Sniktitt

Empire Earth 2

Oppfølgeren til strategisuksessen Empire Earth lanseres i april. Vivendi lover forbedringer på alle fronter, og vi tok turen til Paris for å se selv.

Side 1
Side 2
Side 3

Har været noe effekt i spillet eller er det der bare for å forhindre deg i å se enhetene dine?

- Været har faktisk en stor effekt i spillet. Det er tre forskjellige typer terreng. Tropisk, temperert og bart landskap. Hvert av landskapene har forskjellige ekstreme værsituasjoner. Hver av de gir forskjellige effekter. For det første blir det litt vanskeligere å se egne enheter, noe vi synes er en kul ting, det gjør litt ekstra for det uforventede. I tillegg demper det enhetenes synsvinkel. Andre effekter som kan nevnes er infanteri som går tregere i snøstormer, og fly som får problemer med å fly i en rett linje og bombe målene sine i tyfoner.

- En morsom ting hendte meg når jeg spilte et spill hvor jeg skulle fokusere på helikoptre. Jeg spilte "kongen på haugen"-modus, som handler om å kontrollere et punkt midt på kartet. Jeg hadde full kontroll og en stor mengde helikoptre klare til å ta over midten. Akkurat idet jeg skulle til å angripe kom det en tyfon og ødela hele angrepet mitt. Jeg kunne forutsett dette ved å sett på utposter, som også fungerer som værmelding. Det er lett å være etterpåklok. Det er likevel disse små tingene som gjør spillene litt mindre forutsigbare, og vi synes de gjør det litt morsommere å spille samme kart om og om igjen. Du kan selvfølgelig slå av væreffektene om du så ønsker.

Blir det noe for onlinespilling med rangeringssystem? Kanskje noe likt Warcraft 3 og sitt rangeringssystem?

- Vi jobber med GameSpy med dette, og vi kommer jobbe med de framover for å gi spillerne mulighet til å konkurrere mot andre spillere på omtrent samme nivå. GameSpy har en mengde rangeringssystem, så det er noe vi ser fram til.

Hva var den vanskeligste tekniske utfordringen når du utviklet Empire Earth 2?

- Vel, det var veldig vanskelig å få den kunstige intelligensen så god som den er. Jeg har utviklet intelligenser for et dusin slike spill tidligere, men dette er den største vi har gjort så langt. Til enhver tid hadde vi mellom to og fire programmerer som kun jobbet med den kunstige intelligensen. Vi hadde mange suksesser med ting som normalt sett er veldig vanskelige i slike spill, så vi var heldige på mange måter. Blant annet har vi et kjempedyktig team som har jobbet med nettverksdelen av spillet. Du kan spille bak brannmurer og NAT-løsninger og vi er veldig fornøyde med hvor effektivt det har blitt.

- Men grafikken er nok den største utfordringen for oss. Selv om grafikkort i dag er utrolig kraftige har vi enormt mange forskjellige enheter og alle har unik tekstur. Så det å organisere og effektivt benytte oss av teksturminnet i skjermkortet var en stor utfordring. Der hvor andre spill har normalt 20-30 forskjellige enheter med teksturer har vi unike teksturer for hver eneste enhet. Det sier seg selv at når vi da dytter flere hundre enheter på skjermen samtidig blir det en stor oppgave å holde det innenfor rimelighetens grenser når det gjelder skjermkort.

Hva er din favoritt innen sjangeren sanntidsstrategispill?

- Uten å velge min egen franchise, har jeg spilt svært mye av Age of Empires 2. Jeg har spilt rundt 400 spill online, og de eneste gangene jeg har tapt er når jeg må ta telefonen og forlate spillet en times tid. Selv da har jeg såvidt tapt. Jeg liker også Total Annihilation og Starcraft, men Age of Empires 2 er det jeg har brukt mest tid på, bortsett fra mine egne spill.

Vi takker produsent Ian Davis fra utviklerfirmaet Mad Doc Software for oppmerksomheten, og ønsker han og firmaet lykke til videre med prosjektet. Gamer.no kommer naturligvis til å følge utviklingen av Empire Earth 2 fremover, og holder dere oppdatert så snart vi vet mer.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden