Delta Force: Black Hawk Down

Krig er et skremmende aktuelt tema i disse dager. Det hindrer likevel ikke utviklerne hos Novalogic å fokusere på tidligere krigshandlinger, slik som de har gjort i Delta Force: Black Hawk Down. En kan si hva en vil om Novalogics fremstilling av de vanskeligstilte innbyggerne i de delte landet, men Black Hawk Down er utvilsomt et steg i riktig retning for Delta Force-serien.

Dynamiske medsoldater
Selve oppdragene i Black Hawk Down skiller seg godt ut fra andre spill i sjangeren. Det hele er lagt opp litt mer filmatisk hvor du går gjennom områdene basert på data du hele tiden blir tilført som "waypoints" på kartet, mens du hele tiden blir fòret med ordrer over den interne radiokommunikasjonen, samt at dine medsoldater snakker med hverandre. De er faktisk et par hakk mindre statiske enn andre spill av samme type, og gjør mer enn å bare følge deg og tilby beskyttelse. I det du skal til å gå inn i rom hvor det eksempelvis befinner seg viktige fanger, eller spesielt dødelige motstandere, kan det godt hende at soldatene bak deg gir hverandre godord før leken er i gang. Raser det inn fiender i gaten foran deg vil du gi beskjed, automatisk, om at dere er under kraftig angrep og trenger støtte.

Det er ikke sjeldent å høre "Pass deg!", eller andre advarsler, bemerkelser, og status-informasjon. I tillegg er det svært få replikker som blir brukt om igjen blant oppdragene, og stortsett hver eneste hendelse i oppdragene fører til nye diskusjoner blant soldatene dine. Et eksempel er når et av de to helikopterne er skutt ned midt i byen, og du blir sendt på oppdrag for å finne en rekke soldater som er spredt rundt i byen. En av dem sier noe slik som "Hva har skjedd? Er enda et helikopter skutt ned?", og deretter ville den personen du formodentligvis har kontroll over svare "Ja, vi må komme oss av gårde".

Det skaper litt dynamikk i oppdragene, og er en morsom funksjon. Oppdragene i seg selv er varierte og ganske kompliserte teknisk sett. Ofte blir du flydd inn med helikoptere, og da kan du selv vandre rundt inne i det før du blir plassert på bakken. I noen oppdrag må du evakuere deg og soldatene dine, og da må du selve hoppe inn i helikopterne før de tar av. Et oppdrag begynner eksempelvis på en amerikansk flybase hvor du må selv løpe sammen med soldatene til de ventende helikopterne, hoppe inn, for der etter bli med på selve flyturen frem til der oppdraget utspiller seg - akkurat som i filmen.

En kan også kommunisere med soldatene i gruppen din direkte. Ved hjelp av en ørliten meny kan en gi ordrer til dem, slik som å stoppe opp eller følge deg. Ikke spesielt mye variasjon, men det fungerer. Spillet har også en sprut av Rainbow Six-følelse over seg. Du skal naturligvis ikke planlegge oppdragene på forhånd, men spillet har blitt tilført noen taktiske elementer som en ofte kjenner igjen i Tom Clancy-spillene. Når du skal storme rom er det slett ikke bare å kaste seg inn med geværet oppe. Først skal en bevege seg opp til døra, og der etter gi beskjed om at du vil storme rommet. Da vil soldatene dine stille seg opp på rad, og den første av dem vil kaste en sjokkgranat inn i rommet. Der etter vil de storme rommet og gå langs veggene, og du blir selv med på turen.

Soldatene dine er også aktivt med på å eskortere gisler til sikkerhet, men utover dette er de kun med for å skyte på alt som rører seg, side om side med deg. Noen ganger oppfører den kunstige intelligensen seg merkelig, og det tar tid før de andre i gruppen din reagerer når de blir beskutt. Ofte må en redde dem ut av farlige situasjoner, og da blir det til at en må kalle på medisinsk hjelp. Dette er likevel i utvalgte tilfeller, men det ser rimelig idiotisk ut når de står og peker med geværet i bakken, mens et ti-talls glefsende terrorister kommer strømmende nedover gaten med rakettkastere pent siktet mot hodet til stakkars G.I Joe.

Varierte og mobile oppdrag
Selv om områdene har relativt liten variasjon, da Somalia generelt er et ørkenland med ødelagte byer og bygder, er selve innholdet i oppdragene godt utført. Her skal du gjøre slik som å både redde og ta politiske fanger, ødelegge militære mål, beskytte forsyningskonvoier, kjempe vekk illsinte somaliere som går til angrep på lastebiler pakket med mat, og så videre. Disse utspiller seg både på dagtid og nattestid, og sistnevnte krever naturligvis at du er utstyrt med briller som gir deg nattesyn. Grafisk er dette implementert i spillet med stor glans, og bruker du dem om dagen eller i lysfylte områder vil du bli disket opp med ganske imponerende effekter.

Områdene i spillet er vellagde, selv om det i byer hender at en forviller seg vekk, uten mulighet for å komme tilbake til gaten pågrunn av restriksjoner som utviklerne har plassert der. Et av oppdragene går ut på å storme et palass midt i hovedstaden, mens fiendetlige sniksyttere lurer overalt. En annen gang blir en ført opp ei elv med båt, for så å gå i land for å blant annet sprenge en bro. Det er verdt å bemerke at oppdragene i Black Hawk Down slett ikke utspiller seg til fots hele tiden. Spillet har et relativt imponerende spekter med kjøretøy, som til dels benyttes av både deg selv og dine fiender.

Det er ikke uvanlig at såkalte "technicals" kommer susende gjennom gatene på jakt etter deg og dine medsammensvorende. Dette er terrengbiler som har montert et .50-maskingevær på lasteplanet, og som kan vise seg å kunne sette seriøse kjepper i hjulene for din fremgang. Selv benytter du deg ofte av et såkalt Humvee-kjøretøy, hvor spillet raskt skifter til å bli en slags "rail-shooter" der spillet tar kontroll over bilen, mens du skal skyte på alt du ser. Dette skjer også med helikoptere, og på et av oppdragene blir du flydd rundt i en Black Hawk, mens du skal forsvare en forsyningskonvoi på bakken ved hjelp av den våpenkraften du har til rådighet.