Escape Velocity: Nova

Da nyheten om at Escape Velocity: Nova hadde blitt konvertert til Windows kom var det få hoder som snudde seg. En større spillside presterte til og med å stille det noe arrogante spørsmålet "trenger vi virkelig Mac-spill?".

Side 4

Trofaste tilhengere gjorde imidlertid så godt de kunne for at også PC-eiere skulle legge merke til Escape Velocity: Nova, og en av dem postet på forumet vårt om det. På grunn av denne posten bestemte vi oss for å ta en titt på dette spillet som alle Mac-eiere skryter så av, og det er vi temmelig glade for at vi gjorde. Escape Velocity: Nova er nemlig en liten juvel av et spill.

Freelancer i 2D?
Escape Velocity: Nova minner mye om Digital Anvil sitt storartede Freelancer. Du har akkurat skrapt sammen nok penger til å kjøpe deg et beskjedent romskip, og nå venter det enorme verdensrommet, med alle sine muligheter og farer, på deg. Du står fritt til å skape din egen historie. Vil du leve som intergalaktisk taxichaffeur eller frakteskipkaptein? Sett i gang. Vil du jakte pirater eller slå deg sammen med en av spillets mange fraksjoner? Ingen problemer. Vil du bli pirat selv eller søke lykken som asteroideminer? Mulighetene er her, og de er mange. Etter hvert vil du antakelig bli involvert i en av spillets hovedhistorier, og rammebetingelsene dine vil endre seg deretter.

Når jeg skriver "en av spillets hovedhistorier" er det fordi at EV: Nova gjør noe fryktelig smart. Den kjente galaksen står foran store omveltninger, og ikke overraskende har du en rolle å spille her. Hvilken rolle er opp til deg. Spillet inneholder nemlig ikke mindre enn seks hovedhistorier, og du kan kun oppleve en av dem per spill. Det vil si at når du har spilt igjennom spillet en gang vil du kunne starte det på nytt, velge å jobbe med en annen gruppe, og se hendelsene fra et helt annet synspunkt. Det du gjorde den forrige gangen du spilte gjennom spillet blir fremdeles gjort, men nå er det en annen som gjør det. Som i Morrowind og Freelancer står du fritt til å fortsette å spille etter at du har gjennomført en hovedhistorie.

En titt på spilluniverset
EV: Nova foregår mange tusen år frem i tiden. Menneskeheten har for lengst spredd seg ut over galaksen vår. Etter at vi hadde kolonisert en rekke nye solsystemer ble det en enorm borgerkrig, og vi mistet evnen til hurtig å kunne reise mellom disse solsystemene. Dette førte til at de ulike isolerte koloniene utviklet seg i hver sin retning, og når kontakten til slutt ble gjenopprettet viste forskjellene seg så være store, både med tanke på kultur, teknologi og genetikk. Drømmen om en forent menneskehet har for lengst gått i glemmeboken, og utallige konflikter har skapt hat og mistro mellom de ulike fraksjonene.

I det spillet starter er galaksen igjen på randen av en ødeleggende konflikt. I denne konflikten er det tre hovedaktører. Føderasjonen, som har hovedsete på jorden, er den fraksjonen som minner mest om vårt samtlige samfunn. Det er likevel store ulikheter innenfor føderasjonen, og noen planeter er i ferd med å løsrive seg. Det Auroranske Imperiet er den andre fraksjonen, og dette styres av en rekke forskjellige herskerfamilier. Auroranerne er krigerske (men ikke onde), og er føderasjonens fiende nummer én. I tillegg til krigføringen mot føderasjonen preges det auroranske samfunn av borgerkriger mellom de ulike familiene.

Den tredje stormakten er mystiske Polaris, som er mektigere og mer teknologisk avansert enn både føderasjonen og Imperiet. Polaris tolererer overhodet ikke fremmede, og holder seg mest for seg selv. De har for øvrig sine egne problemer, med en utenomjordisk rase kalt Wraiths. I tillegg er det flere mindre fraksjoner, som for eksempel Vell-Os. Vell-Osene er telepater som hadde dannet en fantastisk sivilisasjon som for årtider siden ble ødelagt i en krig mot Føderasjonens forgjenger. Siden den tid har Vell-Osene vært slaver under føderasjonens hemmelige politi, en skyggefull organisasjon som ingen har helt kontroll over, og som arbeider etter sin egen skjulte agenda.

Side 4