Intervju

Derek Paxton – del 1

Tidenes Civilization-modifikasjon

Fall from Heaven II forvandler Civilization IV til et utrolig fantasy-strategispill. Vi har snakket med mannen bak modifikasjonen.

1: First page
2: New page

– Du nevnte dommedagstelleren («armageddon counter»). Kan du fortelle oss litt mer om den?

– Jeg har alltid hatet hvordan sluttspillet i Civilization-aktige spill har hatt en tendens til å stagnere. Spillerne fyller etter hvert opp all tilgjengelig plass, og ofte vil de bare holde seg innenfor landegrensene sine og bygge seg opp. Når du ikke har stor nok fordel til at du kan overvinne en motstander, og de ikke har nok til å kunne overvinne deg, blir spillet kjedelig.

Apokalypserytterne gjør livet surt når dommedag nærmer seg.

– Så for å gjøre slutten mer interessant, la vi til dommedagstelleren. Denne starter på null, og øker gradvis når dårlige eller onde ting skjer i verden. Når mektige demoner tilkalles, onde religioner dannes, byer raseres, og så videre. Samtidig går den ned når gode ting skjer – som at demoner drepes eller den hellige byen til en ond religion ødelegges.

– Generelt har dommedagstelleren en tendens til å gradvis krype oppover, så lenge en spiller ikke gjør noe spesifikt for å hindre den. I noen spill, som begynner med tidlige og brutale kriger, kan den raskt hoppe opp, og i mer rolige spill kan det hende den aldri er noen grunn til bekymring. Mye avhenger av hvilke sivilisasjoner som er i spillet, og hvilke religioner som blir dominerende.

– Når dommedagstelleren kommer høyt nok, begynner ting å skje. Vulkanutbrudd, pestepidemier og naturkatastrofer er avhengige av at telleren er på et visst nivå før de kan utløses. Og etter hvert skjer andre unike hendelser som at ekstremt mektige barbarhelter skapes, det dukker opp helvetesflammer som påkaller demoner helt til de ødelegges, og du opplever hendelser som får enhetene dine til å bli fra seg av raseri (noe som gjør at du mister muligheten til å kontrollere dem, og de angriper på egenhånd).

Jeg liker ikke denne fyren.

– Men det er ikke slik at en høy dommedagsteller er negativt for alle. Hendelsene som skjer basert på denne vil fordeles likt, så du vil uansett være et offer for den verden du bor i. Men noen sivilisasjoner er i langt bedre stand til å overleve effektene enn andre, så på et punkt kan det være du vil velge å få dommedagstelleren til å stige slik at fiendene dine blir svakere.

– Den sivilisasjonen som har størst interesse av å få dommedagstelleren til å stige er Sheaim. De er en ond sivilisasjon som har den totale ødeleggelsen av Erebus som mål. En av lederne deres er udødelig, og ønsker på denne måten å endelig få avsluttet sin udødelige tilværelse. En annen er en mektig magiker som slapp ut av helvete på den betingelsen at han skulle avslutte selve skapelsen. Sheaim-sivilisasjonen blir stadig mektigere etter som dommedagstelleren øker, og deres Planar Gates (en bygning unik for Sheaim) vil gi dem en stadig større strøm av nye enheter. I tillegg har et unikt magisk formular, Worldbreak, som skaper verdensomspennende ødeleggelse basert på hvor høy dommedagstelleren er når den brukes. Noen av enhetene deres blir til og med mektigere jo høyere telleren er, eller er avhengige av at den er på et spesielt nivå før de kan trenes.

– Et heftig aspekt av spillet, som vi bare så vidt har vært innom, er helteenheter. Kan du fortelle oss litt om dem?

Dette er ikke Eurabatres, men Acheron. Han var et mareritt å fange, men definitivt verd det.

– Helter er unike enheter som kun kan skapes én gang, og når de er døde er de borte for alltid. De er ofte mektigere enn andre enheter fra samme tidsepoke, og de har spesielle egenskaper. Hver sivilisasjon har en eller to unike helter. Kuriotates-sivilisasjonen har for eksempel Eurabatres the Gold Dragon og Herne. Dragen Eurabatres kan sprute flammer for å angripe fiender og redusere forsvaret i fiendebyer. Hun kan også brøle, noe som får levende enheter til å rømme bort fra henne. Herne er en kentaur som fungerer som en mektig ridder med «blitz»-promotering, og får gratis erfaringspoeng hver tur helt til han har fått hundre poeng.

– Hver religion gir også tilgang til en eller to helter, og så er det noen som er tilgjengelige til alle som tilfredsstiller visse krav, og bygger dem først. Her har vi for eksmpel Baron Duin Halffmorn som er en varulvherre som kan forvandle levende enheter han overvinner til svakere varulver.

– Til slutt har vi barbarhelter. Disse dukker opp i løpet av spillet, og er en stor trussel for sivilisasjoner som er uheldige nok til å være i nærheten av dem. De fleste har unike våpen eller andre typer utstyr, som kan bli plukket opp av spilleren som overvinner dem. Et eksempel er Staff of Souls, som øker styrken til enheten som bærer den med én for hver Death Mana-resurs spilleren har tilgang på.

Les også
Anmeldelse:
Overblikksbilde over Elohim-imperiet.

– Hvis noen lar seg inspirere til å starte å spille Fall from Heaven II, hvilken sivilisasjon ville være lett å begynne med?

– Jeg anbefaler vanligvis Doviello under Mahala. Det er sannsynligvis den sivilisasjonen som kommer tettest opp til den vanlige Civilization IV-opplevelsen. Det er fordi at, i motsetning til flesteparten av sivilisasjonene i Fall from Heaven, trenger ikke Doviello spesifikke bygninger for å kunne trene enheter. Så du kan begynne å lage en hær med en gang. De er heller ikke avhengige av magikere eller religion for å være effektive, så spillere som ikke er kjent med disse aspektene kan fortsatt spille dem effektivt.

– Som en oppfølging, hvilken sivilisasjon er mest eksotisk? Hva burde de prøve for å få en god følelse av hvordan Fall from Heaven II er unikt?

Alexis er en av Calabim-lederne.

– Calabim er et aristokrati av vampyrer som hersker over en bondeklasse som de behandler som lite annet enn buskap. Tidlig i spillet oppfører de seg stort sett som andre sivilisasjoner, men når du kan begynne å produsere vampyrenheter blir de mye farligere. En vampyrenhet kan drepe innbyggere i byene dine for å få ekstra erfaring, og de kan også drepe blood pets (Calabim-utgaven av de tidligste krigsenhetene i Civilization IV) for å helbrede seg selv og få et nytt angrep den samme turen. I tillegg kan de gi vampyregenskapen videre til andre enheter, hvis de har oppnådd høyt nok nivå. Så du kan få vampyrmagikere, vampyrbueskyttere, og så videre.

– Med Calabim blir befolkningen din en ressurs, og det er få utfordringer et stort og feit Calabim-imperium ikke kan fråtse seg gjennom.

Neste del av dette gigantiske intervjuet publiseres i morgen på samme tid. Da tar vi for oss utviklingen av Fall from Heaven, samt andre mer generelle temaer om spillindustrien, spilldesign og modifikasjoner. Mens du venter, kan du laste ned Fall from Heaven II og teste det selv (NB: Du må ha Civilization IV og Beyond the Sword for å spille den nyeste versjonen).

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden