Deus Ex

Nå har "Deus Ex" også funnet veien fram til den vesle konsollen PlayStation2. Noen små forandringer har kommet i spillet, men hovedsakelig er det meste som før. Uheldigvis merkes det at konsollen har noen hindringer som datamaskinen ikke har. De fleste FPS-spill gjør seg best på PC og Deus Ex er dessverre ikke et unntak.

Vanskelig og tungt sikte
De som har spilt PC-versjonen av Deus Ex vil garantert kjenne seg veldig godt igjen, kanskje litt for godt. Det er faktisk ikke mange forandringer i PlayStation2-versjonen av spillet. Det første en legger merke til er et veldig tungt sikte. Kontrollstilen er veldig vanskelig, og de fleste FPS-spillene som har kommet på konsoll har hatt det samme problemet. Det er tungt og vanskelig å styre siktet med de analoge stikkene. Skulle det komme en fiende bak, er mye liv tapt og i verste fall ender det ikke bra. Dette ødeleggger veldig mye for spillet, altfor mye. Det er irriterende å måtte loade savegamen sin så ofte, bare fordi det lille siktet på skjermen ikke er helt kontrollerbar. PlayStation2 har mange færre bilder i sekundet i forhold til PC. Jeg funderte en stund på om det kunne være grunnen til at det var så vanskelig å bevege det harmløse siktet. Uansett gjelder dette problemet de fleste spill av denne typen på konsoll. De som har spilt mange spill av denne typen på PlayStation 2, vil antageligvis greie å venne seg til det og se bort fra dette problemet.

Grafikkmessig er Deus Ex heller ikke imponerende. Det er heller skuffende. Jeg hadde faktisk noen forhåpninger om at det var blitt forbedret. Personlighetene er ikke særlig detaljerte, de virker litt kunstige. Bakgrunnene er litt bedre heldigvis. Det hele blir lite attraktivt, og ser gammelt ut. Uansett har Deux Ex har noen bra aspekter også, når det angår spillbarhet. Det er veldig bra at en kan ha flere angrepsvinkler på de oppdragene man skal gjennom. Kan nevne et eksempel: Allerede på det første oppdraget i spillet kan du velge den veldig godt bevoktede veien inn i en statue, eller du kan prøve å finne den relativt ubevoktede bakveien inn. Slike alternativer er det mange av og det er bra. Selvsagt er ferdighetene her igjen et nøkkelord. Etter at du dreper en fiende, kan du sjekke om han har på seg noe utstyr som du kan ha bruk for. Riktignok kan du kaste kroppen til vaktene rundt et hjørne, men det er nesten ikke noe poeng i å gjøre det, da AI er såpass elendig. Det å kunne bryte op låser er en morsom detalj, som gjør at man kan komme seg inn på de merkeligste steder. På mange av disse plassene finner du masse morsomt utstyr som du kan få bruk for senere i spillet. Noen ganger blir du også belønnet med utforsknings-bonus. Du får dermed noen tilleggspoeng på en av ferdighetene.

Deus Ex gjorde det veldig bra på PC. Spillet fikk mange priser og hadde relativt bra suksess. Dessverre tviler jeg sterkt på at Playstation2-versjonen av spillet kommer til å nærme seg det. Trekkfaktorer som dårlig spillbarhet og lite tilfredstillende grafikk ødelegger mye. Jeg tror aldri slike spill vil kunne slå i gjennom, før man erstatter kontrollen med et tastatur og en optisk mus. De som har spilt PC-versjonen trenger ikke å bruke tid på PlayStation2-versjonen, det meste er likt som før. Jeg stusset litt på dette, da jeg mener at de kunne tatt seg litt tid og forbedret noen aspekter. De som søker etter et FPS-spill med en uvanlig bra historie bør sjekke ut dette spillet. I tillegg er det veldig sjarmerende å oppleve hvordan produsentene har klart å trekke inn en del RPG-elementer i spillet. Dersom man ser bort fra at det er vanskelig å sikte og grafikk ikke er så sentralt, kan det fenge for de med tålmodighet og som nyter et spill som varer lenge. Uansett tviler jeg på at dette kan bli noe suksess og tror ikke dette vil være bra nok for de fleste. Da er det like greit å spille PC-versjonen.