Deus Ex

Historien bygger på vår personlighet, "JC Denton". Han har nylig begynt å jobbe for "unatco" (United Nations Anti Terrorist Coalition). Et farlig virus (Gray Death) har begynt å herje rundt omkring på jorda. "Denton" er en kløktig soldat som skal bekjempe terrorisme. En last med medisinen Ambrosia er blitt kapret på vei til Liberty Island utenfor New York. Terroristorganisasjonen som står bak kaller seg "NSF" (National Secessionist Force). "JC Denton" blir satt på saken. Med mange spørsmål og mye å utforske, blir du kastet ut i dette eventyret av et spill. Jeg kan allerede nevne at historien til Deus ex er veldig imponerende! Til å være et FPS-spill er det overraskende bra. Når du starter spillet, må du prioritere ferdigheter.

Det er 11 å velge mellom. Du blir tildelt en poengsum, som du skal bruke til å distribuere mellom ferdighetene dine. Du kan for eksempel bygge opp din ferdighet med pistol, så skuddene blir mer treffsikker. Du kan også bli bedre til å svømme, hacke dataer osv. Videre i spillet kan du få flere poeng til å bygge opp slike ferdigheter. Dette kan for eksempel skje når en utfordring er gjennomført. Du starter ikke med så mye poeng og det er veldig viktig å prioritere de riktige ferdighetene. Du støter ofte på mange situasjoner hvor det kan hjelpe mye å være ekstra god i en ferdighet. Selvfølgelig er målet er å ende opp med en supersoldat som behersker alle områder.

Det er hovedsakelig to taktikker å velge mellom i spillet. Enten sniker du deg rundt for å unngå å bli oppdaget, eller stormer fram og plaffe ned det som måtte dukke opp. Uansett er ikke den sistnevnte det smarteste i de fleste situasjoner. Ressursene man har er veldig begrenset og det kan være smart å spare på kulene. Allerede helt i begynnelsen av spillet får du noen gode råd og et våpen av broren til "JC Denton", "Paul". Han er også en "untaco"-soldat, og tilbyr deg ett av tre våpen. Allerede her må du velge en taktikk, da våpnene er helt forskjellige og har forskjellige bruksområder. Ofte må du tenke deg godt om før du foretar deg noe. Taktikk og oppfinnsomhet blir ofte et nøkkelord og belønnet med poeng. Allierte "unatco"-soldater som du støtter på gir deg god og viktig informasjon om alternative veier osv. Det er også et pluss at du selv kan velge svar og spørsmål når du snakker med disse. Du kan da hovedsakelig velge mellom 3-4 alternativer, og det gjelder det å velge med omhu.

Svak kunstig intelligens
Dessverre har spillet dårlig AI (kunnstig intelligens). Det er så og si umulig å snike seg forbi det meste og komme seg langt uten å faktisk drepe noen. Det vil ofte lønne seg å ta seg god tid, og unngå så mye konflikt som mulig. Dette kan kanskje være litt traumatisk for folk som har mye erfaring innen "Quake" og "Unreal". I dette spillet vil tålmodigheten testes. Ved flere anledninger kan det rett og slett bli kjedelig. Savnet av plaffing, mord og streven etter å overleve kan for noen bli for sterk. Det at man kan komme seg gjennom mye av spillet med en simpel strømpistol blir for tamt. Det er litt teit da spillet har mange flotte våpen som det er mulig å velge mellom. Det er bra at en har mange valgmuligheter, men det hele blir litt rart da de ikke blir brukt noe særlig.

Vanskelig og tungt sikte
De som har spilt PC-versjonen av Deus Ex vil garantert kjenne seg veldig godt igjen, kanskje litt for godt. Det er faktisk ikke mange forandringer i PlayStation2-versjonen av spillet. Det første en legger merke til er et veldig tungt sikte. Kontrollstilen er veldig vanskelig, og de fleste FPS-spillene som har kommet på konsoll har hatt det samme problemet. Det er tungt og vanskelig å styre siktet med de analoge stikkene. Skulle det komme en fiende bak, er mye liv tapt og i verste fall ender det ikke bra. Dette ødeleggger veldig mye for spillet, altfor mye. Det er irriterende å måtte loade savegamen sin så ofte, bare fordi det lille siktet på skjermen ikke er helt kontrollerbar. PlayStation2 har mange færre bilder i sekundet i forhold til PC. Jeg funderte en stund på om det kunne være grunnen til at det var så vanskelig å bevege det harmløse siktet. Uansett gjelder dette problemet de fleste spill av denne typen på konsoll. De som har spilt mange spill av denne typen på PlayStation 2, vil antageligvis greie å venne seg til det og se bort fra dette problemet.

Grafikkmessig er Deus Ex heller ikke imponerende. Det er heller skuffende. Jeg hadde faktisk noen forhåpninger om at det var blitt forbedret. Personlighetene er ikke særlig detaljerte, de virker litt kunstige. Bakgrunnene er litt bedre heldigvis. Det hele blir lite attraktivt, og ser gammelt ut. Uansett har Deux Ex har noen bra aspekter også, når det angår spillbarhet. Det er veldig bra at en kan ha flere angrepsvinkler på de oppdragene man skal gjennom. Kan nevne et eksempel: Allerede på det første oppdraget i spillet kan du velge den veldig godt bevoktede veien inn i en statue, eller du kan prøve å finne den relativt ubevoktede bakveien inn. Slike alternativer er det mange av og det er bra. Selvsagt er ferdighetene her igjen et nøkkelord. Etter at du dreper en fiende, kan du sjekke om han har på seg noe utstyr som du kan ha bruk for. Riktignok kan du kaste kroppen til vaktene rundt et hjørne, men det er nesten ikke noe poeng i å gjøre det, da AI er såpass elendig. Det å kunne bryte op låser er en morsom detalj, som gjør at man kan komme seg inn på de merkeligste steder. På mange av disse plassene finner du masse morsomt utstyr som du kan få bruk for senere i spillet. Noen ganger blir du også belønnet med utforsknings-bonus. Du får dermed noen tilleggspoeng på en av ferdighetene.

Konklusjon
Deus Ex gjorde det veldig bra på PC. Spillet fikk mange priser og hadde relativt bra suksess. Dessverre tviler jeg sterkt på at Playstation2-versjonen av spillet kommer til å nærme seg det. Trekkfaktorer som dårlig spillbarhet og lite tilfredstillende grafikk ødelegger mye. Jeg tror aldri slike spill vil kunne slå i gjennom, før man erstatter kontrollen med et tastatur og en optisk mus. De som har spilt PC-versjonen trenger ikke å bruke tid på PlayStation2-versjonen, det meste er likt som før. Jeg stusset litt på dette, da jeg mener at de kunne tatt seg litt tid og forbedret noen aspekter. De som søker etter et FPS-spill med en uvanlig bra historie bør sjekke ut dette spillet. I tillegg er det veldig sjarmerende å oppleve hvordan produsentene har klart å trekke inn en del RPG-elementer i spillet. Dersom man ser bort fra at det er vanskelig å sikte og grafikk ikke er så sentralt, kan det fenge for de med tålmodighet og som nyter et spill som varer lenge. Uansett tviler jeg på at dette kan bli noe suksess og tror ikke dette vil være bra nok for de fleste. Da er det like greit å spille PC-versjonen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen