Deus Ex

Nå har "Deus Ex" også funnet veien fram til den vesle konsollen PlayStation2. Noen små forandringer har kommet i spillet, men hovedsakelig er det meste som før. Uheldigvis merkes det at konsollen har noen hindringer som datamaskinen ikke har. De fleste FPS-spill gjør seg best på PC og Deus Ex er dessverre ikke et unntak.

Historien bygger på vår personlighet, "JC Denton". Han har nylig begynt å jobbe for "unatco" (United Nations Anti Terrorist Coalition). Et farlig virus (Gray Death) har begynt å herje rundt omkring på jorda. "Denton" er en kløktig soldat som skal bekjempe terrorisme. En last med medisinen Ambrosia er blitt kapret på vei til Liberty Island utenfor New York. Terroristorganisasjonen som står bak kaller seg "NSF" (National Secessionist Force). "JC Denton" blir satt på saken. Med mange spørsmål og mye å utforske, blir du kastet ut i dette eventyret av et spill. Jeg kan allerede nevne at historien til Deus ex er veldig imponerende! Til å være et FPS-spill er det overraskende bra. Når du starter spillet, må du prioritere ferdigheter.

Det er 11 å velge mellom. Du blir tildelt en poengsum, som du skal bruke til å distribuere mellom ferdighetene dine. Du kan for eksempel bygge opp din ferdighet med pistol, så skuddene blir mer treffsikker. Du kan også bli bedre til å svømme, hacke dataer osv. Videre i spillet kan du få flere poeng til å bygge opp slike ferdigheter. Dette kan for eksempel skje når en utfordring er gjennomført. Du starter ikke med så mye poeng og det er veldig viktig å prioritere de riktige ferdighetene. Du støter ofte på mange situasjoner hvor det kan hjelpe mye å være ekstra god i en ferdighet. Selvfølgelig er målet er å ende opp med en supersoldat som behersker alle områder.

Det er hovedsakelig to taktikker å velge mellom i spillet. Enten sniker du deg rundt for å unngå å bli oppdaget, eller stormer fram og plaffe ned det som måtte dukke opp. Uansett er ikke den sistnevnte det smarteste i de fleste situasjoner. Ressursene man har er veldig begrenset og det kan være smart å spare på kulene. Allerede helt i begynnelsen av spillet får du noen gode råd og et våpen av broren til "JC Denton", "Paul". Han er også en "untaco"-soldat, og tilbyr deg ett av tre våpen. Allerede her må du velge en taktikk, da våpnene er helt forskjellige og har forskjellige bruksområder. Ofte må du tenke deg godt om før du foretar deg noe. Taktikk og oppfinnsomhet blir ofte et nøkkelord og belønnet med poeng. Allierte "unatco"-soldater som du støtter på gir deg god og viktig informasjon om alternative veier osv. Det er også et pluss at du selv kan velge svar og spørsmål når du snakker med disse. Du kan da hovedsakelig velge mellom 3-4 alternativer, og det gjelder det å velge med omhu.

Svak kunstig intelligens
Dessverre har spillet dårlig AI (kunnstig intelligens). Det er så og si umulig å snike seg forbi det meste og komme seg langt uten å faktisk drepe noen. Det vil ofte lønne seg å ta seg god tid, og unngå så mye konflikt som mulig. Dette kan kanskje være litt traumatisk for folk som har mye erfaring innen "Quake" og "Unreal". I dette spillet vil tålmodigheten testes. Ved flere anledninger kan det rett og slett bli kjedelig. Savnet av plaffing, mord og streven etter å overleve kan for noen bli for sterk. Det at man kan komme seg gjennom mye av spillet med en simpel strømpistol blir for tamt. Det er litt teit da spillet har mange flotte våpen som det er mulig å velge mellom. Det er bra at en har mange valgmuligheter, men det hele blir litt rart da de ikke blir brukt noe særlig.