Anmeldelse

Dragon's Lair 3D

Det skulle gå tyve år før Dragon's Lair igjen så lyset, denne gang iført en bekledelig 3D-drakt og med teknologi av forholdsvis ny dato. Det opprinnelige spillet, hvilket imponerte mange mennesker i 1983, var banebrytende i seg selv.

Side 1
Side 2

Det ble utgitt på laser disk, et slags filmmedium i likhet med dagens DVD-format, og var så og si en animert og interaktiv tegnefilm. Industrien har kommet langt etter det, og selv om Dragon's Lair 3D imponerer med forholdsvis pen grafikk, gjør det nok ikke like mye for spillindustrien i dag. Det er uansett på tide å nok engang redde prinsesse Daphne fra fra den erke-onde trollmannen Mordroc og den grønne dragen Singe.

Et slott av farefulle oppgaver
Historien er like enkel som spillet i seg selv. Du spiller den gode, dog noe uintelligente ridderen Dirk the Daring. Og i klisjéenes navn må han redde rikets prinsesse ved å ta seg gjennom et mørkt slott, overvinne dets farer og fallgroper, for deretter å nyte halve prinsessen og hele kongeriket - eller noe sånt. Hvorfor det hele er som det er vites ikke, og det trengs ikke heller, da historiedriv og andre pompøse virkemidler som brukes i dagens spill, mer eller mindre er saga blott i Dragon's Lair 3D. Og godt er det. Her skal det hoppes, krabbes, slåss og svinges, gjennom et flerfoldig antall rom som hvert inneholder sin merkunderlige oppgave som må løses. Med oppgaver menes såkalte "puzzles", der du må finne ut hvordan du skal komme videre til neste rom, eller få tak i den store, gyldne gjenstanden som så fint står og glitrer på øverste hylle, rett under taket. Med sine 250 forskjellige rom, er slottet en arkitektonisk forunderlighet i seg selv, men det skaper også en viss garanti for at du ikke skal gå tom for ting å gjøre de neste timene. Varighet er noe spillet gjør relativt godt.

Men varighet holder deg ikke festet til stolen i all evighet. Det er innholdets jobb, og Dragon's Lair 3D er en forholdsvis blandet dropspose på dette området. På den ene siden er det merkelig morsomt å traske gjennom de mange rommene, og oppleve den gradvis stigende vanskelighetsgraden på oppgavene. For de som har litt større problemer med å underholdes av plattformkonsepter, vil spillet føles langtrukkent, og kjedsomheten vil stige proporsjonalt med hvert rom du mestrer. Oppgavene er stort sett forskjellige, særlig tidlig i spillet. Vanligvis skal du ta deg forbi et sett med hindere for å nå en nøkkel eller bryter, som må benyttes for å åpne ei dør som leder til neste rom. Du skal klatre opp tau og kjetting, svinge deg videre til neste, balansere på bevegende plattformer, og samtidig slåss mot motkommende fiender. Det hele er typisk for et plattformspill, og det er ingen tvil om at Dragon's Lair 3D deler visse likheter med eksempelvis The Legend of Zelda: The Wind Waker.

Essensielle essenser
Underveis i din vandring gjennom det mørke slottet, støter du på en rekke forskjellige figurer som er ute etter å skade deg. Disse varierer i type og størrelse, og har forskjellige angrepsteknikker. Nå og da kommer du også over kjemper som gir deg en unik utfordring, og det er ikke rent få ganger du skal "spille" mot en kjempe før suksessen er i boks. Det finnes også en kolleksjon av gjenstander i spillet, som skal gi Dirk spesielle egenskaper. Etter å ha funnet drage-ringen, kan du begynne å samle inn såkalte drage-essenser. Dirk kan bruke disse når han vil så fremt han har nok av "mana"-ressursen, noe han får gjennom å plukke opp "mana"-krystaller. Egenskapene disse essensene gir Dirk, varierer mellom alt fra å la ham fly, til å la ham se gjennom vegger. Dirk har også to typer våpen som kan brukes, nemlig sverdet og buen. Disse brukes i forskjellige situasjoner, og med sverdet kan det blant annet brukes spesielle teknikker. Det kan også samles inn en spesiell essens som dekker Dirks sverd i flammer, og derfor gjør mer skade. Siden dette er et plattformspill, bør alt dette karakteriseres som typiske "power-ups", og de gir en liten anelse variasjon til spillet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden