Def Jam Vendetta

Kjente rappere fra et markant plateselskap har blitt bitre uvenner i Def Jam Vendetta. Lokale slåsskjemper og disse rapperne kan slå hverandre helseløse i EA Sports Bigs arkadespill. Akkompagnert av suggererende hip hop-rytmer kan du lange ut slag etter slag mot venner og kjente i flerspillermodus for opptil fire deltakere.

Seriøst soundtrack
Soundtracket er naturlig nok bredt og vellisensiert. Def Jam Vendetta er selvfølgelig god reklame for Def Jam Recordings. Mange nye fans kan vinnes gjennom et slikt spill, og da er det en fordel å mate spillet med god musikk. Lydsporene bør med andre ord falle godt i smak, med mindre en ikke liker hip hop i det hele tatt. Da er vel spillet neppe verdt pengene. Dette handler om vold, musikk, damer og dårlige holdninger. Det er likevel litt skuffende at vi kun får høre instrumentalversjoner under kampene. Bare i menyene legges rappingen til. Litt frekk fristilriming savnes også fra karakterene i forkant av basketakene. De kommer riktignok med selvgode anekdoter og velplasserte injurier, men det sitter ikke godt nok.

Def Jam Vendetta viser en svært god side i én-mot-én-kamper mellom venner. Arkadespillet er festlig tilrettelagt kompisbataljer ettersom kampene varer en stund – i motsetning til mange andre slåssespill. Etterhvert som smerten i fingrene melder sin ankomst, sitter gjerne glødende banneord løst. Intet blod blir synlig på skjermen, men ”broken crutch” og andre vonde betegnelser er slett ikke uvanlig. I et arkadespill er det ingenting i veien for å fortsette med brukket skritt. Den som er med på leken får tåle steken.

Def Jam Vendetta er uten tvil et godt spill, men leverer en liten bismak i form av noe svak kontroll. I tillegg er det for arkadepreget at kampene ikke kan vinnes ved normal knockout. Slår en motstanderen helseløs, kan han selvfølgelig ikke fortsette. Her kan utøverne fortsette i det uendelige dersom ikke én av de tre gyldne fremgangsmetodene benyttes. Soundtracket er – selvfølgelig – sterkt. Noe annet ville være flaut for et plateselskap som Def Jam. Til å begynne med virker variasjonen og kontrollen begrenset, men dette blir bedre og bedre med erfaring og rutine. Holdbarheten er relativt god, det tar sin tid å komme til D-Mob. Det er gøy å hele tiden bli belønnet med opplåsbare gjenstander ved progresjon. Spillet er for voldelig for de minste, men god moro for de litt eldre. Nok en fin tittel fra EA Sports BIG er verdt et forsøk.