden da har et lite knippe (Razorwax er et ganske lite selskap) talentfulle utviklere iherdig sittet å knotet med det som kan bli en av de store spillene i sjangeren. Det Oslo-baserte selskapet har tidligere ikke gitt ut andre titler, og de skal ha all ros for å gjøre sin debut i en sjanger som dette (Amerikanske Turbine Games debuterte forøvrig også i MMORPG-sjangeren med sin hit Asheron's Call, og det gikk veldig bra). Selv om markedet utvider seg stiller spillerne store krav til spillene, og hvis spillet ikke faller i smak så går de til en konkurrent. Det gjelder stortsett å appellere til massene, men sammetidig innovere sjangeren slik at man kan hente inn nye spillere.

Ingen vits i å gjennoppfinne hjulet
Dette er en kjent analogi å bruke i denne bransjen. Spill som tidligere har kommet ut har som oftest slått godt ann, og det er ingen vits i å bryte spillernes vaner. Selv om Darkfall inneholder mye av det samme fra tidligere spill, slik som raser og klasser av kjent kvalitet, passer det likevel på å gi spilleren mye nytt å sette tennene i. Selv om deres norske kolleger Funcom valgte å prøve noe nytt ved å utvikle en MMORPG med en sci-fi-setting, har Razorwax holdt seg til fantasy-settingen. Dette er forøvrig et klokt valg av en nyutvikler, imed at rollespillere som regel foretrekker en slik setting. Darkfall lover en gigantisk verden (større enn i andre spill av samme typen) med et realistisk vær-system, gress som vaier i vinden, dynamiske skyer, ekte fysiske lover, omformelig terreng og en glatt dag/natt syklus.

Slike spill legger ekstra stor vekt på verdenen det utspiller seg i, ganske enkelt fordi spillerne skal kunne leve i den, og da må den ha mange mulugheter å tilby og den må være så realistisk som mulig. Razorwax mener deres egenutviklede teknologi vil være helt unik, og vil kunne konkurrere med de allerede etablerte gigantene på markedet slik som EverQuest, Anarchy Online og Dark Age Of Camelot. Darkfall lokker med ganske mange nye muligheter som jeg ikke har sett i tidligere spill av denne typen, og jeg vil nok si jeg har spillt dem alle. De sikter høyt, og hvis de greier å oppnå deres mål så tror jeg de har en sikker vinner. Men som man sier; jo høyere man sikter, desto større er fallet. Blant spillets innoverende funksjoner kan jeg nevne de som skiller seg mest ut, og dem Razorwax selv skryter av (bortsett fra de som er nevnt ovenfor);

  • Hundrevis av forskjellige egenskaper (skills) du kan utvikle.
  • Den beste quest-motoren noensinne, tusenvis av auto-genererte quest å ta del i.
  • Det første online spillet hvor du kan eie ressurser og områder, noe som gjør krig og erobring en stor del av spillet.
  • Aldri mer kjedelig kamper. Dette lover Razorwax skal bli dynamisk, og ikke bare bestemt av din karakters egenskaper og styrke.
  • Et avansert klan-system hvor spillerne kan danne klaner (noe ala guilds). Klaner kan gå til krig mot hverandre for å erobre landområder og ressurser.
  • Endeløse karriere muligheter; bli en fisker, smed, baker, skredder, jeger, leiesoldat, magiker, utforsker, klanleder og så videre.

FPS lignende kamp-system
En av de tingene som virkelig interesserer meg ved Darkfall er det kamp-systemet som Razorwax lover skal gjøre MMORPG-opplevelsen mye mer spennende. I spill slik som EverQuest vandrer du ganske enkelt opp til en fiende og trykker på en knapp for å angripe dem, og så er det bare å lene seg tilbake å se karakteren din kjempe mot monsteret fordi alt er styrt av din karakters egenskaper og ferdigheter. Darkfall sitt kamp system skal visstnok minne mer om FPS- (first person shooter) spill slik som Quake og Half-Life. Din karakters egenskaper er ikke lenger det eneste som gjelder; man må kunne mestre forskjellige kamp-teknikker slik som i de overnevnte FPS- spillene for å overleve. Dette høres flott ut, men kan være en farlig fallgruve. Tidligere spill har ofte ønsket å gjøre det samme, men nett-lag har vært en avgjørende faktor som har hindret dem i å gjøre det. Vil ikke dette også bli urettferdig? Ikke alle spillere er like gode til å spille som andre, f.eks vil en dreven spiller lett kunne kverke meg hvis jeg logget inn på Counter-Strike. Vi får håpe Razorwax takler disse problemene, og hvis de gjør det kan vi endelig glede oss over et MMORPG med virkelig spennende kamper.

Interessant spill verden
Spill-verdenen ser ut til å bli meget interessant og fantasifull. Kartet ser unektelig bra ut, og som du kan se på kartene på forrige side så er verdenen delt opp i områder som visstnok skal kunne kontrolleres av ulike klaner (som kontrolleres av spillerne selv). Dette vil åpne for en maktkamp mellom spillerne, og da vil dem kunne bli enda mer bundet til spillet og de hendelsene som finner sted der. Verdenen er populert med seks ulike raser som spillerne kan spille. Noen av disse er funnet opp av Razorwax, men noen er også kjente og kjære raser fra tidligere rollespill og fantasy-litteratur. En vil finne orker, dverger og mennesker. De nye rasene kalles Alfar (et folk som lever under jorden og avskyr sollys), Mirdain (som forøvrig minner mye om alver) og Mahirim (som er et ulvefolk på hele to meter og femti centimeter). Selv om spillet ikke inneholder like mange raser som i lignende spill (EverQuest har f.eks tretten raser), får vi håpe at de rasene som er der blir såpass bra definert og interessante at vi ikke vil savne flere. Razorwax sier forøvrig at flere raser muligens vil bli annonsert senere. Darkfall vil også inneholde legendariske monstere slik som drager og troll.

Skiller seg ut
En annen positiv ting jeg tror vil skille Darkfall ut fra resten av hurven er fraværet av forhåndsdefinerte klasser. Man kan bli det man vil alt ettersom hvilke egenskaper man forbedrer og bygger opp. Levels vil også være fraværende, og det kan bety at vi endelig slipper den grufulle "level-race" farsen som lignende spill er plaget med. Det vil ikke skape så stor avstand mellom spillere, og det vil være mulig å nyte spillet bedre når man ikke hele tiden har det maset om å stadig komme til neste level. I de fleste spill som Darkfall er dette noe som ødelegger hele rollespill opplevelsen. Det ser også ut til at Razorwax vil gi spillerne usedvanlig mye frihet til å skape sine egne regler, spesiellt med hensyn til PK-ing (player killing, drap av andre spillere). Alle kan drepe alle, og regler er satt av den regjerende klanen i det området. Klanen kan for eksempel sette ut vakter (NPC-er, karakterer som er styrt av spillet) og gjøre det slik at de skal straffe spillere som dreper andre spillere. Dette vil naturligvis skape gode og onde land, noe som kan bli virkelig bra (det skaper avstand mellom gode og onde spillere). Så lenge spillerne tar ansvar ser dette ut til å bli utrolig spennende.

Praktisk informasjon
Razorwax har enda ikke inngått en avtale med en utgiver. Det er blitt fortalt til Gamer.no at dette antakeligvis vil skje om to-tre måneder og at de allerede har interessenter både i USA og Europa. Foreløpig befinner spillet seg i alpha-stadiet og vil antakelig ikke gå inn i åpen beta før slutten av 2002. Men, denne bransjen plages stadig av utsettelser og man kan aldri si noe slikt sikkert. Foreløpig ser det ut til at spillet vil komme ut i begynnelsen av 2003, men av egen erfaring tror jeg nok det vil gå lengre enn det.

Som alle andre spill av denne typen vil det være nødvendig å betale en månedlig sum, rundt 100,- kroner, for å få tilgang til dette som kalles en tjeneste (og det er det). Spillet vil bli utgitt på CD som man naturligvis også må betale for. Alt dette er ikke utenom det vanlige, selv om noen ytterst få utviklere har gitt ut spillet gratis til brukerne selv om de har måtte betale den faste månedlige summen. Så hva med systemkravene? Naturligvis vil man måtte ha behov for Internett-tilkobling. Det virker foreløpig ikke som systemkravene vil være så veldig store etter spillets hjemmeside å dømme; P3-800MHz, 256Ram og et Geforce2-skjermkort. Dette tror jeg likevel vil endre seg betraktelig idet utgivelsen nærmer seg.

Vi gleder oss!
Jeg blir alltid i godt humør når jeg ser et norsk selskap begi seg ut i en bransje slik som dette. Darkfall ser ut til å bli et riktig bra spill, selv om informasjon og skjermbilder er ganske få foreløpig. Men det er drømmer som driver slike prosjekter fremover, og etter Razorwax sine mål å dømme, ser Darkfall ut til å bli en tittel jeg gjerne vil ha i hylla mi. Men det er alt for tidlig å si noe enda. All denne innovasjonen kan bli en fallgruve for Darkfall, og problemer har oppstått med slike spill før. Men som i Turbine Games sitt tillfelle (utviklerne bak Asheron's Call), som også var et lite og ukjent selskap før de hoppet på MMORPG-karusellen og skapte en flott og nytenkende tittel, får vi håpe at Razorwax gjør stor suksess når de endelig slipper Darkfall. Det er en tøff bransje og vi her på gamer.no ønsker Razorwax all lykke til videre. Vi vet i hvert fall at vi skal holde et åpent øye til denne tittlen fremover.

Darkfall

Windows
Slippdato: 25. februar 2009
Sjanger: Massivt online
Utvikler: Aventurine
Utgiver: Aventurine

Forsiden akkurat nå

Til toppen