Dungeons & Dragons: Dragonshard

Nok en fantasyverden er truet av ondskapens mørke makter, og nok en gang er det opp til deg å redde dagen.

Noen ganger virker tanken på å leve i en typisk fantasyverden fristende. Spenning, mystikk, magi og lettkledde krigerkvinner er alle ting som i større eller mindre grad mangler fra livet til en normal person i det trygge og litt kjedelige landet Norge. Men "trygge" er vel egentlig et nøkkelord, og grunnen til at Norge faktisk er bedre enn de aller fleste fantasyuniversene der ute. Joda, det er mye skummelt i Norge, men vi slipper i alle fall skjelett-trollmenn som prøver å ta over verden ved hjelp av enorme zombiehærer eller ildsprutende drager som spiser frityrstekte jomfruer i ett sett. Dette er problemer innbyggerne i en gjennomsnittlig fantasyverden må hanskes med til vanlig.

Klisjeene angriper
Dragonshard tar oss med til nok et fantasyunivers, og selvfølgelig er også dette preget av maktsyke galninger med monsterhærer som truer med å gjøre livet surt for alt og alle. Spillet foregår i et den nyutviklede Eberron-verdenen, som er en del av Dungeons & Dragons-universet. Eberron er på mange måter en tradisjonell fantasyverden, med dverger, trollmenn og magi, men den kommer også med noen nye tillegg, slik som "roboter" (de er egentlig ikke ekte roboter, fulle av elektronikk og slikt, men de både ser ut og oppfører seg som roboter).

Sentralt for historien i Dragonshard står en gjenstand med enorme magiske krefter, som heter The Heart of Siberrys. Det eneste du trenger å vite er egentlig at to fraksjoner (de "snille" Order of the Flame og de "onde" Umbragen) ønsker å sikre seg denne saken, som blir forsvart av en tredje fraksjon (et øglefolk, som er både krigerske og brutale, men som i det minste har retten på sin side i og med at det er deres land som blir invadert). Historien i Dragonshard er full av klisjeer og todimensjonale personligheter, men den fungerer for så vidt greit nok som bakteppe for spillet.

Massemarkedstrategi
Dragonshard er på mange måter et typisk sanntidsstrategispill for massemarkedet, uten at det nødvendigvis er ment som en negativ betegnelse. Poenget er at spillet ikke er noen tungvekter i forhold til det som har med strategi å gjøre, men at det fokuserer mer på å gi spillerne et rimelig variert og spennende eventyr. Hvis du ønsker deg spill som virkelig utfordrer deg og krever at du setter hjernecellene dine på prøve, er det ikke dette spillet du vil ha. Men hvis du bare er ute etter å ha det litt fantasifull moro, kan du trygt kjøpe Dragonshard.

Heldigvis har spillet mange gameplayelementer som gjør at det skiller seg litt ut fra mengden. Et av de interessante aspektene ved Dragonshard er at de mange kartene du kjemper deg gjennom er delt i to; en på "jordoverflaten", og en i underverdenen Khyber. Oppe fokuseres det på tradisjonell krigføring mellom to eller flere hærer, mens under bakken er fokuset på utforskning, skattejakt og kamp mot fryktinngytende monstre. Litt som et rollespill, med andre ord, men mye simplere.

Erfaring teller
Spillet kommer også med et erfaringssystem som lar deg oppgradere enhetene dine, men i motsetning til i vanlige rollespill, regnes erfaring som en global ressurs i Dragonshard. Når du overvinner fiender (enten det er motstanderens styrker eller fæle monstre i underverdenen) får du erfaringspoeng, som du kan bruke for å oppgradere de forskjellige typene enheter. Dette gjør du via bygningen enheten produseres i, og når du har oppgradert denne, går alle eksisterende og fremtidige enheter av denne typen opp i nivå.

Dette gir dem nye egenskaper og forbedret styrke, og på overflaten har det også en annen viktig funksjon, nemlig å gi dem kommando over allierte. En enhet som er på nivå to, vil få én undersått (som ikke er like sterk som sjefen sin, og som heller ikke kan kontrolleres direkte, men som like fullt er et verdifullt medlem av hæren din), mens en enhet på nivå fem får tre undersåtter. Disse undersåttene produseres ved at enhetene dine står tett inntil en av basene dine i en liten periode, og så lenge lederen deres er i live, får han/hun/det gratis forsterkninger hver gang han kommer tilbake til basen.

Apropos basen - dette er også et område hvor Dragonshard skiller seg litt ut fra mengden. Hovedbasen i spillet inneholder 16 tomter fordelt på fire ruter, hvor du kan bygge bygninger. For å oppgradere styrkene dine fra nivå to og oppover, må du ha en ekstra bygning av samme type i samme rute som originalbygningen befinner seg i. Det vil si at en type enhet kun kan oppgraderes til nivå fem om du har bygd fire av produksjonsbygningene dens i samme rute. Dette høres kanskje litt komplisert ut på "papiret", men det er enkelt nok å forstå i praksis.