Er spillanmelderens dager snart talte?

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

En tur inn i en spillbutikk kan være en traumatisk opplevelse for en uerfaren. Overalt er det stilt opp blikkfangende cover med store lovnader på baksiden og enda stiligere grafikk på fremsiden. For folk som ikke leser spillpublikasjoner opptil flere ganger til dagen kan det være en umulig oppgave å plukke ut spillene som er verdt tid og penger.

Det er her vi spillanmeldere kommer inn. Med stå på-vilje og en ikke så liten mengde selvoppofrelse spiller vi gjennom selv den mest begredelige hestesimulator for å spare dere lesere smerten. Det er vår oppgave å veilede de forvirrede massene bort i fra Sims-pakken nr. 50 og heller utpeke de skjulte, men kjære perlene som måtte finnes der ute. Men er egentlig våre meninger så utslagsgivende som vi skulle ønske?

Les også: PS3 med skuddfrykt?

Dante's Inferno hadde en kreativ måte å selge seg selv på
Dante's Inferno hadde en kreativ måte å selge seg selv på

En undersøkelse utført av det amerikanske reklamebyrået Blitz gir støtte til at anmelderes meninger i mindre grad spiller inn på hvilke spill som blir kjøpt. I denne undersøkelsen ble drøyt 1000 dedikerte gamere (definert ved at de spiller minst sju timer i uken) blant annet bedt om å rangere forskjellige faktorer som enten ikke viktige for beslutningen i det hele tatt, viktig eller svært viktig.

Blant de drøyt 1000 spurte er det bare 23 prosent som beskriver anmeldelser av såkalte eksperter som viktig. Sjokkerende 32 prosent mener at anmeldelsene ikke har noen nytte i det hele tatt. Undersøkelsen tyder faktisk på at kjøperne i større grad vektlegger kompisers uttalelser enn ekspertene, hele 46 prosent av de spurte rangerte venners meninger som et viktig element. Like mange tar hensyn til om de har andre venner som spiller spillet før de går til innkjøp.

Ifølge denne undersøkelsen er det vanedyret i gamere som er aller mest avgjørende, i det at hele 55 prosent av gamere ved kjøp av et nytt spill legger vekt på om spillet er en del av serien de har spilt før. Ikke rart det blir laget så utrolig med oppfølgere og spinoffs med andre ord.

Les også: Mystiske radiosignaler hos Aperture

Litt mindre overraskende er det at demoer av spillene som vurderes kjøpt har stor påvirkning på et mulig kjøp. 47 prosent karakteriserer demoer som svært viktig i beslutningsprosessen. Når det gjelder TV-reklarmer så regnes disse som svært viktige for så mange som 26 prosent av de spurte. Det fremheves i undersøkelsen at faktiske klipp fra spillet er nyttige verktøy, men at teaser-trailere er av mindre verdi fordi de ikke viser hvordan spillet egentlig er. Klipp fra selve spillet regnes som svært viktig for 47 prosent av de spurte.

Modern Warfare 2 hadde massevis av televisert markedsføring
Modern Warfare 2 hadde massevis av televisert markedsføring

Hele undersøkelsen er tilgjengelig offentlig, men du er pent nødt til å registrere deg for å få tilgang på dokumentet. Dette er helt gratis, og du kan gjøre det her.

Det kan virke som om utgiverne bør revidere måten de når ut til spillerne på. Hva er det som er bestemmende for om du kjøper et spill eller ei?

(Kilde: Shacknews)

Kommentarer (11)

Black Week

onsdag

Følg alle tilbudene på Gamer.no

Vi har oversikten over alle de beste gaming-tilbudene under hele Black Week og Black Friday.

Se alle tilbudene

Forsiden akkurat nå

Til toppen