Anmeldelse

Drakan: The Ancient Gates

Hvem har ikke drømt om å kunne fly rundt i en fantasiverden på ryggen til en svær flammesprutende drage? Det har iallfall jeg gjort før, og med Drakan: The Ancient Gates er dette blitt fullt mulig. Du må bare gjøre ferdig noen oppdrag først. Disse gjennomføres i god gammeldags Tomb-Raider stil, bare med sverd og bue istedenfor hagler og pistoler.

Side 1
Side 2
Side 3

Fryktelig vanskelig?
I starten av spillet kan du slå deg i gjennom de fleste oppdragene uten så veldig mye mer, men når du kommer videre ut i spillet blir det straks vanskeligere. Du møter mange fiender og alle har gjerne bedre beskyttelse og våpen enn deg. Dette gjør at du hele tiden må være på hugget for å kunne overleve. Lagre spillet ofte er en god idé, men pass på! En enkel lagring på Drakan tar opp ca. 1.5 MB på minnekortet ditt. Dette setter en grense på fire lagringer på hvert kort. Fryktelig mye for et spill og dette ikke bare kunne, men burde utviklerne gjort noe med. Final Fantasy X som jeg testet tidligere kan ha 99 lagringer på et kort og disse tar bare litt over 50 KB stykket.

Du styrer ikke bare den vanlige karakteren din i dette spillet, men også dragen. Dere deler helse og dør en av dere, dør begge. Du klatrer opp på drageryggen og kan derfra fly rundt hvor du vil og også angripe med dragens flammer. Du finner og lærer deg flere angrep etterhvert som du spiller. Dette kan være svære lyn eller isangrep. Om du ikke møter nok motstand på bakken og inne i grotter får du i alle fall føle det på kroppen oppe i luften. Her herjer det andre drager av forskjellige typer og disse har også gjerne bedre angrep enn deg. Når du blir underlegen på denne måten må du snike og være slu for å overleve. Lokke en og en fiende etter deg og drepe dem kan være en god idé som ofte ble brukt på tur gjennom dette spillet.

Enten du går på beina eller flyr i luften på drageryggen må du navigere. Som karakter kan du hoppe, gå, løpe, rulle og ta baklengs saltomortale. Dragen er ikke fullt så sprek og flyr for det meste, enkelt og greit. Den kan også spasere langs bakken, men dette ser heller dumt ut. En ting som ofte gir deg en fordel er noe jeg har valgt å kalle "boks-prinsippet". Alle modeller i spillet har en boks rundt seg, som selvsagt ikke synes, men som du merker at er der. En fiende som ser ut til å få plass i en trang gang kan allikevel ikke følge deg fordi den i naturlig stilling har armer som øker størrelsen på denne 'boksen' i bredden. Dette gjør at du i kamp lett kan stikke av bak et hjørne eller en stein og fienden får aldri tak i deg. Møter du fiender som skyter kan du også bruke dette til din fordel. Still deg delvis bak noe så treffer fienden deg aldri, mens du kan skyte den ned med piler eller magi.

Som nevnt tidligere er spillet lineært og da burde det også vært balansert. Vanskelighetsgraden kan ikke stilles, men dette er helt greit, hadde bare ikke spillet vært så utrolig vanskelig når du kommer et stykke. Du kan hele tiden kjøpe bedre magi, våpen og rustninger, men dette koster penger, masse penger. Du kommer nok til å slite med økonomien flere ganger på vei gjennom Drakan. Siden spillet er lineært er det bortimot umulig å skaffe seg penger utenom det du får av fiender i hovedoppdragene på vei gjennom spillet. Utviklerne burde tenkt mer på dette og gitt deg som spiller litt mer penger å rutte med siden du enten er uten våpen eller er konstant blakk!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden