Feature

Dette gleder vi oss til

Våre favoritter i 2009

Her er spillene Gamer.nos skribenter ser frem til i året som kommer.

1: Joachim og Tormod
2: Kristian og Øystein
3: Daniel og Mikael
4: Tor Egil, Thomas og Mats

Tor Egils favoritter:


Skjermbilde fra Hearts of Iron 3.

Hearts of Iron 3 (PC)

Utgivelsesdato: 3. kvartal 2009

Det er noe ubeskrivelig deilig å høre Valkyrierittet dundrende i ørene mens du angriper med to panzer-armeér i en knipetangsmanøver. Det finnes ikke bedre strategispill om andre verdenskrig enn hva Paradox leverer med sin Hearts of Iron-serie, og når utvikleren lover mer av alt i denne tredje utgaven, tviler jeg ikke et sekund på at vi har massevis å glede oss til. Vær klar for å erobre verden nok en gang.

Fra teaser-trailer til Bioshock 2.

Bioshock 2: Sea of Dreams (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Det er nok ikke få der ute som gleder seg til Bioshock 2 etter den actionperlen av et spill Bioshock var, og jeg er uten tvil en av dem. Det hadde en utrolig historie, en dyp og dyster stemning og vartet opp med fartsfylt action fra start til mål. La oss håpe at dette spillet kommer til å bli akkurat hva dets forgjenger var, bare enda bedre. Fallhøyden er stor for Bioshock 2, men jeg tror at det kommer til å bli et fantastisk spillhøydepunkt.

Dragon Age: Origins (PC)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Skjermbilde fra Dragon Age.

Kvalitetsutvikler Bioware flesker igjen til med et nytt stort rollespill som hundretusenvis av spillere knapt kan vente med å slå kloa i. Når utviklerne snakker om at det blir en spirituell oppfølger til Baldur’s Gate, og når vi holder deres andre gode rollespill friskt i minne, tror jeg spillet har store sjanser for å bli en rollespillklassiker. Jeg gleder meg til å se om spillets historie, rollespillelementer og gruppekontroll kan leve opp til alle forventningene.

Skjermbilde fra Warhammer 40,000: Dawn of War II.

Warhammer 40,000: Dawn of War II (PC)

Utgivelsesdato: 20. februar 2009

Endelig får det knallgode strategispillet fra 2004 en ekte oppfølger, og ikke kun en ekspansjonspakke. Det første Dawn of War inneholdt et element som er svært viktig for meg når det gjelder sanntidsstrategi, nemlig at du kunne pause spillet når som helst, studere slagmarken for dine føtter, og så gi alle dine styrker ordre, før du igjen startet spillet og blodbadet som fulgte. Hvis Dawn of War II også lar meg gjøre dette, og samtidig byr på flere muligheter, flere styrker og bedre grafikk, har jeg grunn til å tro at jeg kommer til å elske det like mye.

Skjermbilde fra Diablo III.

Diablo III (PC)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Jeg vet ikke med sikkerhet om Diablo III kommer ut i 2009, men selv om det kun er en liten sjanse for at det skjer, betyr det ikke at jeg gleder meg mindre av den grunn. Diablo II var et spill som kunne nytes, selv i all dets heseblesende kamp mot djevelske fiender. Det hadde et så godt utstyrssystem at det var et spill du nesten kunne spille i det uendelige. Med Blizzard som utvikler, tror jeg Diablo igjen kommer til å treffe spikeren på hodet, og tilby masse action, velutviklede rollespillklasser og skattejakt i verdensklassen.

Skjermbilde fra Darkfall.

Darkfall (PC)

Utgivelsesdato: 25. februar

Kan Darkfall holde alt hva dets lille utvikler lover? Jeg ser i hvert fall frem til å finne det ut. Hvis det tillater total «friendly fire», full røving av døde spilleres kropper, ingen klasser og en åpen og sømløs verden helt uten steder å gjemme seg fra grådige fiender, kan det hende dette spillet blir en massiv onlinespillentusiasts våte drøm. Det er likevel utrolig mange ting Darkfall må gjøre for å lykkes i et trangt marked, men jeg håper virkelig dette spillet blir så bra som det har potensial til.

Fra teaser-trailer for Beyond Good and Evil 2.

Beyond Good and Evil 2 (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Jeg håper vi får et gjensyn med Jade og grisen Pey’j i 2009. Det originale actioneventyret var en fartsfylt klassiker, og er et av de beste spillene jeg har spilt i sjangeren. Utrolig musikk, grafikk, historie og personer gjorde Beyond Good and Evil til et vanvittig bra spill. Alt jeg har sett fra oppfølgeren som er under utvikling av Ubisoft, er en video hvor Pey’j suger inn fluer med sitt enorme snyteskaft, for så å sluke dem en etter en.

Skjermbilde fra Demigod.

Demigod (PC)

Utgivelsesdato: 2009

Høres det morsomt ut å spille en kolossal halvgud i episke kamper på enorme arenaer? Demigod kan bli et nyskapende spill med stort potensial. Det lover å by på både action, rollespill og sanntidsstrategielementer. Alt dette blandet med en spesiell grafikk, setting og stil gjør Demigod til et veldig spennende prosjekt jeg tror har gode sjanser til å bli en stor suksess. Hvem har vel ikke lyst til å prøve seg som halvgud innimellom?

Skjermbilde fra Final Fantasy XIII.

Final Fantasy XIII (360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Jeg er som oftest litt skeptisk til japanske rollespill, men hvis 2009 er året da Final Fantasy XIII endelig kommer, er jeg ikke i tvil om at jeg vil prøve det. Med fantastisk grafikk, enorme verdener å utforske og fulle av interessante historier er den ingen tvil om at spillene i Final Fantasy-sjangeren kan underholde. Jeg håper likevel spillet denne gangen åpner for noen flere rollespillelementer innen dialogene og kanskje legger til litt variasjon i sin historie.

Skjermbilde fra Edge of Twilight.

Edge of Twilight (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: Høsten 2009

Det er mye jeg enda ikke vet om dette actioneventyrspillet, men hva jeg har sett så langt virker veldig spennende. Utfordrende kamper, en god historie og en interessant verden er noe av det som gjør at jeg tror spillet kan bli en virkelig godbit. Det kommer til å ha en dyster steampunk-setting, samt at hovedpersonen og verdenen blir splittet, en for natt og en for dag. Magi og teknologi i kamp med hverandre er ikke noe nytt, men jeg gleder meg til å se hvordan Edge of Twilight løser denne kampen.

Thomas' favoritter:


Fra trailer til God of War III.

God of War III (PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Actionbautaen God of War skulle vel være et av årets tryggeste kort. Serien legger mye av sin stolthet i å sette nye standarder for monumentale sjefskamper og blodige møljeslagsmål, og jeg tviler på at Sony slipper nummer tre ut døra uten at tradisjonen er opprettholdt. De grandiose visjonene har tynt både PS2- og PSP-maskinene til det ytterste, og det blir svært spennende å se hva Kratos får til med den prosesseringsmessige boltreplassen til PS3 i ryggen.

Skjermbilde fra Darksiders: Wrath of War.

Darksiders: Wrath of War (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Jeg er usikker på om det var akkurat slik Johannes så for seg tingenes endelige tilstand i sin meget omtalte åpenbaring, men her får vi i alle fall muligheten til å tre inn i skoene til War, en av apokalypsens fire ryttere. Spillet blander en åpen verden med mer lineære oppdragsområder, og håper dermed å dra med seg fordelene fra begge strukturer. Vi blir også forespeilet en del oppgraderingsmuligheter tilpasset vår egen spillestil. Forhåpentligvis er det mange koselige, svovelkristne bruduljer å se frem til i Darksiders.

Skjermbilde fra Bayonetta.

Bayonetta (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Bevare meg vel. Endelig spillet vi spillere kommer til å heve høyt og triumferende over hodet som et bevis på hvor kultivert og modent mediet vårt er blitt! Eller kanskje ikke. Faktisk blir hjernen bombardert av motstridende signaler når man ser en Bayonetta-trailer. Man gyser av smakløsheten, men klør samtidig i fingrene når man ser kampsystemet. Voldsballett er gjort før; dette minner mer om vold blandet med, eh, «eksotisk» dans. Jeg tror det blir tøft.

Skjermbilde fra Heavy Rain.

Heavy Rain (PS3)

Utgivelsesdato: 4. kvartal 2009

David Cage er blant spillskaperne som har ambisjoner om å virkelig utforske hva den interaktive fortellerformen har å tilby. Fahrenheit var besnærende, men ble fullstendig tøvete mot slutten; denne gangen har Cage indikert at han skal holde seg borte fra det overnaturlige. Heavy Rain ser helt nydelig ut, og jeg er svært spent på hvordan utvikleren håndterer valgmulighetene historien byr på. Dersom alt klaffer kan dette fort bli en av årets viktigste utgivelser.

Skjermbilde fra Ninja Blade.

Ninja Blade (360)

Utgivelsesdato: 1. kvartal 2009

Dette blir kanskje ikke verdens mest nyskapende spill, men solide doser ninja-action får man som kjent aldri nok av. Utvikleren har levert varene før (Otogi), og jeg får heller la tvilen komme dem til gode og overse at konseptet minner aldri så lite om et annet kjent ninjaspill. Spillet er satt i Tokyo, og lover sverdbaserte slagsmål og spektakulære sjefskamper. Så lenge spillet unngår å drukne seg selv i endeløse kontekstbaserte knappekommandosekvenser har jeg et lønnlig håp om at dette blir moro.

Mats' favoritter:


Skjermbilde fra Forza Motorsport 2.

Forza Motorsport 3 (360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Forza 2 er fortsatt det beste, seriøse racingspillet på konsollmarkedet (Gran Turismo 5 teller ikke før de endelig klarer å få ut noe mer enn bare prologen), og jeg lengter etter denne oppgraderinga. Hvis antallet baner og biler som har blitt lovt holder mål, så kan dette bli en bauta i bilspillhistorien. Jeg håper, jeg håper. Gi meg Forza 3 eller gi meg intet (nesten - det hadde blitt en veldig kort liste om vi hadde stoppet der).

Skjermbilde fra Fuel.

Fuel (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

1nsane har oppnådd legendestatus blant bilspillinteresserte av god grunn. Fuel ligger an til å ta over den tronen innenfor «kjør hvor du vil»-spill, og jeg håper av hele mitt spillinteresserte hjerte at de klarer å imponere. Dette kan bli årets morsomste bilspill i flerspiller, men da må dette gå så sømløst og glatt som vi har blitt lovet. Med en verden som skal ha både tornadoer, sandstormer og en imponerende visuell presentasjon som skifter i løpet av døgnet, er det iallfall en potensielt god grunn til å finne fram kontrolleren i 2009.

Illustrasjonsbilde laget for Colin McRae Dirt 2.

Colin McRae: Dirt 2 (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Det er mangelvare på gode rallyspill om dagen, men heldigvis lar ikke Codemasters sjansen gå fra seg til å følge opp det forrige storspillet sitt. De første bildene har dukket opp på nett og lover godt, men det er foreløpig lite informasjon tilgjengelig om akkurat hvilke endringer som blir gjort fra det forrige spillet. Jeg håper på enda bedre skademodell, mer realisme og at kameraet ikke kutter så fort du begynner å rulle litt utenfor veien. Med litt flaks får jeg det som jeg vil.

Skjermbilde fra Race Pro.

Race Pro (360)

Utgivelsesdato: 13. februar 2009

Sim Bin kommer endelig med et konsollspill, og det vil forhåpentligvis være en sann glede å kunne knuse alle jyplingene på Xbox Live-lista mi i et mer realistisk bilspill. Race- og GTR-serien har blitt populær på PC, og dersom de endelig klarer å få inn ordentlig, feilfri nettverksstøtte kan dette bli veldig morsomt. På tide å justere hjulvinkelen på sofaen og sette putene i første gir!

Skjermbilde fra The Wheelman.

The Wheelman (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 20. februar 2009

Midway har aldri vært helt synonymt med glimrende bilspill og fantastisk kjøring, men det siste L.A. Rush-spillet viste at de faktisk ikke er helt ute på viddene når det kommer til å lage underholdende spill. Vin Diesel er jeg også skeptisk til, men ettersom dette ikke er lista over spill jeg er skeptisk til i 2009, så tror jeg faktisk at dette kan bli morsomt. Det første Driver-spillet var veldig morsomt, og om de klarer å skape den samme følelsen her er jeg solgt.

Skjermbilde fra This is Vegas.

This is Vegas (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Spillet som det skal være umulig å beskrive skal dreie seg om slåssing, festing, gambling og bilkjøring. Det er vanskelig å ikke la seg friste til å ta del i disse flotte aktivitetene i Las Vegas, og selv om det er Midway som også står bak dette, så har jeg også her trua. Jeg interesserer meg mest for bilspilldelen, men ellers virker dette som en enda mer voksen versjon av tidligere nevnte L.A. Rush.

1: Joachim og Tormod
2: Kristian og Øystein
3: Daniel og Mikael
4: Tor Egil, Thomas og Mats

Siste fra forsiden