Emergency 2: The Ultimate Fight for Life

Emergency 2 er etterfølgeren til det rimelig ukjente og temmelig middelmådige Emergency: Fighters for Life. Spillet klarte ikke å levere noe særlig mer enn frustrasjoner over elendig brukergrensesnitt og design. Det at selveste Take 2 har tro på denne etterfølgeren kan tyde på at utviklerne hos Sixteen Tons Entertainment har klart å lage et produkt som lykkes der forgjengeren feilet.

Målet i Emergency 2 er å redde liv og å hindre tap av materielle verdier. Med andre ord en hyggelig avveksling fra de vanlige og mer destruktive målene i andre strategispill. Du har ansvar for redningsarbeid, brannvern og politi i en rekke ulike situasjoner, fra naturkatastrofer til bankran og ulykker. Det er 25 oppdrag i dette spillet, og de er alle ganske varierte. Hvert oppdrag begynner med en liten filmsnutt som viser hva som har skjedd. Deretter er du på plass i kontrollrommet, hvor det er din jobb å koordinere det arbeidet som må til for at situasjonen skal bli normal igjen.

Du arbeider stort sett under massivt tidspress og med et begrenset budsjett, og oftest er det minst hundre ting å tenke på samtidig. Tenk deg denne situasjonen (som ikke er hentet fra spillet): En fangetransport kolliderer med en lastebil som etter hvert tar fyr. De fangene som ikke er skadet stikker av, og de andre er, sammen med sjåførene av bilene, i livsfare fordi det bare er et spørsmål om tid før brannen tar knekken på dem. I tillegg er vegen glatt og fartsgrensa høy, og hvis ingenting gjøres for å regulere trafikken blir det snart flere skadde å ta seg av. Dette høres overdrevent ille ut, men det er ikke noe i forhold til noen av de marerittsituasjonene som venter deg i Emergency 2.

God start
Du har et stort antall enheter til rådighet, og de har alle sin funksjon. Brannmenn er definitivt de mest anvendelige enhetene i spillet. Hvis de har tilgang til det rette utstyret kan de blant annet sage ned trær, bryte opp dører og, ja, slukke branner. I tillegg kan de frakte skadde og manipulere objekter på landskapet. Det er flere typer brannmenn: Vanlige, brannmenn med varmebeskyttelse og brannmenn med lufttette beskyttelsesdrakter (som kan bl.a. bevege seg på forgiftede områder eller områder med stor smittefare). I tillegg har du også brannmenn med slike trampolinegreier som folk må hoppe ned på hvis de sitter fast i en brennende bygning.

Brannvesenet har også flere spesielle kjøretøy til rådighet: Brannbiler med og uten stige, satellittkommunikasjonskjøretøy (spillets mest nødvendige kjøretøy, uten denne på åstedet har du praktisk talt ingen oversikt) og en mengde mer spesialiserte kjøretøy. Helsevesenet og politiet har også et vidt utvalg kjøretøy og enheter til rådighet. Politiets "fotsoldater" er de mest anvendelige i forhold til sivilbefolkningen og disse kan også manipulere objekter på landskapet, men de bærer ikke våpen (noe som hinter om at dette spillet ikke er laget i USA.

Andre ting som hinter om det er politienes barske "jaa!" når du klikker på dem og det faktum at bilene deres er grønne og hvite, som i Tyskland). I tillegg har du skyttere og skarpskyttere. Politiet har både vanlige og armerte kjøretøy til rådighet, og de har i tillegg helikopter. Helsevesenet har tre forskjellige enheter: Feltdoktorer, ambulansepersonell utstyrt med båre og letemannskaper med hund. I tillegg til de nødvendige ambulansene har helsevesenet også helikopter, samt et dyrt men meget anvendelig mobilt sykehus.

For å lykkes med et oppdrag må du først analysere situasjonen og tenke over hva slags enheter du vil komme til å trenge. Så må du vurdere hva som må gjøres først. Er det skadde til stede blir det å få dem til sykehus eller i det minste under kontroll den viktigste prioriteten din, men hvis det for eksempel brenner i nærheten av dem må du tenke over hvordan du raskest mulig skal få gjort området trygt for mannskapene dine. I tillegg kan situasjonen være slik at den øvrige befolkningen står i fare hvis ikke du får politi inn som kan omdirigere biler og sivile. Hvis du prioriterer feil vil liv gå tapt, og du har kun råd til å miste et lavt antall personer før oppdraget regnes som mislykket. Du må ha evnen til å kunne konsentrere deg om flere ting samtidig for å lykkes. Dessuten bør du ha mengder med tålmodighet, for du kommer garantert til å mislykkes flere ganger før du finner den rette måten å løse oppdraget på.

Gameplayet er ganske variert selv om målene for hvert oppdrag stort sett er de samme. Strategiene du må bruke for å nå målene avhenger av situasjonen. Stort sett foregår oppdragene utendørs, men noen ganger må du sende menn inn i bygninger for å redde ut skadde eller snakke med folk. Spillet har en god vanskelighetskurve, og enheter blir introdusert etter hvert som oppgavene krever dem. De individuelle oppdragenes kvalitet er dessverre noe variabel. Det er mange veldig gode oppdrag i dette spillet, men samtidig er det en del håpløst dårlige oppdrag også. Noen oppdrag inneholder mislykkede puzzle-elementer som kun fører til ergrelse.

Når du til slutt gir opp og tar en titt på løsningen (som for øyeblikket kun er tilgjengelig på tysk) er det som regel et svært ulogisk svar på det hele. Heldigvis er det som sagt mange gode oppdrag her også, og enkelte ganger føles spillet faktisk veldig realistisk. De fleste oppdragene kan du løse kun ved hjelp av sunn fornuft og en god forståelse av hva de forskjellige enhetene kan gjøre ute i felten. Vanskelighetsgraden er stort sett høy, men det øker bare tilfredsstillelsen du får når du klarer et oppdrag. På slutten av hvert oppdrag kan du se hvor effektivt du løste det.