Divine Divinity

Divine Divinity er et rollespill i isometrisk 2D, som på mange områder kan sammenlignes med grafikken i Baldur's Gate og Diablo II. At utviklerne har kastet ett og annet øye på disse slagerne kommer også tydelig frem på flere andre områder. Alt oser av kvalitet, kanskje spesielt musikken, som er svært stemningsskapende, både mystisk og mektig på en gang.

Divine Divinity er produsert av det lille belgiske firmaet Larian Studios, og har oppnådd lite, men god omtale rundt i verden. Spillet støtter ikke multiplayer, men tilbyr likevel mangfoldige timer med underholdning. I oppstarten blir du møtt av en film av imponerende kvalitet, og menyene er stilige og effektive. Alt oser av kvalitet, kanskje spesielt musikken, som er svært stemningsskapende, både mystisk og mektig på en gang. Den var faktisk så imponerende at jeg måtte sette meg ned en stund og bare lytte til musikken før jeg gikk i gang med selve spillet!

Før du begynner
Du har valget mellom 3 forskjellige rollefigurer, som på tradisjonelt vis er: "Fighter", "mage" og "survivor", hvor sistnevnte tilsvarer "rogue" eller "thief". Du har også valget mellom mannlig og kvinnelig rollefigur. Rollefiguren din utvikler seg etter hvert som du oppnår flere erfaringspoeng (XP), og som i Diablo får du 5 poeng som kan plasseres på grunnleggende ferdigheter som styrke eller smidighet, samt 1 poeng som kan plasseres ut på en av mange ferdigheter, som for eksempel lommetyveri, diverse formler, identifisering, og så videre, pr. grad du stiger.

Det som imidlertid er spesielt når det gjelder Divine Divinity er at samtlige klasser kan plassere ut poeng uavhengig av klasse. Det vil si at en "mage" kan bli like god i nærstrid som en "fighter", og benytte de samme våpnene. Samtidig kan en "fighter" bli en utmerket lommetyv eller god i magi. Hvilken karakter du velger i begynnelsen er derfor relativt uviktig for den videre utviklingen. Den eneste virkelige forskjellen er at hver av de tre karakterene har hver sin spesialitet. "Fighter" kan angripe flere mål samtidig, mage kan bytte plass med en fiende, og survivor kan snike seg usett unna eventuelle kamper.

Hvem, hva, hvorfor?
Spillet starter med at du våkner opp i hytta til en av de mange healerne i healersamfunnet Aleroth. Du lider (selvfølgelig) av fullstendig hukommelsestap, og vet ikke annet enn at du ble overfalt av orker og reddet i siste øyeblikk av en guddommelig kraft. Det viser seg at denne kraften på et eller annet vis har merket deg, og at det et sted der ute finnes to andre som har gjennomgått det samme. Nå har det seg naturligvis slik at ikke alle er like begeistret for ditt guddommelige preg, og du oppdager snart at noen er ute etter å rydde dere 3 av banen en gang for alle. Disse onde kreftene står bak ett og annet ugagn, som det blir din oppgave å ordne opp i.

På din vei mot å redde verden møter du en mektig magiker, en snakkende katt, dverger, alver, og alt annet tenkelig og utenkelig. Det er altså den gamle kampen mellom det gode og det onde, det hvite og det sorte, det er snakk om. Dette gjøres likevel med en litt ny vri, og du føler virkelig at du er en del av noe stort, så historien får absolutt godkjent, selv om den nok kunne vært mer fantasifull.