Escape from Monkey Island

Du er igjen tildelt rollen som en noe ualminnelig pirat, Guybrush Threepwood. Historien i Escape From Monkey Island (EFMI) fortsetter akkurat der den tidligere utgivelsen, The Curse of Monkey Island, slapp taket.

Skikkelig 3D med Grim Fandango motoren
Den mest påfallende forskjellen mellom EFMI og dens forgjengere er trolig de visuelle presentasjonene. Den to-dimensjonale grafikken fra de tidligere episodene er totalt forsvunnet. Karakterene i spillet er isteden rendret i full 3D, takket være den forbedrede versjonen av LucasArts's Grim Fandango-baserte GRIME-motoren. Det er noen personer som kritserer denne endringen, folk som mener at den gamle to-dimensjonale grafikken er noe av det som særpreget hele Monkey Island konseptet. Det blir referert til spill som King's Quest som ikke hadde den samme følelsen i 3D, og ble møtt med stor skuffelse.

Men det er ingen grunn til å å engste seg! LucasArts har gjort et enestående stykke arbeid med å holde igjen den orginale aromaen av Monkey Island. Innblandingen av 3D grafikk har fornyet gameplayet, uten å være til hinder. Det skal mye til for at du forveksler dette spillet med et første-person skyte spill, eller rolle spill for den saks skyld. Faktisk er det ikke sikkert du vil legge så veldig merke til at det er full 3D, fordi store deler av skjermen forblir statisk, med et tegneserie bakteppe. Nøkkelen ligger i nærbildene, der alle personer er rendret i utsøkt 3D. Videoene mellom de spillbare delene av EFMI benytter seg av CGI på en forteffelig måte. Ikke bare ser de bra ut, men lengden og hyppigheten på disse animasjonene er akkurat passe. De viser den historien de skal uten å miste sin interesse.

Hva med den gode gamle kontrollmåten?
Det bør bemerkes at måten man kontrollerer Guybrush på, blir noe forandret når en har et tre-dimensjonalt syn. De av dere som har spilt Grim Fandango er kjent med dette, men for dere andre så er man faktisk helt uavhengig av musen i dette spillet. Alt man gjør blir operert fra tastaturet ditt på en meget enkel måte. Det kan være noe vrient å sette seg inn i helt i starten, men det tok meg bare noen få minutter før jeg skjønnte konseptet bak det hele. Skal du f.eks. snakke med en annen person, er du nødt til å bevege deg foran denne personen, slik at det dukker opp et valg: "Talk to pirate". Samme gjelder objekter du kan plukke opp eller se på.

Personlig liker jeg denne kontrollmåten meget godt. Du bruker piltastene for å bevege Guybrush rundt. Du kan enten velge å bevege han til venstre i forhold til kameraposisjonen, eller at han skal bevege seg til venstre i forhold til himmelretningen. Ellers brukes Page Up/Down til å velge hva han skal gjøre, utifra teksten som kommer på skjermen når han beveger seg rundt, og får øye på folk og ting rundt seg. Så trykker du bare Enter når du vil at han skal gjøre det du velger. Insert bringer opp inventarlisten. Hva mer trenger en?

Escape From Monkey Island kommer til å bli en hit for de som allerede er kjent med serien. Tittelen appelerer ikke til de som kun er fans, nykommere til navnet Monkey Island vil finne mye å glede seg med ved dette spillet. Hvis du er på jakt etter et lunefullt, underholdende og en liten forandring fra de andre slåssespillene som herjer markedet idag, så kan du ikke gjøre et bedre valg en Escape From Monkey Island.