Duke Nukem Forever får ny fysikkmotor

3DRealms har såvisst ikke gitt opp håpet om å gjøre ferdig prosjektet Duke Nukem Forever. Siste nytt er lisensieringen av fysikkmotoren Meqon, som kan komme til å gruslegge alle rykter om bruk av både Doom 3- og Unreal 3-motoren.

Arbeidet med Duke Nukem Forever har pågått i over syv år nå, og 3DRealms har mistet mye tillitt fra spillermiljøet, men mange har fremdeles tro på prosjektet. Og det er grunn til å se lyst på fremtiden når de nå velger å betale for å bruke en ny fysikkmotor.

Meqon-motoren er kanskje ikke den mest kjente fysikkmotoren i bransjen, men 3DRealms er tydelig fornøyde med valget. I pressemeldingen forklarer de i korthet at motoren er svært rask, har et rent grensesnitt, og at den svært enkelt ble integrert i spillet. Meqon selv forteller at motoren, i tillegg til å generere realistiske kroppsbevegelser, også inneholder høyteknologiske karakter- og kjøretøymodeller.

- Med disse avanserte funksjonene på plass, er vi rimelig sikker på at Meqons neste-generasjon fysikkmotor kan hjelpe oss å lage neste-generasjon actionspill, forteller George Broussard, adm. direktør hos 3DRealms.

En fysikkmotor utfører de grunnleggende fysiske beregningene i en spillverden. Det kan eksempelvis være måten kroppen henger sammen og hvordan objekter beveger seg på. Det utvikles deretter et fungerende gameplay på toppen av denne motoren, og det er det som tar tid i følge 3DRealms.

- Det er praktisk talt det samme som å ha en bil, hvor du velger å bytte ut enkeltkomponenter som motor eller kjøleanlegg. Resten av bilen forandres ikke, og det eneste du gjør er å sørge for at de nye delene blir koblet sammen med resten av bilen, forklarer Brousssard på nettstedet Shacknews. Det er med andre ord ikke sammenlignbart med bytte av en spillmotor, som tar for seg spillets visuelle utseende.

Vi bringer dere siste nytt i utviklingen av Duke Nukem Forever så snart vi får mer informasjon om prosjektet.

Siste fra forsiden