Def Jam: Fight for New York

Har du mye å gjøre for tiden og behov for normal døgnrytme, anbefaler jeg deg å legge vekk denne artikkelen. Dette spillet vil nemlig være noe av det dummeste du kan kjøpe. Du er herved advart!

Bråker du med meg, bråker du med bakken For å klare å hanskes andre enn bare jyplinger må du trene kropp og kampsport. Dette gjøres i Henry Rollins private gym. For å bestemme din figurs slåssmetode velger du fritt blant fem forskjellige kampstiler, blant disse finner vi kickboxing, bryting og bakkekamp. Disse stilene kan du betale for å bli opplært i. Dette gjøres ved å bruke utviklingspoeng som du opptjener ved å vinne kamper. I treningslokalet kan du også få en runde i treningsrommet, og lære deg nye avslutningsknep. Disse fordeler du på dine prioriteringer og du kan velge blant annet arm- og beinstyrke, tøffhet, helse og raskhet. Utviklingspoengene kan også brukes til å kjøpe nye avslutningstriks, som gjør at fiendene dine får oppleve en mer brutal og spektakulær avslutning på kampen. Her finnes det mange stygge triks som garantert vil gjøre deg til en publikumsfavoritt og dette bidrar til å gjøre spillet såpass genialt som det er.

Slåssingen, som er hovedmomentet, er knallhard, brutal og kompleks. Typisk for slike spill er at slåsskampene utarter seg voldelig og ensformet, med dårlig grafikk og elendig spillbarhet. Her tar spillet for alvor et skritt ut av mengden. Mange faktorer bidrar til at man tilsynelatende aldri trøtner på dette spillet. Blant annet finnes det over 1500 forskjellig slag, spark og kast, de fem tidligere nevnte kombinerbare stilene og et arsenal av tidligere nevnte avslutningstriks kalt ”blaze moves”. Dette er spesielt smertefremkallende kast som aktiveres når spillerens sinne koker over. Foruten dette kommer også eksterne elementer (les: publikum og diverse våpen) attåt og ikke minst at hver motstander har sin egen unike stil, både personlig og slåssmessig. De store forventningene man får fra åpninssekvensen blir innfridd og overgått gang på gang. En får rett og slett ikke nok av å banke vettet ut av rappkjeftede rappere.

En fiffig sak i spillet er hvordan historien forandrer seg fra tid til annen og byr på spennende overraskelser og uante vendinger. Du kan for eksempel plukke deg ut en dame på nattklubb, men du må forvente å banke opp gamlekjæresten om du skal vinne hennes hjerte. Det er mange om beinet og senere vil denne kjæresten møte konkurranse fra andre gifteklare. Det kan ikke annet enn komme en ”cat fight” ut av det hele. Tro ikke at spillet tillater deg kun å slåss inne på beskyttede nattklubber, for plutselig finner du deg selv midt i et personlig vendetta langs T-banelinjen eller du må bruke bilen din som våpen i en slåsskamp. Det finnes også stevner der du må slåss på lag med en av dine tidligere fiender for å redde ære og tjene respekt. Mulighetene er mange og de spenstige løsningene likeså.