Delta Force: Land Warrior

Delta Force betyr action. Dette er et faktum en ikke kommer utenom. Igjen byr NovaLogic på et heidundrandes blodbad, skjønt en ser ikke så mye blod. NovaLogic er tilbake med et nytt spill i den allerede berømte Delta Force-serien. Med flere nye våpen og forbedret grafikkmotor, lover produsenten deg det heftigste actionspillet du kan tenke deg.

Sa jeg rambotendenser?
NovaLogic har i denne nyskapningen endret litt på utrustningsoppsettet. Nå kan en ta med seg både et tungt maskingevær og et lett, i tillegg kan en ta med en pistol, og til slutt har en tre ledige "plasser" til å ta med seg utstyr som bazooka, ekstra ammunisjon, sprengladninger, skuddsikre vester, granater osv. Når jeg har utrustet meg selv opp med en M249 (kjent som SAW, et TUNGT maskingevær), en MP5, en Glock pistol i tillegg til AT-4 (en bazooka, kjent som LAW), ekstra ammunisjon og skuddsikker vest, synes jeg det er merkelig at jeg kan bevege meg like raskt og uhemmet som om jeg hadde hatt en mye lettere utrustning. Dette er litt usannsynlig, og jeg hadde satt pris på om en akkurat her hadde samme funksjon som i enkelte andre spill på markedet, f.eks Deus Ex.

En annen vesentlig forskjell fra forgjengeren at man nå kan velge blant 5 forskjellige personer en kan spille med, alle med ulike ferdigheter og personligheter. Du har lederen for gjengen, Pitbull, en macho neger med muskler som Rocky og Rambo til sammen. Du har Longbow, den pinglete, men utrolig nøyaktige sniperen. Det kvinnelige kjønn er selvsagt også representert (det skal jo ikke være noe diskriminering), ved Mako - spesialisert på undervannsoperasjoner kombinert med en ekstrem hurtighet. Den andre kvinnen, Snakebite, er en livsfarlig knivmorder med ekstremt gode nærkampsevner. Til slutt har finner vi den tøffe spreningsspesialisten, Gas Can, med tredjegrads forbrenninger og en manglende pekefinger. Til sammen utgjør denne gjengen Delta Force, og du kan velge hvem du vil spille til hvert eneste oppdrag.

Genial grafikk
Grafikken er som jeg nevnte i innledningen, forbedret kraftig. NovaLogic har lært litt i løpet av årene, og har funnet ut at det kan bli for kjedelig med bare utendørsoppdrag. I de tidligere versjonene av spillet har det bare vært slike oppdrag på grunn av NovaLogics tidligere grafikkmotor, som brukte teknologien kalt Voxel Space (forkortelse av VOlume piXEL), og senere Voxel Space 2. Voxel-teknologien er i motsetning til polygongrafikk (brukt i spill som Half-Life og Rainbow Six-serien) god på utendørsmiljøer, men blir veldig kantete og dårlig på nært hold. Dette kan du også se i de nevnte polygonspillene, hvor det nesten alltid er avgrensede områder du beveger deg på. Nå har man altså kombinert disse teknologiene, og resultatet er en forbløffende fin blanding av innendørs- og utendørsmiljøer.

Terrenget er spesielt bra i Land Warrior, og de har gjort en god jobb på objekter i naturen. Trærne kan for eksempel ikke bare ødelegges ved å skyte med pistol, men man må evt. sprenge de med granater. I denne sammenheng må jeg også nevne at eksplosjonene er blitt mye mer realistiske og er ikke lenger bare dårlige 2D-bilder.

Detaljene er satt i høysetet; hvis du vil jakte på vilt mens du er ute på oppdrag, kan du godt skyte ned fugler som flyr forbi. NovaLogic har også forbedret et par ting som irriterte meg i DF2, en kan for eksempel ikke lenger stikke pistolen din gjennom veggen og skyte igjennom. En kan heller ikke lenger løpe som en gærning og likevel skyte perfekt. En slik manøver vil nå resultere i at sikteområdet blir utvidet kraftig.