Dead to Rights

Har du noensinne drømt om å ta rollen som Steven Seagal, Sylvester Stallone eller noen av de andre heltene som er tøffere enn toget på film? Alle har en mørk side. Skyggen må få lov til å leve. Namco gir deg muligheten til å slippe løs denne siden av deg i "Dead to Rights".

Her tar du på deg rollen som den hardbarkede politimannen Jack Slate. Navnet minner mistenkelig om Jack Slater, som var navnet på rollefiguren Arnold Swarzenegger spilte i action-parodien "Last Action Hero". Spillet baserer seg uansett ikke på en spesiell film, men heller på et dusin eller to av dem.

Mord, hevn og blod
Det er to faktaopplysninger som gir en god indikasjon om hva slags spill dette er. "Dead to Rights" (heretter DtR) er basert på en tegneserie. Ønsker du å besøke hjemmesiden til spillet på Internett, må du oppgi alderen din før du slipper inn. Introen til dette spillet er av den typen som vil få bestemor til å snu seg bort fra skjermen, dekke for øynene og si "Uff da!". Vi presenteres for en kald og hjerteløs storby, som går under navnet "Grant City". Pistoler avfyres og bomber truer med å eksplodere. Denne videosekvensen er både lang og pen å se på, samtidig som den er totalt unødvendig.

Bakgrunnshistorien til DtR er like enkel som den er velbrukt. Jack Slate er en politimann som er anklaget for en forbrytelse han ikke har begått. Dersom du ikke synes at dette er grunn god nok til å gå amok i byen, bør du holde deg unna dette spillet. Det er ved nærmere ettertanke ikke fullt så enkelt. Jacks far er blitt myrdet, og Slate junior bestemmer seg for å ta hevn. Skurkene skal få betale, og valutaen som gjelder her er blod. Jack Slate er så tøff, kald, selvsikker, kynisk og rå at det halve kunne vært nok. Han er selvfølgelig et offer for omstendighetene. Gudene skal vite at alt han ønsker er litt rettferdighet.

Så fort introen er over, får du en opplæring av hvordan Jack Slate styres. Dette er gjort på en enkel og effektiv måte. Kameravinkelen fryses med jevne mellomrom, og instruksjoner om hvilke knapper som gjør hva spretter opp på skjermen. Så fort du har lest disse, er det bare å trykke dem vekk for deretter å umiddelbart prøve det ut i praksis. Det tar ikke særlig lang tid å sette seg inn i kontrollsystmet til DtR, og før du vet ordet av det herjer du som bare det.

Menneskets beste venn
Blodet spruter fra første stund i dette spillet. Bakken blir sprayet rød i det øyeblikket du skyter den første skurken, og det tar ikke lang tid før du får må gjøre det her. Skurkene strømmer på som om de skulle komme fra et samlebånd. De kommer gjerne i gjenger av fem eller flere om gangen. Til tross for dette kan du som Jack ta det forholdsvis rolig. For det første er ikke skurkene særlig smarte, og for det andre har de en tendens til å stille seg pent i kø. Jack tar hovedsaklig hevnen sin ved hjelp av tre forkjellige metoder. Han benytter seg som forventet av diverse våpen. Uzi, AK-47, hagle, rakettskyter og flammekaster er et lite utvalg av hva du får leke deg med i DtR. Går du tom for våpen, kan du skaffe deg flere ved å stjele dem fra fiendene dine. Det finnes utallige måter å få til dette på. Det finnes faktisk så mange, at en del av dem må låses opp i løpet av spillet for å kunne benyttes. Det er her den andre metoden Jack Slate benytter seg av kommer inn. Jack er nemlig litt av en slåsskjempe. Han kan praktisk talt bruke den ene skurken til å slå den andre med. Han kan benytte en av dem som et levende skjold. Den som har uflaks nok til å bli valgt til denne rollen, lever ikke lenge. Herr Slate tar ingen fanger.

Akkurat som en ekte helt av en politimann på film, jobber Jack alene. Han samarbeider sjelden med mennesker, men stoler heller på menneskets beste venn. Jacks eneste partner er hans trofaste hund, og representerer hans tredje metode for å ta hevn. Dette er en tysk Schaefer som Jack har valgt å kalle Shadow. Den fungerer som et effektivt hjelpemiddel. Føler du deg overveldet, kan du pusse bikkja på skurkene. Shadow angriper som best den kan, og den er skummelt effektiv. Bruken av Shadow begrenses av hvor mye den tåler, og dette vises til enhver tid på skjermen ved hjelp av en indikator. Det er en god følelse og ha denne muligheten, og trofast som en hund er vet du at den aldri svikter deg. Dessverre kan ikke det samme sies om de menneskene du møter i løpet av spillet. På diverse steder i spillet tar du styringen av Shadow, og må utføre oppdrag som av en eller annen grunn er umulig for Jack å klare. Et eksempel på dette er en situasjon tidlig i spillet der veien foran Jack er blokkert av store rør. Disse er for små til at Jack kan komme seg gjennom dem. I slike tilfeller stepper Shadow inn, og fikser den biffen. Det hele er en artig idé, og som tilfører friskt blod til spillet med jevne mellomrom. Det er såpass moro, at Shadow kanskje burde få sitt eget spill etterhvert.