Def Jam Vendetta

Kjente rappere fra et markant plateselskap har blitt bitre uvenner i Def Jam Vendetta. Lokale slåsskjemper og disse rapperne kan slå hverandre helseløse i EA Sports Bigs arkadespill. Akkompagnert av suggererende hip hop-rytmer kan du lange ut slag etter slag mot venner og kjente i flerspillermodus for opptil fire deltakere.

Du kan være kul og lage egne ”human beatbox”-rytmer med munnen din, som når Justin Timberlake pinlig etterligner legenden Rahzel. Kort sagt gjelder det å holde seg ”nede” med gutta i røyken og gullenker rundt halsen.

Valgmuligheter og opplåsbare finesser
Historien bygger på at spillerkarakterens vonde fiende D-Mob jaget ham bort fra New Yorks slåsskamparena. Vår karakter (vi kan velge 1 av 4 til såkalt ”Story”-modus) sverget på at han aldri ville returnere. Nå er bestekameraten Manny i trøbbel, spesielt økonomisk ettersom han er i dyp gjeld. Dermed må vi hjelpe ham ut av vanskelighetene, til tross for at karakteren vår igjen må møte en bitter fortid. Når karakteren først er tilbake, innser han at hevnlysten er større enn noen gang. Vi stopper dermed ikke før D-Mob er slått bort fra tronen.

I hovedmenyen kan det velges mellom nevnte ”Story”, ”Battle”, ”Survival”, ”Tutorial”, ”Galleries”, ”Options” og ”Highscores”. I ”Story”-modusen kan vi låse opp nye baner, damer og rappere. Mange lokale jernpumpere må beseires før tittelkampene mot rapperne presenteres. Damene vi får tak i under spillets gang, får bildene sine tilgjengelige i ”Galleries”. I ”Battle” kan venner spille mot hverandre, altså opptil fire i tallet. ”Vennskapskamper” mellom én spiller og CPU-en er også mulig. Her kan det spilles én mot én, to mot to eller én mot flere. I ”Survival” må motstanderne overkommes én etter én, så langt helsen holder. ”Tutorial”-modusen gir en fin opplæring for nye spillere.

Kun et fåtall av spillets karakterer kan tas i bruk til å begynne med. Noen lokale slåsskjemper, og noen rappere. Hver utøver vi underlegger vår karakters autoritet, blir tilgjengelig for senere kamper. Disse kan imidlertid ikke brukes i ”Story”-modusen. Der kan vi kun bruke ”Briggs”, ”Proof”, ”Spider” eller ”Tank”. Disse kan vi utvikle ved å kjøpe forbedringer til respektive egenskaper. Pengene får vi i form av forskjellige bonuser ved kampsluttene. I alt 39 spillere (12 av dem kjente rappere) og 12 baner kan låses opp. Det er plass til 5 forskjellige damer i galleriet. Det gjeveste er nok å prøve å få tilbake gamlekjæresten, Angel – som nå vanker sammen med D-Mob.

Knallhard kjemping
Kampene kan vare svært lenge fra tid til annen. I mange andre slåssespill holder det gjerne å banke helsesøylen tom for å vinne kamper. Det nytter ikke å bare hamre løs på motstanderen i Def Jam Vendetta. Til tross for at helsen tilsynelatende er like god som alkohol for avholdsmenn, nekter kamphanene å gi seg. De blir bare svært slitne, men kommer seg sakte men sikkert til hektene igjen. Kampene kan avgjøres på tre forskjellige måter, ved ”knockout”, ”submit” og ”pin”. For å foreta en ”knockout” må motstanderens helse være svak, samtidig som du oppnår ”blazin”-modus – da kan en spesialmanøver vinne kampen. Denne modusen oppnås dersom vi klarer å fylle momentumsøylen. Den fylles etterhvert som suksessfulle angrep går rett hjem. Bare varierte trekk får den til å gå fort oppover. Ved motgang reduseres momentumet gradvis, så det gjelder å beholde overtaket.