Dystert actioneventyr inspirert av Another World

Black – The Fall foregår i de ødelagte restene av et kommunistisk samfunn.

Sand Sailor Studio

Black – The Fall er et actioneventyr inspirert av Amiga-klassikerne Flashback og Another World. Spillet foregår i de mørke og dystre restene av et kommunistisk samfunn.

Du spiller en person med hukommelsestap som befinner seg på et svært farlig sted, og må forsøke å holde seg i live. Gradvis vikles du inn i problemene til verden du befinner deg i.

Videopresentasjon av spillet.

Valg og konsekvenser

Noen av miljøene skal være åpne og legge vekt på utforsking, mens andre skal ha mer fokus på å bekjempe eller unngå fiender. Hvordan du forholder deg til de du møter vil påvirke hvordan verden forholder seg til deg, ifølge utviklerne, og alle valgene du tar vil få konsekvenser.

Piggtrådgjerder. (bilde: Sand Sailor Studio).

Spillet kombinerer action, sniking og gåter, og utviklerne skryter blant annet av et avansert værsystem og dynamiske animasjoner. Du får også lov til å styre ulike maskiner underveis.

Utvikleren kommer fra Romania, et land som mer enn mange andre har erfaring med diktatur og hvilke følger det får for innbyggernes liv:

– Atmosfæren er inspirert av kommunistlandet vi vokste opp i. Et av hovedmålene er å la spillerne oppleve følelsen av å leve i et samfunn så preget av frykt og fremmedgjøring, forteller Cristian Diaconescu fra utviklerne i Sand Sailor Studio.

Han fortsetter:

Spillet virker stemningsfullt. (bilde: Sand Sailor Studio).

– I den tiden kontrollerte staten alt. Folket var preget av mistenksomhet, frykt og usikkerhet. Alle måtte sees på som en potensiell fiende, informant eller kriminell. Spillet er en metafor for en utrivelig fremtid som skyldes vår uansvarlige nåtid, og det er opp til deg å motbevise den.

Black – The Fall støttes av utgivergiganten Square Enix og deres folkefinansieringsinitiativ. Det betyr imidlertid ikke at utvikleren er nødt til å bruke dem som utgiver, eller at de mister rettighetene til spillet. For øyeblikket søker de folkets støtte på Kickstarter.

Spillet kommer til Windows, MacOS og Linux. Planen er å gi det ut i løpet av august 2015.

Grafikkstilen minner forøvrig mye om den vi fant i det danske spillet Limbo, som også hadde Another World og Flashback som inspirasjonskilder. Nå jobber Limbo-utvikleren med et prosjekt som heter Inside.

Siste fra forsiden