Dino Stalker

Capcom har med Dino Stalker gitt ut sitt tredje spill i Gun Survivor-serien. Det hele startet med et lyspistolspill som var basert på den populære Resident Evil-serien til PSone. Denne gangen er det Dino Crisis som får en ekstra alternativ historie som skal utforskes med en pistol i hånden. Som tittelen avslører skal du denne gangen skyte dinosaurer, ikke zombie-er som det var i de to første Gun Survivor-spillene.

Ensformig og repeterende
En ting som jeg savnet i spillet er mer variasjon av fiender. Totalt er det 7 forskjellige dinosaurtyper du kan drepe, og det kan bli kjedelig å gå gjennom et helt nivå uten å møte flere en 2 typer fiender. Capcom kunne også ha variert sluttfienden mer, fordi den samme bossen blir brukt flere ganger. Spillet er bygd opp på en ensformig og repeterende måte. Det du må gjøre er å skyte alt som rører på seg og alt det andre du ser. Alt kan skytes i stykker, trær, steiner og så videre. Det er mange kule våpen å velge mellom, blant annet armbrøst, revolver, plasmarifle, rakettkaster og håndgranater. Det er litt over 15 forskjellige spesialvåpen du kan finne gjemt rundt omkring på de forskjellige nivåene. Av de våpnene du plukker opp kan du bare ta med deg ett spesialvåpen i tillegg til standardvåpenet. Du kan med andre ord ikke gå rundt med flere våpen samtidig.

Plukker du opp et nytt våpen erstattes det gamle med det nye. De fleste spesialvåpnene kan ikke lades om, de blir fjernet automatisk fra ditt arsenal da de går tomt for ammunisjon. Ditt standardvåpen har ubegrenset med ammunisjon. Du har også med deg en snikskyterrifle som du kan bruke til å skyte på fienden fra langt hold. Snikskyterriflen blir lite brukt når du spiller, fordi den ekstra tiden det tar å zoome kunne man heller ha brukt til å gå nærmere målet og drepe den med et annet våpen. Zoom-funksjonen på snikskyterriflen er automatisk slik at du har minimalt med kontroll over hva den til slutt sikter på. Når du klarer å få sniksyterriflen til å gjøre det du vil den skal gjøre, kan du med enkelhelt drepe fienden med å skyte den i hodet.

Hva kan man gjøre?
Spillet har flere likhetstrekk med en førsteperson-skyter. Blant annet at man må plukke opp diverse helsepakker, våpen og mye annet som kan hjelpe deg. Du finner disse hjelpemidlene i kasser som du først må skyte i stykker. Du kan ikke bruke lang tid på å utforske, fordi du har fått utdelt en viss mengde tid som du må klare nivået på. Klarer du det ikke innen den gitte tiden, er det "game over". Det er tre vanskelighetsgrader som du kan velge mellom: "Easy", "normal" og "hard". "Easy" og "normal" gir ikke den store motstanden, men "hard" derimot burde dem ha kalt "super hard", for det er ikke bare dinosaurene som har blitt mer skuddsikre, tiden du får til rådighet er veldig kort. De som klarer spillet på "hard" kan stolt utrope seg selv til en Dino Stalker-mester.

Det er lagt inn en egen seksjon i hovedmenyen hvor man kan få aktivert fire nye valgmuligheter. Den første er "movie theater" som er et filmgalleri hvor alle filmsekvensene som du ser i spillet kan spilles av. Den andre er "duo theme", som er en 2-player-modus, hvor du kan spille med en venn, men da kreves det at begge to har en G-con2. Det tredje alternativet er å se "illustrations", hvor du får muligheten til å se diverse reklame og lignende som er laget i forbindelse med spillet. Det fjerde og siste du kan velge er "infinity". Når du velger dette alternativet får du lov til å spille gjennom hele spillet på vanlig måte, men det som er spesielt er at du kan spille hvert enkelt nivå så lenge du vil, fordi tidsbegrensningen er tatt bort. Du får også uendelig med ammunisjon til alle våpnene som finnes i, slik at du kan utforske og skyte alt som er laget i spillet. Første gangen du starter spillet så er de fire alternativene deaktivert, du må for eksempel skyte deg gjennom spillet på easy for å aktivere movie theater. Jeg skal ikke avsløre hvordan man aktiverer resten av alternativene, men du skjønner antakeligvis hvordan allerede.