Den spede begynnelse

Historien om kontrollere

Hvordan spillkontrollen gikk fra brytere til vibratorer – Del 1.

1: Begynnelsen
2: Moropinnens tidsalder

Moropinnens tidsalder

Atari 2600 joystick. Foto: Wikimedia Commons

Ved siden av å være den første TV-spillkonsollen var Magnavox sin Odyssey i 1967 også først ute med joysticken. Inspirasjonen ble hentet fra fjernkontroller for modellfly (som igjen var tatt fra ekte fly), en hobby som var svært populær på 60-tallet.

Joystickene utviklet seg videre med de stadige fremskrittene innenfor arkademaskiner, men for mange står Atari 2600 sin enknappsjoystick som selve symbolet for joystickene.

Joysticken gjorde stor suksess på mange av de tidligste datamaskinene og hjemmekonsollene, men da Nintendo i 1983 presenterte sin gamepad, havnet joysticken på vikende front. På datamaskinmarkedet tok tastatur og mus mer over, og joysticken brukes i dag hovedsakelig til fly- og romskipssimulatorer.

Til gjengjeld så ble joystickene som kom utover 90-tallet stadig mer avanserte, og nærmet seg joystickene og styringssystemene fra ekte fly. Ekstrautstyr som pedaler og andre tilleggsspaker for kontroll av flyets hastighet dukket også opp.

For de spesielt interesserte

Av mer kuriøse eksempler så har det også blitt utviklet en drøss med egne særegne joysticker. Som for eksempel Cosmic Command eller den geværformede joysticken som ble laget til Spitfire Attack. Begge disse ble laget for Atari 2600, og gjorde egentlig ikke stort mer enn en standard joystick.

Trådløse Atari-joysticker. Foto: Atariage.com

I disse trådløse dager så må det nevnes at Atari også utviklet en trådløs joystick som brukte radiobølger for å sende informasjon til konsollen.

Av de mer uhøytidlige variantene så må SF Media Labs sin Joydick nevnes. Her plasseres en gummiring over stellet til den mannlige spilleren. Dermed får man en joystick hvor man må presse sideveis for å gå og hoppe, og fort opp og ned for å skyte.

En pakke med servietter fra en boks formet som en Atari 2600-joystick boks følger også med.

SF Media Labs sin Joydick. Foto: SF Media Lab

Det var alt i denne omgang. Neste uke tar vi for oss utviklingen av håndkontrollen.

Les også
Er du utålmodig?
1: Begynnelsen
2: Moropinnens tidsalder

Siste fra forsiden