Disney's Party

Mario Party spillene har vært en sikker hit blant store og små barn siden det første spillet ble lansert på N64. Partyspill har blitt et begrep på små og enkle multiplayerspill. Det har etter hvert blitt tre Mario Party-spill på N64 og snart 2 på GameCube, men ingen på GBA.

Dette har EA oppdaget og sammen med Hudson og Disney har de sluppet "Disney's Party" til GBA.

Historien er mildt sagt simpel: Onkel Skrue har åpnet en fornøyelsespark, og har derfor invitert sine beste venner til å prøvekjøre parken før den åpnes. Plutselig dukker den onde Dr. Nickle opp og forteller at han har stjålet alt det "magiske pulveret" i parken, og spredt det utover. Uten dette "magiske pulveret" vil ingenting i parken fungere. Det blir da vennene til Skrue sin oppgave å få tilbake det "magiske pulveret" slik at parken kommer tilbake på skinnene. Heldigvis kan du skippe hele historien, inkludert mye tekst, ved å holde inne startknappen.

Du kan velge mellom 4 av Skrue sine venner: Mikke, Donald, Dolly og Minnie. Bortsett fra utseende er det ikke noen forskjell på dem. Hvis du vil, kan du spille Disney's Party sammen med tre venner på en GBA. Dette kan være en fordel for småbarnsfamilier som bare har en GBA som alle vil spille på.

Hovedspillet er et brettspill. Det finnes fire forskjellige brett i spillet med forskjellige temaer, men alle er i bunn og grunn helt like. Alle starter samme sted på brettet og den første personen stopper en rullett som bestemmer hva målet for våre elskede figurer skal være. Etter at rulletten har stoppet er målet å komme seg fortest mulig fram til bestemmelsesstedet. Samtidig gjelder det å samle inn mest mulig magisk støv underveis. For å klare dette gjelder det å unngå Svartepetter sine ruter, mens å lande på Pluto og Langbein sin ruter kan gi deg diverse godsaker. Det finnes ikke noen interaktivitet mellom spillerne på brettet.

Rett og slett dårlige minispill
Spillet baserer seg nesten ene og alene på flaks. Når det er din tur slår du terningen, flytter antall ruter øynene viser, for deretter å innkassere eller gi fra deg noe. Når du kommer først fram til bestemmelsesstedet får du en viss mengde magisk puvler og et søtt lite dyr ala en Pókemon. Dyrene som kan senere byttes mot en bestemt mengde magisk pulver og gir deg da en rekke fordeler i spillet. På den andre siden er det jo dette magiske pulveret du skal samle inn, så det gjelds å ikke sløse. Du får også spille et minispill som avgjør om du består oppgaven.

Minispillene er små Mario-kloner av noen plattformspill som verken er originale, givende eller morsomme. I tillegg er de veldig korte. Konseptet med disse plattformspillene er å samle inn flest mulig stjerner for deretter å finne et flagg som representerer mål innen en viss tidsperiode. Det ligger et par bomber rundt omkring som du kan plukke opp for deretter å kaste de på noen av de få fiendene du finner. Hovedproblemet her, bortsett fra at det er kjedelig, er at det ikke er mulig å dø! Treffer en fiende deg fryser karakteren din et sekund og deretter kan du fortsette som normalt.

Disney's Party kunne blitt reddet av noen skikkelig gode minispill, men det finnes altså ikke her. Det finnes 3 forskjellige småspill man kan spille med opp til 3 venner hvis du linker sammen flere GBA-er, og kun en person har spillet. Saken er bare at disse minispillene er utrolig simple og kjedlige. Du skal være heldig hvis du klarer å okkupere 3 venner med disse spillene i mer enn et par minutter.