Doshin The Giant

Doshin the Giant er Nintendo sitt forsøk på å introdusere gudespill-sjangeren. Spillet gir deg muligheten til å herske over en hittil fredlig liten øy som kjempen Doshin. Doshin dukker opp fra havet hver dag ved soloppgang, og må absorbere hatet og kjærligheten til inbyggerene for å vokse større. Ved solnedgang forsvinner han like stille som han kom.

Originalt ble spillet kun utgitt i Japan på 64DD, en relativt ukjent tilleggssystem for N64, som kun ble solgt over Internett. Senere har spillet blitt konvertert over til GameCube, og blitt utgitt i Japan for andre gang. Nå har spillet endelig kravlet seg over til hyllene i Europa. Nintendo sitt gudespill tilbyr deg total frihet, og du kan selv forme verden slik det passer deg, men spillet er samtidig betydelig enklere enn gudespillene vi kjenner på PC-en.

Når du først dukker opp fra havet blir de innfødte på øya skuffet over størrelsen din, men dette kan du raskt gjøre noe med. Ettersom du utfører dine handlinger, utrykker de innfødte sine følelser av hat eller kjærlighet mot deg. Kjærlighet blir symbolisert ved hjerter, mens hat blir symbolisert med hodeskaller. Når en sirkel med enten hodeskaller eller hjerter er fullført, begynner du å vokse. Desto større du er desto lettere vil det være å gå rundt på den store øya di, noe som er en strevsom affære når du er mindre. Du kan også løfte større ting, samt bestige fjell. Å vokse er ikke nødvendigvis en god ting. Kontrollen over kjempen din blir mye vanskeligere når du er større, og rett som det er kan du komme til å tråkke på de innfødte og bygningene deres.

Dårlige kontroller
En annen grunn til at du lett kan tråkke på de innfødte er kontrollene i seg selv. De er med andre ord veldig knotete og vanskelige. Til tider er det rett å slett vanskelig å få Doshin til å gjøre som du vil. Doshin har for eksempel vanskelig for å snu seg rundt, og når du står midt inne i en by og vil gå en annen vei har han vanskelig for å lystre. For å få Doshin til å skifte retning må du rett å slett gå i små sirkler, noe som fører til at du ofte tråkker på uskyldige. Skal du plukke opp et tre som står i nærheten av noen mennesker eller bygninger, er det like sannsynlig at du plukker opp mennesket som treet. Det finnes rett og slett ikke noen måte å bestemme hvilket objekt du ønsker å plukke opp. Da du har prøvd å plukke opp et tre 4-5 ganger uten resultat, og dette skjer støtt og stadig, begynner det å bli et irritasjonsmoment. Du kan velge mellom å være Doshin the Giant, en snill gul kjempe, eller hans anti-alias Jashin, en ond rød kjempe med klør og vinger. Du bytter enkelt personlighet ved å trykke på L-knappen på GameCube kontrollen. Doshin kan løfte ting, flytte på trær og forme jorden slik du ønsker, mens Jashin bare kan ødelegge. Jashin kan kaste ildkuler, som ikke bare ødelegger, men også retter ut land, og han kan kaste hendene framover og ødelegge det som kommer i veien.

Dager på en halvtime
Doshin the Giant er delt opp i dager som varer ca. en halvtime hver. Du dukker opp fra havet ved soloppgang ved en stor jernstang som du kan løfte opp og flytte hvor du ønsker. På slutten av dagen når solen går ned, begynner du å gå sakte før du stopper opp. En rekke statistikker på hvordan denne dagen har vært kommer opp, og etterpå går du tilbake til hovedmenyen. Når du begynner igjen, vil Doshin igjen dukke opp fra havet, men han er tilbake til sin originale størrelse. Det er fordi dette faktisk er en helt ny generasjon, altså ikke den samme kjempen som var på øya forrige gang. Utenom størrelsen er alt annet likt, utviklingen har kommet like langt og husene står på samme sted. Innbyggerne husker kjempen, og blir enten glade eller sinte for å se ham, noe som resulterer i enten hjerter eller hodeskaller til sirkelen din. Nederst på skjermen dukker det til stadighet opp en liten hjelper; landsbyhøvdingen Soduru Memo. Han setter deg enkelt og greit inn i de ulike aspektene ved spillet, og lærer deg å bruke kontrollene. Han vil også gi deg enkle tips underveis som kan gjøre spillet enklere for deg.