Eksplosiv økning i norsk spillsalg

Norges Spill og Multimedialeverandørforening har fortalt at de så langt i år har levert ut 60% flere spill til handelen målt mot fjoråret.

Nordmenn kjøper stadig flere spill. I løpet av det første halvåret i 2005 har Norges Spill og Multimedialeverandørforening levert ut 60% flere spill til handelen enn de gjorde på samme tid i fjor. Totalt har de i løpet av første halvår levert ut spill for 152 839 804 kroner, mens de i samme tid i fjor hadde levert ut spill for 95 797 435 kroner. Det er med andre ord en økning på over 40 millioner kroner fra i fjor til i år.

Som forventet er det PlayStation 2-spill som står for den største delen av spillmarkedet i Norge (det må bemerkes at Microsoft ikke leverer tall for de spillene de distribuerer), og PS2-spill står for 56,6 prosent av det totale markedet. På en trygg andreplass kommer PC, med 26%. Xbox-spill fra andre leverandører enn Microsoft står for 5,4%, mens GameCube-spill står for 4% og GBA-spill for 4,3%.

Spillsalget på PC har økt med hele 86% i forhold til samme tid i fjor, mens salget av PS2-spill har økt med 64%. På Xbox er økningen på 32%, mens spillsalget på GameCube har gått ned med 10% og spillsalget på GameBoy har gått ned med 15%. Så langt i år har salget av spill for Nintendo DS vært på 6 147 440 kroner (som er to millioner mindre enn det totale GBA-salget i år). N-Gage er i praksis ute av markedet.

Den desidert mest aktive måneden så langt i år var mars, hvor det totalt ble levert ut spill for over 55 millioner kroner, hvorav 47 millioner var for PS2. PS2 har forøvrig ligget på toppen av listen i fire av månedene i år, mens PC tok teten i mai og juli, som begge var måneder hvor spillsalget var rimelig lavt.

Siste fra forsiden