Drakan: The Ancient Gates

I Drakan kan du bruke en mengde våpen og disse kommer i to typer: Sverd, økser, klubber og andre nærkamp-våpen samt et stort utvalg av buer. I tillegg til disse kan du også skaffe deg magi, som fremkalles ved å holde nede en knapp og vri styrekrysset i et bestemt mønster som tilsvarer den magien du skal bruke. Du kan selvsagt også velge denne fra en meny slik at du slipper å styre selv, men dette tar ofte mer tid enn du har midt i en kamp. Om du har sverd og et skjold kan du bruke skjoldet til å blokke med. Dette gjøres med samme knappen som du aktiverer magi, med andre ord kan du ikke bruke magi om du har et skjold. Dette betyr også at du selv er nødt til å blokke angrep hvis du ikke skal få juling og det er ikke lett! En ting som gjør kampene gjennomførbare i det hele tatt er en "target"-funksjon. Du kan låse deg inn på en bestemt fiende og karakteren din snur seg da hele tiden mot denne. Slikt gjør kamp mot flere fiender på en gang nesten umulig, siden du hele tiden er "låst" på en fiende, men "target"-funksjonen er i seg selv bra gjennomført.

Du befinner deg i en ganske stor 3D-verden som inneholder en masse grotter, elver og andre plasser du kan utforske. Jeg sier stor, men størrelsen kan selvsagt ikke måle seg med spill som Morrowind. Du har noen få hovedoppdrag, men også en del sideoppdrag som hjelper til med å fjerne den lineære følelsen litt. Det virker som om utviklerne også har prøvd å legge til en del humor i spillet for her kan du virkelig skyte gullgåsa. Du finner den i en hule ikke langt fra Surdana, som er den første byen. Gullegget du får etter å ha drept denne gir deg tusen raske kroner og det kommer veldig godt med i starten av spillet hvor du trenger mye utstyr og ikke har penger.

Du kan samle erfaringspoeng i Drakan som du kan i de fleste rollespill, men ikke vent deg for mye. Her har du tre ting du kan bli bedre i og det er: "melee", "ranged" og "magic". Alle tingene du finner og kjøper i spillet har et krav til hvem som kan bruke dem. Alt krever et nivå av erfaring innenfor sitt eget område. Bue krever "ranged", sverd krever "melee" og magi krever "magic". Alle disse krever også et spesielt nivå totalt. Ikke mye karakterutvikling med andre ord. Du klarer heller ikke å gjennomføre hele spillet som en bestemt person, f.eks. bare bruke sverd, eller bare magi. Dette utelukker en ren bueskytter, eller magiker for dem som liker slikt. Jeg har iallfall en forkjærlighet for bueskyttere og ble skuffet når jeg måtte kjøpe meg magi og trekke fram sverdet i kamp.

Fryktelig vanskelig?
I starten av spillet kan du slå deg i gjennom de fleste oppdragene uten så veldig mye mer, men når du kommer videre ut i spillet blir det straks vanskeligere. Du møter mange fiender og alle har gjerne bedre beskyttelse og våpen enn deg. Dette gjør at du hele tiden må være på hugget for å kunne overleve. Lagre spillet ofte er en god idé, men pass på! En enkel lagring på Drakan tar opp ca. 1.5 MB på minnekortet ditt. Dette setter en grense på fire lagringer på hvert kort. Fryktelig mye for et spill og dette ikke bare kunne, men burde utviklerne gjort noe med. Final Fantasy X som jeg testet tidligere kan ha 99 lagringer på et kort og disse tar bare litt over 50 KB stykket.

Du styrer ikke bare den vanlige karakteren din i dette spillet, men også dragen. Dere deler helse og dør en av dere, dør begge. Du klatrer opp på drageryggen og kan derfra fly rundt hvor du vil og også angripe med dragens flammer. Du finner og lærer deg flere angrep etterhvert som du spiller. Dette kan være svære lyn eller isangrep. Om du ikke møter nok motstand på bakken og inne i grotter får du i alle fall føle det på kroppen oppe i luften. Her herjer det andre drager av forskjellige typer og disse har også gjerne bedre angrep enn deg. Når du blir underlegen på denne måten må du snike og være slu for å overleve. Lokke en og en fiende etter deg og drepe dem kan være en god idé som ofte ble brukt på tur gjennom dette spillet.

Enten du går på beina eller flyr i luften på drageryggen må du navigere. Som karakter kan du hoppe, gå, løpe, rulle og ta baklengs saltomortale. Dragen er ikke fullt så sprek og flyr for det meste, enkelt og greit. Den kan også spasere langs bakken, men dette ser heller dumt ut. En ting som ofte gir deg en fordel er noe jeg har valgt å kalle "boks-prinsippet". Alle modeller i spillet har en boks rundt seg, som selvsagt ikke synes, men som du merker at er der. En fiende som ser ut til å få plass i en trang gang kan allikevel ikke følge deg fordi den i naturlig stilling har armer som øker størrelsen på denne 'boksen' i bredden. Dette gjør at du i kamp lett kan stikke av bak et hjørne eller en stein og fienden får aldri tak i deg. Møter du fiender som skyter kan du også bruke dette til din fordel. Still deg delvis bak noe så treffer fienden deg aldri, mens du kan skyte den ned med piler eller magi.

Som nevnt tidligere er spillet lineært og da burde det også vært balansert. Vanskelighetsgraden kan ikke stilles, men dette er helt greit, hadde bare ikke spillet vært så utrolig vanskelig når du kommer et stykke. Du kan hele tiden kjøpe bedre magi, våpen og rustninger, men dette koster penger, masse penger. Du kommer nok til å slite med økonomien flere ganger på vei gjennom Drakan. Siden spillet er lineært er det bortimot umulig å skaffe seg penger utenom det du får av fiender i hovedoppdragene på vei gjennom spillet. Utviklerne burde tenkt mer på dette og gitt deg som spiller litt mer penger å rutte med siden du enten er uten våpen eller er konstant blakk!

Visuell nytelse?
Drakan lider av mange små feil som ødelegger et ellers bra spill. Vanskelighetsgraden, "boks-prinsippet", størrelsen på lagring og økonomien til spilleren. Grafikken generelt er det derimot ingenting å si på. Igjen havner spillet totalt bak Morrowinds enorme skyggedal, men for en gammel Tomb Raider fan tror jeg det holder i massevis. Rhynn har ikke like store bryster som Lara, men vrikker da ikke helt lite på hoftene når hun sprader bortover. Flere av personene du møter i spillet legger faktisk an på deg, men du har ikke muligheten til å styre noen av samtalene selv. Dette er med på å øke den lineære følelsen igjen. Lydbildet i spillet er ganske vanlig uten at det er noen nevneverdige dårlige eller bra sider. Alle de gode gamle hoppe-lydene er selvsagt også med her, men ingenting spesielt.

Hvor lenge er dette spillet morsomt spør du? Jo, det er morsomt helt til du enten setter deg bom fast eller du kommer deg igjennom spillet. Med andre ord, er du en actionspill-freak, Tomb Raider-ekspert eller noe slikt kommer du deg sikkert fort igjennom dette spillet. Er du en av de heldige som ikke er det, har du mange timer med god underholdning foran deg med Drakan.

Konklusjon Et bra spill med mange timer god underholdning for dem som liker action-spill med spreke damekropper, drager, magi og mystikk. Er du rollespill-fanatiker eller veldig opphengt i grafikken, eller bare rett og slett henger deg opp i småfeil bør du kanskje finne deg et annet spill. Varer ikke like lenge som et rollespill, men gir mye action og moro for pengene dine.

Forsiden akkurat nå

Til toppen